Geschreven door Henri van Gelder op . Gepost in Archief 2011
Het gevecht met de Corvettes, BMW's, Porsches gaat de Evora GT4 van Cor Euser en Dick Freebird steeds beter af zo was al duidelijk tijdens de GT4 Paas en Pinksterraces. Dit keer was de Dutch GT4 Championship te gast op het Circuit van Zolder. Dat was een wijs besluit want de Belgen hebben altijd veel belangstelling voor dit soort evenementen. Het fabrieksteam van Lotus had een prachtige Goldleaf versie naar Zolder gebracht die geprepareerd is voor Vitaly Petrov en Bruno Senna.
Op de welbekende site www.marktplaats.nl is nu ook een rubriek voor Lotus Onderdelen. Er zijn best wat onderdelen te koop. Uiteraard mag je ook nog steeds je onderdelen of je hele auto bij ons op de site adverteren voor verkoop.
Mart van der Kooi belde ons op dat hij de nieuwe Elise CR had staan en dat we welkom waren om deze wagen wederom aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Van Jan-Bart kreeg ik te horen dat de wagen wit zou zijn en ik had gelijk een vooroordeel klaar, maar eenmaal in de showroom te Lochem was ik gelijk verliefd op de witte wagen met prachtige mat zware designs.
Het volgende vooroordeel waren de nieuwe stoelen in de Elise. Niet meer van die met prachtig leer beklede stoelen maar plastic met hier en daar wat schuim. Tijdens onze proefrit kwamen we tot de ontdekking dat die stoelen toch wel heel erg lekker zitten. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ze misschien wel lekkerder zitten dan de stoelen in mijn Elise 111R, maar die ruiken weer lekkerder naar leer.
Het Lotus Jetalliance Team heeft met rijders James Rossiter, Johnny Mowlem en Jonathan Hirschi de finish van de 24 Uren van Le Mans gehaald. Na veel problemen in de kwalificaties moesten ze van ver komen. De snelheid is er nog niet helemaal, maar de betrouwbaarheid is er wel. Van de 56 gestarte auto's kwamen er 28 aan de finish. De Lotus Evora eindigde alls 22-ste overall en 7e in de GTE-klasse.
Geschreven door AutoVisie op . Gepost in Archief 2011
Lotus stopt met de Elise in de Verenigde Staten. Het ontbreken van zogeheten smart-airbags doet de pure Britse roadster de das om. Om dezelfde reden valt ook voor de Exige het doek.
Lotus zou in augustus het laatste exemplaar mogen leveren. Dan valt definitief het doek voor de huidige versie. De volgende generatie staat voor 2015 op de agenda.
In Europa blijft de Elise onveranderd leverbaar. Lotus heeft echter begin dit jaar al afscheid moeten nemen van enkele motorversies, waardoor de open tweezitter louter nog met 1.6-blok verkrijgbaar is. Voor de Exige is het doek reeds gevallen, aangezien die louter met motoren werd geleverd die inmiddels niet meer voldoen aan de emissie-eisen.