Archief 2006

Introductie Exige S

Aan het eind van deze lente introduceert Lotus een nieuwe versie van de Exige, de Exige S. Deze krijgt de tot 218 Pk opgevoerde Toyota-viercilinder met mechanische compressor en tussenkoeler die we al kennen uit de limited edition 240R. De sprint tot 100 km/h duurt 4,3 seconden, sneller dan enig andere in serie geproduceerde Lotus ooit.

Lotus Engineering's APX concept

Lotus onthult volgende maand de APX op de Motor Show in Geneve. Dit prototype is ontworpen met het Lotus VVA (Versatile Vehicle Architecture) concept en heeft een V6 3ltr NEF motor. Belangrijker is dat het het nieuwe chassis ontwerp laat zien waarop Lotus innovatief ontworpen auto’s gaat produceren.

Image

Lotus Sport Exige in Europees GT3 kampioenschap

Tijdens de presentatie van het FIA GT kampioenschap in Monte Carlo werd een nieuwe raceklasse gelanceerd: het GT3 European Championship. Een raceserie voor min of meer standaard sportwagens. De coureurs moeten amateurs zijn. Er wordt gereden in het voorprogramma van het FIA GT kampioenschap en er zijn 5 wedstrijden: Silverstone, Oschersleben, Spa-Francorchamps, Magny-Cours en Imola. Als deelnemende auto’s worden genoemd: Aston Martin DBRS9, Corvette Z6, Dodge Viper Coupe, Ferrari 430 Challenge, Lamborghini Gallardo, Ascari KZR1, Porsche 997 Cup, Maserati Gran Sport Light en Venturi GT3 Heritage, Nissan 350Z en de Lotus Exige GT3. Ieder model heeft zijn eigen “merkenrace” binnen deze race, maar er wordt ook gewerkt met extra gewicht om de prestaties vergelijkbaar te maken zodat er gestreden kan worden om de overall-overwinning. Testrijder Christophe Bouchut heeft deze “zware” taak op zich genomen. Volgens de organisatie zouden er per merk 6 auto’s aan de start gaan verschijnen. Lotus Sport heeft hiervoor de Exige GT3 naar voren geschoven. Dank zij de supercharger levert die 289 pk bij 7800 toeren. Bij een gewicht van 750 kg kom je dan uit op 380 pk per ton of 2.6 kg/pk. De meeste concurrenten wegen tussen de 1200 en 1300 kilo, maar hebben ook rond de 500 pk. Dat ligt dus redelijk bij elkaar in de buurt. Lotus testrijder Gavan Kershaw heeft de eerste tests gedaan op Hethel en vervolgens op Paul Ricard, waarna Bouchut de auto aan de tand heeft gevoeld. Er was tevredenheid alom, niet in de laatste plaats bij Chris Arnold, de General Manager van Lotus Sport.

Lotus Exige GT3

Nieuwe Lotus goodies: Type 1 Lotus horloge

Lotus horloges waren er allang, maar dan ging het om andere fabrikanten die bij Lotus een licentie kochten om een Lotus-beeldmerk te mogen gebruiken. Met de Type 1 introduceert Lotus het eerste door Lotus Design ontworpen polshorloge. Het is een kwartshorloge met analoge wijzerplaat. De wijzerplaat is zwart. De oranje geanodiseerde aluminium beschermbeugel is het meest opvallende detail. De kast is van roestvrij staal met op de achterzijde een geëtst Lotus logo. Het uurwerk omvat tevens een kalender en een stopwatch. Ontwerper Barney Hatt zegt er het volgende van: “Lotus staat voor innovatieve technische oplossingen, met een elegante vormgeving en zonder overbodige details. Het bewerkte metaal van dit horloge benadrukt het karakter van precisie-instrument en wordt in balans gebracht door de toepassing van tactiele materialen.” De Type 1 wordt geproduceerd door Time Products (UK) Ltd, die ook de Sekonda horloges maken. De adviesprijs in Engeland bedraagt 175 pond.

Lotus Horloge

  • 1
  • 2
Joomla SEF URLs by Artio