• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Start
  • Lotus Nieuws
  • Archief voor 2005

Archief voor 2005

Een Kodak momentje uit 1989

kodakTijdens het 40 jarig Lotus Club Holland evenement was er ook een Engels stel (Patrick & Alida Limming) die me een enveloppe met foto's uit 1989 overhandigde. De foto's in een Kodak enveloppe waren genomen in 1989 van 15-17 september tijdens een rit in Vaals (heuvelklim).

Leuk detail dat er op de enveloppe staat geschreven Club Lotus Holland want zo heette de club na oprichting. Echter, de leden vonden Lotus Club Holland toch beter klinken. De leuke historische (gescande foto's, digitaal bestond nog niet) staan in de galerij. Many thanks for these photo's.

Lotus stopt met productie vervangingschassis

Lotus Cars gaat de fabriek waar de chassis voor Elan, +2, Europa en Eclat worden gemaakt eind juni sluiten. Lotus Fabrication was eind 1999 opgezet om Esprit chassis te fabriceren. Ook werden er subframes en wishbones voor de Elise gemaakt. De 35 personeelsleden krijgen een baan aangeboden bij Lotus Cars. Of de productierechten voor de vervangingschassis aan een ander bedrijf worden overgedaan, vertelt het verhaal niet.
(bron: Classic & Sportscar)

Nieuwe Exige op stapel

Lotus komt voorjaar 2004 met een nieuwe Exige. Bijgaande schets geeft een goed beeld van de Maleisische Brit, die op de Salon van Genève onthuld zal worden. Volgens de fabrikant wordt de Exige een echte racer. Grote luchtinlaten en een forse splitter geven de auto een agresief voorkomen. De dikke spoiler achterop doet de rest. De nieuwe Exige wordt aangedreven door de 1.8 VVTi van Toyota, in de Lotus goed voor 190 pk. De viercilinder heeft een variabele kleptiming en kan tot een toerental van 8350 worden opgejaagd. Nul tot honderd moet onder de 5 seconden kunnen geschieden. Lotus voorspeld een top van meer dan 225 km/h.

Image

Zeepkist wordt doorontwikkeld

Op de testdag voor het Goodwood Festival of Speed heeft Lotus Engineering een doorontwikkeling van de 119 getest. Coureur Paul Adams werd afgelopen jaar derde in de Goodwood Gravity Racing Club Soapbox Challenge. In 2003 gaat Lotus voor de overwinning in deze wedstrijd voor zeepkisten, waar je alleen op uitnodiging aan mee mag doen. Ondanks het hoge "Te land, ter zee en in de lucht"-gehalte nemen alle deelnemers deze wedstrijd zeer serieus. Net als vorig jaar bestaat het Lotus team uit een kleine ploeg jonge stagiaires en pas afgestudeerde medewerkers. Simon Wood, de commercieel directeur van Lotus Engineering, stelt dat dit project en perfecte leerschool is voor de jonge honden: "Ze moeten technische problemen oplossen in samenwerking met experts binnen het bedrijf en leren veel over projectmanagement."
De 119B is het resultaat van 8 maanden doorontwikkeling. Voor het ontwerp is CATIA Computer Aided Engineering software gebruikt, waarin de coureur van dit jaar, de 22 jaar oude Malcolm Barnett, digitaal gemodelleerd is, zodat de 119B hem past als een handschoen. De monocoque is net als vorig jaar van koolstofvezel en zal nog de nodige windtunneltests ondergaan. De wielen zijn vergroot naar 26 inch teneinde een topsnelheid van 100 km/h te kunnen bereiken. Verdere innovaties worden nog angstvallig geheim gehouden. Lotus heeft weer een aantal technologische partners bij dit project, waaronder Halfords dat de fietswielen, naven en remmen levert.

Image