Victor Muller moet Lotus kopen?

Spyker-LotusHet begint er steeds meer op te lijken dat Lotus (al dan niet gedwongen) verkocht zal worden door het Maleisische Proton. In oktober hoorden we al verhalen dat Genii wellicht interesse zou hebben en er duiken steeds meer namen op. Wellicht zou het een goed idee zijn als Victor Muller/Spyker de boel zou overnemen? Er zijn namelijk meer aanknopingspunten dan je wellicht zou denken.

Eerst even een korte tussenstand om te begrijpen hoe de boel er nu bijstaat. Sinds 1994 is het Maleisische Proton de eigenaar van Lotus. Veel heeft dat ze nog niet opgeleverd, want de afgelopen 15 jaar heeft Lotus Cars alleen maar verlies gemaakt. Het enige winstgevende onderdeel van Lotus is Lotus Engineering.

Sinds 2009 is Dany Bahar echter de baas bij Lotus en is er een heleboel “in gang gezet”. Zo is Lotus weer zeer actief geworden in motorsport en zijn er wilde plannen voor een heleboel nieuwe modellen. Het is echter maar de vraag of Proton dat allemaal kan en wil betalen. Ze hebben het zelf immers al zwaar genoeg.

De (eventuele) verkoop van Lotus door Proton lijkt momenteel echter in een stroomversnelling te komen. De Maleisische overheid is via staatsbedrijf Khazanah Nasional voor 42,7% eigenaar van Proton en wil die aandelen graag verkopen.

En Proton is zonder Lotus veel aantrekkelijker voor potentiële kopers volgens analisten. En zelfs als iemand Proton inclusief Lotus koopt is het nog maar de vraag wat de nieuwe eigenaar van Proton met Lotus wil doen. Kostenpost Lotus dumpen voordat Proton wordt verkocht zou dus een stuk logischer zijn.

Maar wie moet Lotus dan kopen? Zoals gezegd dook enkele maanden geleden de naam van Genii Capital al op (tevens eigenaar van Lotus Renault GP) en eerder deze maand dook de naam van het Chinese SAIC op. En vorige week gaf Dany Bahar in een interview ook al aan dat Lotus op de een of andere manier aan veel geld moet zien te komen:

“The only thing we can do is show the current owners, or the new owners, that we are absolutely in line with the business plan that we have presented. Without the funding support and the guarantees given by the Proton group, we would not survive, end of story.”

Volgens de analisten van OSK Holdings Bhd. zou er een investering van zo’n 580 miljoen euro nodig zijn om Lotus winstgevend te maken. Lotus heeft echter maar een waarde van zo’n 240 miljoen euro. En Lotus zal zo’n 8.000 auto’s moeten verkopen om winst te maken. Vorig jaar verkocht Lotus 1.985 auto’s en Dany Bahar heeft al aangegeven dat hij volgend jaar niet boven de 2.000 auto’s verwacht uit te komen. Overigens is wel bekend geworden dat Bahar een nieuwe contract voor 4 jaar heeft getekend en tot en met 2016 bij Lotus zal blijven.

Maarrrr nu is het tijd voor de hamvraag! Waarom zou Victor Muller er goed aan doen om Lotus te kopen? Sinds het wegvallen van Saab hangt er onder Swedish Automobile NV nog maar 1 merk en dat is Spyker. Dat merk heeft feitelijk stilgelegen de afgelopen 2 jaar en is dus hard aan een reanimatie toe. Door de kennis en productiecapaciteit van Lotus te combineren met de praatjes en geld-los-lul kwaliteiten van Muller zou er iets leuks kunnen ontstaan. Ik zie in elk geval alvast de volgende aanknopingspunten:

- Lotus is sponsor van een F1 team (daar houdt Victor van)
- Lotus Engineering deed veel ontwikkeling voor Spyker (oa delen van de Aileron)
- Proton en Lotus werken samen met Youngman (een oude bekende van Muller)
- Bob Lutz is adviseur bij Lotus en Victor Muller kent Bob Lutz goed
- Genii Capital heeft banden met Vladimir Antonov/Snoras (oa geld geleend)
- In 2007 ging al het gerucht dat Spyker Lotus wilde kopen

De combinatie van Lotus en Spyker zou dan eenzelfde soort van combinatie zijn als Ferrari en Maserati. Waarbij Lotus voor de rauwe, pure sportiviteit zorgt en Spyker voor de luxe uitstraling en een eventuele SUV. Vergeet ook niet dat Dany Bahar bij Ferrari heeft gewerkt tot 2009 en dus ongetwijfeld weet welke plannen Ferrari had om Ferrari en Maserati te positioneren als 2 compleet verschillende merken maar wel met de nodige (technische) synergiemogelijkheden.

Wellicht is het wel een goed idee als Victor Muller samen met Youngman de resten van Saab samenvoegt met Lotus, Spyker en Youngman. Een R&D centrum in Zweden zou een mooie aanvulling zijn op de capaciteiten van Lotus Engineering.

Gaat dit ooit gebeuren? Who knows!

Artikel afkomstig van: http://www.autoblog.nl/moet-victor-muller-lotus-kopen