• Start
  • Lotus Nieuws
  • Archief voor 2005

Archief voor 2005

Elise Type 25

Lotus introduceert een nieuwe “heritage” editie van de Elise, de Type 25. De PR blurb trekt de vergelijking met de type 25 formule 1, de eerste monocoque Grand Prix auto. Twee innovatieve chassisconstructies, dat snijdt in elk geval meer hout dan het verhaal dat ze bij de Elise 72 ophingen. De belangrijkste vraag voor potentiële eigenaren is of je kan leven met de kleurcombinatie: groen met twee gele strepen in de lengterichting (ook op de hardtop). De wielen zijn zwart en zesspaaks. De 25 F1 had in het begin gele velgen, maar dat zou al te opzichtig worden. De mooie heritage-lauwerkransen keren ook hier terug op de body en in de rode leren bekleding. Leuke meegeleverde goodies zijn het Lotus Collectables boek met handtekening van Johnny Herbert, een model en een print van de 25 en een niet te vergeten een bezoek aan Classic Team Lotus waar je op de foto kan met een echte 25. En dan heb ik het nog niet eens over de echt belangrijke zaken zoals de dashboardplaquette en de spatlappen. Voor de engelse markt worden er 50 gemaakt en voor de rest van wereld spreekt men over een beperkte oplage, maar hoe beperkt precies vertelt het verhaal niet.

Image

 

Image

Elise 72

Na de rood-wit-gouden Elise in 49 uitvoering is op de salon van Genëve nu de Elise 72 geïntroduceerd. Erg mooi in zwart met gouden velgen. Verder heeft hij diverse goudkleurige details zoals de overwinningslauwerkransen en (welk actiemodel kan zonder?) een echte 72-dashboardplaquette. Citaat uit het persbericht: "De Elise Type 72 deelt vele van de eigenschappen die de 72 zo succesvol maakten, zoals een lichtgewicht aluminium chassis, kunststof body en natuurlijk Lotus rijeigenschappen en wegligging." Tja.... Net als bij de 49-versie is er geen enkele verwijzing naar het bijbehorende sigarettenmerk. En dat terwijl het JPS-logo nou net zo mooi is. Maar ja, een Elise heeft nu eenmaal geen asbak.

Image

Elise goes USA

Dat was natuurlijk altijd al de bedoeling, maar het probleem was de motor. Het blad Autocar meldt dat de Elise voor de VS zal worden uitgerust met de 190 pk sterke 1.8 liter Toyota VVTL-i krachtbron.

Lotus directeur stapt op

Na slechts een jaar als directeur te hebben gefungeerd, zal Terry Playle binnenkort opstappen. Hij is inmiddels 69, dus dat mag ook wel. Playle heeft 5 jaar voor Lotus gewerkt, eerst als consultant, daarna als lid van het management en vanaf vorig jaar als CEO. Er is nog geen opvolger bekend, maar de Engelse kranten speculeren op een kandidaat die bij Proton vandaan komt: Victor Kiam, de voormalig financieel directeur van Proton UK. Overigens heeft Proton gemeld de door Lotus in 2002 geleden verliezen niet problematisch te vinden en zelfs tevreden te zijn met de in het afgelopen jaar geboekte verbeteringen.

Lotus type 119: een zeepkist

Wat mij betreft een dieptepunt: Lotus wijdt een persbericht en een typenummer aan het volgende: Lotus Engineering is uitverkoren om deel te nemen aan de prestigieuze '2002 Goodwood Gravity Racing Soapbox Challenge' ten tijde van het Goodwood Festival of Speed. Dit is een zeepkistenrace waarbij het parcours van de heuvelkim omgekeerd wordt afgelegd. Een humoristisch intermezzo dat niettemin door de deelnemers serieus wordt opgevat. Het is een beetje vergelijkbaar met wat er vroeger tijdens de Grand Prix van Canada gebeurde. Toen bouwden alle formule 1 teams een vlot van allerlei in de pits voorhanden zijnde materialen om daarmee een wedstrijd op de naastgelegen Olympische roeibaan te houden (uiteraard is dit al lang geleden door Ecclestone c.s. verboden). Geen enkel team haalde het echter in zijn hoofd om hun vlot een typenummer toe te kennen of er een persbericht aan te wijden. Lotus doet dat nu wel. Er worden 9 jonge ingenieurs op project 119 gezet die de beschikking krijgen over alle faciliteiten die Lotus Engineering in huis heeft en er worden ook enkele partnerschappen met leveranciers bekendgemaakt. Dat alles voor een race die nergens over gaat. Gek genoeg zegt het persbericht niets over overeenkomsten met de 72, terwijl ik er toch zo een paar kan noemen. Ik geef Lotus Engineering trouwens een goede kans op winst. Er zijn immers maar weinig firma's die zo goed weten hoe je de zaken rap bergaf kan laten gaan.