• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Een Kodak momentje uit 1989

kodakTijdens het 40 jarig Lotus Club Holland evenement was er ook een Engels stel (Patrick & Alida Limming) die me een enveloppe met foto's uit 1989 overhandigde. De foto's in een Kodak enveloppe waren genomen in 1989 van 15-17 september tijdens een rit in Vaals (heuvelklim).

Leuk detail dat er op de enveloppe staat geschreven Club Lotus Holland want zo heette de club na oprichting. Echter, de leden vonden Lotus Club Holland toch beter klinken. De leuke historische (gescande foto's, digitaal bestond nog niet) staan in de galerij. Many thanks for these photo's.

Lotus stopt met productie vervangingschassis

Lotus Cars gaat de fabriek waar de chassis voor Elan, +2, Europa en Eclat worden gemaakt eind juni sluiten. Lotus Fabrication was eind 1999 opgezet om Esprit chassis te fabriceren. Ook werden er subframes en wishbones voor de Elise gemaakt. De 35 personeelsleden krijgen een baan aangeboden bij Lotus Cars. Of de productierechten voor de vervangingschassis aan een ander bedrijf worden overgedaan, vertelt het verhaal niet.
(bron: Classic & Sportscar)

Nieuwe Exige op stapel

Lotus komt voorjaar 2004 met een nieuwe Exige. Bijgaande schets geeft een goed beeld van de Maleisische Brit, die op de Salon van Genève onthuld zal worden. Volgens de fabrikant wordt de Exige een echte racer. Grote luchtinlaten en een forse splitter geven de auto een agresief voorkomen. De dikke spoiler achterop doet de rest. De nieuwe Exige wordt aangedreven door de 1.8 VVTi van Toyota, in de Lotus goed voor 190 pk. De viercilinder heeft een variabele kleptiming en kan tot een toerental van 8350 worden opgejaagd. Nul tot honderd moet onder de 5 seconden kunnen geschieden. Lotus voorspeld een top van meer dan 225 km/h.

Image

Zeepkist wordt doorontwikkeld

Op de testdag voor het Goodwood Festival of Speed heeft Lotus Engineering een doorontwikkeling van de 119 getest. Coureur Paul Adams werd afgelopen jaar derde in de Goodwood Gravity Racing Club Soapbox Challenge. In 2003 gaat Lotus voor de overwinning in deze wedstrijd voor zeepkisten, waar je alleen op uitnodiging aan mee mag doen. Ondanks het hoge "Te land, ter zee en in de lucht"-gehalte nemen alle deelnemers deze wedstrijd zeer serieus. Net als vorig jaar bestaat het Lotus team uit een kleine ploeg jonge stagiaires en pas afgestudeerde medewerkers. Simon Wood, de commercieel directeur van Lotus Engineering, stelt dat dit project en perfecte leerschool is voor de jonge honden: "Ze moeten technische problemen oplossen in samenwerking met experts binnen het bedrijf en leren veel over projectmanagement."
De 119B is het resultaat van 8 maanden doorontwikkeling. Voor het ontwerp is CATIA Computer Aided Engineering software gebruikt, waarin de coureur van dit jaar, de 22 jaar oude Malcolm Barnett, digitaal gemodelleerd is, zodat de 119B hem past als een handschoen. De monocoque is net als vorig jaar van koolstofvezel en zal nog de nodige windtunneltests ondergaan. De wielen zijn vergroot naar 26 inch teneinde een topsnelheid van 100 km/h te kunnen bereiken. Verdere innovaties worden nog angstvallig geheim gehouden. Lotus heeft weer een aantal technologische partners bij dit project, waaronder Halfords dat de fietswielen, naven en remmen levert.

Image

Nieuwe coupé en Esprit

Lotus is bezig is met de ontwikkeling van een geheel nieuwe coupé. Die auto krijgt wat scherper gesneden lijnen (gaat de M250 aangepast alsnog in productie?). Voor de aandrijving zorgt een 2.2 liter viercilinder turbomotor, die voor een vermogen van 200 tot 220 pk moet gaan zorgen. Naar verwachting komt deze coupé medio volgend jaar op de markt. Eerder dan dat, nog voor het einde van dit jaar, introduceert Lotus de tweede generatie van de Exige. In 2005 komt er een opvolger voor de Esprit, die dit jaar met pensioen gaat. Met die auto richt Lotus volgens de Nederlandse Lotus-importeur Willem Van der Kooi zijn pijlen rechtstreeks op de Lamborghini Múrcielago. De auto zal uiterlijk ook veel stijlelementen van de Italiaanse beul overnemen, aldus Van der Kooi. De nieuwe auto gaat trouwens ook Esprit heten, dus die roemruchte naam blijft in de familie.

Elise nieuws

Het gerucht ging al geruime tijd, maar nu heeft Lotus officieel bekend gemaakt dat de Elise vanaf medio 2004 ook in de VS geleverd gaat worden. Dan moet er echter wel wat aan de motor gebeuren om aan de Amerikaanse emissie-eisen te voldoen. Maar misschien dat het door Lotus ontwikkelde managementsysteem voor de K-series dit al aan kan. Andere geruchten spreken van de Opel Ecotec (uit de Opel Speedster) of een Toyota-krachtbron. Lotus bouwt tegenwoordig trouwens Opel Speedsters met turbo. Die gaan harder dan een Elise 111. De verwachting is daarom dat er binnenkort een snellere Elise uit gaat komen, bijvoorbeeld met een V6. Er rijdt immers in Hethel al een tijdje een Elise-testchassis met V6-krachtbron rond.

Lotus Elise 160R

Meer Elise-nieuws is er in de vorm van een 160R-versie, die later dit jaar uit moet komen als opvolger van de 99T Senna-editie die onlangs werd gepresenteerd. De 160R is eigenlijk een 111, voorzien van een sportonderstel (verstelbare dempers/veren) en andere wielen met een grotere bandenmaat (Yokohama A048). Bovendien wordt de auto leverbaar in “twee unieke kleuren,” aldus Van der Kooi.

Einde voor de Esprit - en een nieuw begin?

Lotus heeft in Amerika nog een laatste vrijstelling van de veiligheidsregels aangevraagd. Als die wordt toegekend, kunnen ze nog tot begin 2004 Esprits verkopen in de VS. Daarna is het afgelopen. Het interieur van de Esprit voldoet al geruime niet meer aan de Amerikaanse veiligheidseisen en dit kan niet meer worden aangepast. Vanaf begin 2004 vormen ook de emissie-eisen een probleem voor de V8. Een ander punt is de transmissie. Renault maakt de door Lotus gebruikte transaxles niet meer. In Europa houdt het halverwege dit jaar al op met de Esprit. Er zullen er in 2003 naar verwachting zo'n 140 gemaakt worden, waarmee de totale productie op ruim 10.000 komt. De Esprit zal echter blijven voortleven, want er wordt aan een opvolger gewerkt, onder de codenaam M260. De basis zou natuurlijk wel eens de M250 kunnen zijn. Lotus laat verder niets over de nieuwe Esprit los, behalve dat het nog wel een paar jaar kan duren.

Lotus Elise 200 VHPD in de Dutch Supercar Callenge

Behalve BMW en Daihatsu waren alle Nederlandse importeurs (en fabrikanten) op de RAI vertegenwoordigd. Lotus Import van de Kooi was er natuurlijk ook. Men had gehoopt een Elise GT1 te kunnen tonen, maar de auto was niet op tijd in het land. Dus stonden er op de stand een fiets, een Elise in een erg mooie maroon rode kleur en vier Elises 111S. Om de hoek stond op de stand van Dunlop nog de door Brandes en Dschüdow omgebouwde Lotus Esthi, met zescilinder Audi RS4 motor.

Image