• Start
  • Lotus Nieuws
  • Archief voor 2017

Nieuws archief

Ontslagen bij Lotus

Lotus heeft aangekondigd dat er de komende maanden 95 mensen van de productieafdeling af moeten vloeien. Dat is ongeveer 6% van het totale personeelsbestand. Vorig jaar februari vlogen er ook al 300 mensen uit.

Elise en Exige ook welkom in Superlite series

De Superlite Series, voorheen Super Seven Competitions, heeft haar raceserie opengesteld voor allerhande sportwagens, mits ze lichtgewicht zijn. Of om precies te zijn: open sportauto's met gesloten achterwielen en een gewicht tussen de 350 en 750 kilo. De pk/gewichts ratio dient te liggen tussen de 2,5 en de 5. Dat betekent dat de Lotus Elise/Exige nu ook mag meedoen. Tot nog toe heeft niemand dit aangedurfd, maar wie weet zien we in 2003 Lotussen op het circuit? Meer info op www.superlite.nl.

Image

Gebroeders Houg winnen Historisch Rallykampioenschap

Thom en Herry Houg hebben het door de DHRC georganiseerde Nederlands Historisch Rally Kampioenschap 2002 gewonnen. Er moesten zeven rally's worden afgewerkt: de Hornelandrally, Rally van de Grensstreek, Tulpenrallye, Classic Scheveningen-Luik-Scheveningen, Ronde om de Zuiderzee Classic en de Penrite Night. Met hun Lotus Cortina reden de broers in totaal 387 punten bij elkaar. Daarmee werd Thom kampioen bij de bestuurders, met 7 punten voorsprong op Hans van Beek en Ruud Strooper en is Herry kampioen bij de navigatoren, voor Martin Roosenboom en Ingeborg Guliker.

Image

111 en 111S

Het was slechts een kwestie van tijd voordat de Elise Mk. II in deze uitvoering zou verschijnen. De VVC versie van de Rover K-serie motor levert 160 pk en brengt de 111 in 5,1 seconden naar de 100, in 14 seconden naar 160 en doet de teller stoppen bij 212 kilometers per uur. De 111 heeft nieuwe achtspaaksvelgen en een driedelige diffuser aan de achterkant. De S-versie heeft een volledig leren interieur, tapijt en een opgewaardeerd audiosysteem. Ze staan sinds eind juni in de showroom.

Image

Image

Elise met energiepremie?

Lotus wijst erop dat hun zelf ontwikkelde K4 motormanagementsysteem in combinatie met het gewicht van 806 kilo van de Elise 111 een bijzonder milieuvriendelijke auto maakt. De kooldioxide emissie is 163 gram per kilometer en het gemiddelde verbruik 6,9 liter per 100 kilometer. Dat interesseert LCH-leden natuurlijk geen bal. Of toch? Volgens mij komt de Elise 111, en de standaard Elise vermoedelijk ook, daarmee in aanmerking voor Energielabel B (10 tot 20 procent zuiniger dan gemiddeld). En dat levert een premie van 500 euro op. Maar in de lijst van VROM kom ik hem niet tegen. Hoe zit dat? Dat de Elise maar 2 zitplaatsen heeft kan geen rol spelen, want de smart staat wel in de lijst. Hoog tijd om in contact te treden met het ministerie van VROM om dit recht te zetten, dunkt mij.

Image