Archief 2011

Lotus Elan delayed, not cancelled

Lotus Elan 2011Recentelijk suggereerde een Franse website dat de nieuwe Lotus Elan niet gebouwd zou worden. Dit is niet correct. Door de publieke opinie over het model van de Lotus Elan zijn er een aantal aanpassingen gepland die doorgevoerd gaan worden. Omdat Lotus Cars nu eerst alle aandacht wil focussen op de nieuwe Esprit ontstaat er dus enige vertraging.

CEO Dany Bahar reageerde recentlijk met: "feedback regarding the Elan showed us that it was too close in style and positioning to the Esprit, and so as a consequence we have delayed the delivery of the Elan – delayed not cancelled."

Op bezoek bij Lotus

lotus_logoOp de persdag van de Autosalon van Genève was ik op de Lotus stand, waar een bekende mij vertelde dat ik eind april vrij moest houden in mijn agenda. Waar het precies om ging wilde hij toen niet vertellen. Het zou de moeite waard zijn was alles wat hij kwijt wilde.

Op 27 en 28 april was het dan zover, op uitnodiging van Group Lotus waren 23 mensen vanuit allerlei landen naar Hethel gekomen. Mensen van grote Lotus Clubs maar ook enkele eigenaars van websites. Bij die laatste categorie behoorde ik. Gedurende twee dagen hebben we kunnen spreken met directieleden, de fabriek bezocht, Lotus Engineering bezocht met tekst en uitleg door chief designer Russel Carr, op de nieuwe testbaan van Lotus gereden met de Evora en een instructeur op de bijrijderstoel, Classic Team Lotus bezocht met rondleiding, Lotus Renault GP bezocht met rondleiding.

Kortom, twee dagen feest! Lees er meer over in de komende Lotus Letters.

Lotus Evora GT4 in actie op Zandvoort

IMG_2684Lotus Motorsport was afgelopen maandag en dinsdag aanwezig op Zandvoort voor de tweedaagse "Balance of Performance" van het GT4 kampioenschap. Testcoureur Kurt Mollekens vergeleek gedurende twee dagen alle GT4 bolides om te zorgen dat de prestaties gelijkwaardig zijn. Eventueel wordt er extra gewicht toegekend. Mollekens zette de derde tijd in de Evora (1:48,2), alleen de Corvette C6 en de BMW M3 waren sneller. Gavan Kershaw van Lotus Motorsport verwacht dat er geen extra gewicht aan de Evora zal worden toegekend.

Lees meer

Lotus Elan en Esprit lauw ontvangen

EspritLotus heeft de Elan en Esprit terug naar de tekentafel gestuurd, waar hoofddesigner Donato Coco zich momenteel buigt over het herontwerp van zowel de Elan als de Esprit.

Uit evaluaties met geïnteresseerden en klanten bleek dat het ontwerp van de twee sportwagens te veel op elkaar leken. Volgens Lotus wordt er momenteel gewerkt aan meer optische differentiatie tussen de sportwagens.

Bij de styling van de Elan en Esprit blijft de kritiek niet. De Lotus-liefhebbers vinden tevens dat de volgende generatie Elise te zwaar is. Het model kenmerkt zich juist door zijn lage wagengewicht, maar de nieuwe editie, die over enkele jaren op de markt komt, weegt bijna 1.100 kg. Geen zwaargewicht, maar klanten willen alle vetrandjes eraf hebben.

Ron Hickman overleden

RonHickmanOp donderdag 17 februari 2011 is Ron Hickman overleden. Niet veel mensen zullen Ron Hickman van naam kennen maar vele mannen hebben een van zijn uitvindingen in huis, de Black & Decker Workmate.

Maar Ron heeft ook de Lotus Elan ontworpen en was directeur van Lotus Engineering.

Meer informatie kan je hier vinden.