• Start

Formula One 2010 – de eerste ronde: Bahrain 14 maart 2010

Bahrain team shot 1Zolang ik mij kan herinneren kijk ik via de tv naar de Formule Een races. Ik denk dat ik deze keer voor het eerst in slaap viel. Midden op de dag, nota bene! Zoals ik het zag, daar kunnen meningen natuurlijk over verschillen, was het net zo spannend als de draaimolen op de kermis…

Op enkele inhaalacties na is de spanning ver te zoeken. Ik vrees dat de organisatie nog eens goed moet nadenken over de nieuwe regels van het spel.

Maar goed, de eerste ronde is achter de rug, de messen zijn geslepen en de posities ingenomen. We zagen een uiterst gelukkige Alonso als overwinnaar met zijn Ferrari nadat Vettel door de techniek in de steek werd gelaten. Want deze laatste is de echte held, vanaf de start leidde hij feitelijk onbedreigd, tot hij door een technisch probleem moest afzakken naar de vierde positie. 

Vanuit een “Lotus-view”  wil ik graag wat zaken met u delen.

12 maart 2010

Tijdens de vrije trainingen liet Lotus Racing een goed eindruk achter. De betrouwbaarheid is er, dat is duidelijk. Dat er nog veel te doen is moge et zo evident zijn, maar dat is geen verrassing.

Mike Gascoyne: "Het was een goede dag voor het team, na gisteren nog tot diep in de nacht aan de auto's te hebben gewerkt. Iedereen heeft keihard gewerkt, dus het gaf een erg goed gevoel om de wagens voor het eerst op de baan te zien tijdens een raceweekend en gedurende de dag ook nog eens solide te zien presteren."

In de speurtocht naar meer neerwaartse druk heeft het team een extra vleugeltje bovenop de achtervleugel geplaatst. Helaas leidde dit nog niet tot de snelheid die men zoekt.

13 maart 2010

Jarno Trulli en Heikki Kovalainen waren niet ontevreden met hun eerste kwalificatie voor het team van Lotus Racing. Beide mannen werken met de gedachte dat in dit seizoen het belangrijkste is dat men leert, aanpast en verbetert. Zeker bij de eerste races is het finishen het belangrijkst.

Trulli na afloop: "Het ging alles bij elkaar genomen niet slecht. Het zat dit weekend niet altijd mee, maar het team levert uitstekend werk. We hebben alleen nog wat meer tijd nodig om onze prestaties te verbeteren."

14 maart 2010

Na een incident na de start (rookgordijn van Webber) was Trulli (Lotus Racing chassis T127/3) even naast de baan geraakt. Vervolgens kon hij echter goed bijomen bij de rest van het veld, ondanks het feit dat hij behoorlijk last had van onderstuur. Hij gaf aan ‘naar binnen’ te willen, maar aan hem werd verzocht door te rijden. Bij de pitstop werd een andere voorvleugel gemonteerd, waarna hij betere tijden kon halen.

Kovalainen : (Lotus Racing chassis T127/1): "Het was een goede race voor het team, beide auto's aan de finish is een fantastische prestatie. Mijn auto had geen problemen, maar ik zag wel dat Jarno tegen het einde van de race voorzichtig werd met zijn auto. Het halen van de finish was immers de doelstelling en die werd gehaald. Tot nu toe haalden we iedere doelstelling die we ons hadden opgelegd en dat is fantastisch! De pitstop was goed maar ik verloor tijd door op andere auto's te wachten, we zullen de strategie voor Australië moeten aanpassen.”

We zagen de beide T127’s aan de staart eindigen, maar er is toch een competitief element waar het team als winnaar uit de bus kwam;  de eerste slag tussen de nieuwe renstallen werd door Lotus Racing gewonnen. Zowel Jarno Trulli als Heikki Kovalainen reden de race uit, de andere nieuwkomers moesten helaas afhaken.

Op mijn website heb ik alle resultaten uit Bahrain en de huidige stand in het kampioenschap beschikbaar als downloads, zie http://www.lotusdriversguide.com/new.php

Joomla SEF URLs by Artio