• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Start
  • Lotus Nieuws
  • Archief 2006

Archief 2006

Lotus Versatile Vehicle Architecture in de prijzen

Lotus Engineering heeft een belangrijke industriële prijs gekregen voor zijn Versatile VehicleArchitecture (VVA).

Lotus Engineering won de Europese Aluminium Award 2006 in de categorie "Transport en Automotive" op de Aluminium 2006 – 6e World Trade Fair en Conferentie in Essen, Duitsland.
De jury stelde dat VVA het best voldoet aan de door haar gehanteerde criteria van originaliteit, functionaliteit, design, duurzaamheid en hergebruiksmogelijkheden. Lotus won dezelfde prijs tien jaar geleden ook al, toen uiteraard voor het revolutionaire Elise chassis.VVA werd in Essen vertegenwoordigd door het Lotus APX prototype.

De APX (Aluminium Performance Crossover) is het eerste complete voertuig dat is gebouwd volgens het VVA-principe. De eerste Lotus productieauto die met VVA gebouwd zal worden is de nieuwe Esprit. En die verwacht men nu pas in december 2009 in productie te gaan nemen, zo lezen we in het persbericht. Het zal dus wel 2010 worden, maar dat klinkt nog zo ver weg dat ze het waarschijnlijk niet durfden op te schrijven….

Zie tevens deze aanvullende informatie in PDF formaat.

 

 

Lotus Exige 265E

Lotus Engineering heeft op basis van de Lotus Exige een versie op E85 bio-ethanol ontwikkeld. Het prototype beschikt over de viercilinderkrachtbron met supercharger en intercooler uit de Lotus Exige S. Dankzij diverse modificaties is de motor geschikt gemaakt voor E85 bio-ethanol (85% ethanol alcohol en 15% benzine). De prestaties van deze sportwagen zijn indrukwekkend. Zo accelereert de 'Bio Exige' in slechts 3,88 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur, van 0-160 km/u in 9,2 seconden en realiseert hij een topsnelheid van maar liefst 253 kilometer per uur.
Het grote voordeel van ethanol is dat deze brandstof meer vermogen in de motor genereert dan conventionele benzine. De Lotus Exige 265E is nu goed voor 268 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 249 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Dat betekent een toename van respectievelijk 47 pk en 34 Nm ten opzichte van de reguliere, benzine-aangedreven Exige S. Met een gewicht van slechts 930 kg resulteert dat in een vermogen/gewicht verhouding van 287 pk per ton.
De Lotus Exige 265E is enkel bedoeld als testauto voor onderzoeksdoeleinden door Lotus Engineering. Lotus heeft geen intentie om de auto in productie te nemen of aftermarkt kits voor reeds bestaande Lotus-modellen te leveren.

Lotus Exige

Nieuwe successen voor de Lotus zeepkist

Op 16 Juli verscheen Team Lotus aan de start van de Brooklands Soapbox Derby. Het Brooklands Museum is namelijk in het gat gesprongen dat ontstond toen Goodwood stopte met de jaarlijkse Soapbox Challenge. Paul Adams, tweevoudig winnaar op Goodwood in een Lotus zeepkist was ook deze keer de piloot en hij bestuurde de bekende Lotus 119C. De start was bovenaan de uiterst steile Test Hill, waarna het linksaf de kombocht inging met de finish op, hoe kan het anders, het oude "Finishing straight". Gezien de steilheid van deze berg plus de bedenkelijke staat van het wegdek bepaald niet ongevaarlijk!
Adams was vanaf de eerste trainingsruns de snelste man op het parcours en liet de klok uiteindelijk stilstaan op 67.7 seconden, 4.1 seconden sneller dan de winnende tijd van vorig jaar (toen Lotus nog niet van de partij was). Hij mocht derhalve de hoogste trede van het podium beklimmen en kreeg zijn prijs uitgereikt door wereldsnelheidsrecordhouder Sir Richard Noble.

Lotus 119C
Lotus 119C

Lotus introduceert instap model van de Elise

Lotus heeft een nieuw instapmodel van de Elise geïntroduceerd de Elise 'S'. Deze moet aan de onderkant de modellenreeks aanvullen met een prijs van 47.288 Euro. Met de 1,8 liter 136 pk motor van Toyota is de 0-100 km tijd 6,3 seconden en de top 205 km/uur.

Geen link tussen Lotus en Volkswagen

De langlopende onderhandelingen tussen Volkswagen en Proton zijn stukgelopen. Volkswagen is al geruime tijd op zoek naar een manier om de Aziatische markt te penetreren en Proton leek een mogelijke ingang. Volkswagen, in de persoon van Bernd Pischetsrieder, had echter zeer uitgesproken ideeën over de wijze waarop men dat wilde doen en die bleken niet te stroken met de wensen van de Maleisische regering en het management van Proton. Lotus valt dus vooralsnog niet in Duitse handen
  • 1
  • 2