Archief 2007

Lotus 2-Eleven

Lotus zal op de aankomende Zwitserse autosalon de nieuwe Lotus 2-Eleven tonen. Deze voor het circuit bedoelde sportwagen weegt slechts 670kg.

Lotus 2-Eleven
Lotus 2-Eleven

De pk/gewichtsverhouding ligt daarmee gelijk aan die van hun oude Formule 1 auto’s.  De Lotus 2-Eleven sprint van 0 naar 100 km/h in slechts 3,9 seconden.
De racewagen zal in Hethel worden gebouwd en rolt daar in twee gedaantes van de band: eentje is bedoeld voor het circuit, met de ander kun je – in Groot-Brittannië althans – de openbare weg op. De rest van de wereld blijft van die versie verstoken. Schrale troost: de ‘reguliere’ versie van de 2-Eleven heeft ook geen voorruit. De Britten zullen dus hoe dan ook een helm op moeten.

Lotus 2-Eleven
Lotus 2-Eleven
 
Lotus 2-Eleven
Lotus 2-Eleven
 
Lotus 2-Eleven
Lotus 2-Eleven
 

Bron:Autovisie

Autovisie: Nieuwe Lotus Esprit gesnapt?

Ook Autovisie van 15 februari 2007, meldt de mogelijke nieuwe Esprit. Volgens de redactie zou de auto uit Hethel in Nederland zijn bij onderstelspecialist Koni. De nieuwe Esprit zou voorzien worden van een midscheeps V8 motor waarbij BMW kandidaat-leverancier zou zijn.

Autovisie: Esprit
Autovisie: Esprit

Autovisie weet echter te melden dat er zelfs gesproken wordt over een V10 en dit zou in geval van samenwerking met BMW kunnen betekenen dat de 507pk sterke motor uit de M5 en M6 aan Lotus geleverd gaat worden.

Autovisie: Esprit
Autovisie: Esprit
Opvallende stijlelementen aan de nieuwe Esprit zijn de halvemaanvormige luchtinlaten voor de middenmotor die op het protoype over de gehele hoogte van de auto lopen. 

Autovisie: Esprit
Autovisie: Esprit
Verdere krijgt de Esprit de bekende vier ronde achterlichten en ademt ze uit door vier hoog gemonteerde uitlaten. Autovisie weet ook te melden dat de Esprit voorzien gaat worden van vleugeldeuren.

Proton sells out to German giant

Lotus is about to be sold to VW, if a story in Autocar proves true.

A majority stake -- 51 per cent -- of Lotus' Malaysia parent company Proton is about to sold to VW, an announcement that's said to be set for confirmation on 8 February. Proton owns 80 per cent of Group Lotus, the umbrella company under which Lotus Cars and Lotus Engineering operate.

Other suitors have been mooted, not least General Motors -- a previous owner -- on these very pages last week when GM boss Rick Wagoner confirmed that his company was in acquisition talks with Proton.

We don't yet know what's going to happen to Lotus when (if?) the sale goes through -- but we're likely to find out soon after VW's hands take control of Proton's tiller.

GM's Wagoner confirms talks with Proton

Rick Wagoner, General Motors’ chief executive, has confirmed that the US carmaker is in preliminary talks about acquiring a stake in Proton, Malaysia’s struggling national carmaker.

GM is the third foreign carmaker to have expressed interest in Proton, which is hoping to find a strategic partner by March in an effort to reverse falling sales. Volkswagen and PSA Peugeot Citroën, which both lack a manufacturing base in south-east Asia, have also said they are looking to invest in Proton.

Zie ook FT.com