• Start

Nieuwe Lotus modellen

Onlangs verschenen in de Duitse pers (Auto, Motor&Sport) enige berichten over de nieuwe modellen die bij Lotus in de pijplijn zitten. De opvolger van de Esprit zou al voorjaar 2006 op de Salon van Geneve voorgesteld moeten worden en het jaar daarop in productie gaan. De eigen Lotus-V8 komt er niet in te hangen, maar er wordt door de Duitsers een heel rijtje alternatieven genoemd: Toyota, Volkswagen, waar men via Proton een ingang heeft, of een V8 van General Motors. Mercedes (zie LL april 2005) wordt niet genoemd. De motor zou zo’n 450 pk moeten leveren. Een eventueel vermogenstekort tegenover de concurrentie (Gallardo, F430, 911 Turbo) wordt gecompenseerd door een streefgewicht van slechts 1300 kilogram. Binnen dat gewicht denkt Lotus ook nog vierwielaandrijving te kunnen realiseren. De auto wordt 1 meter 90 breed, krijgt meer binnenruimte dan de oude Esprit en kopklampen achter glas in plaats van opklappers. Het voorziene productieaantal is 1000 tot 1500 stuks per jaar en de prijs zou (in Duitsland…) 100 tot 120 duizend euro gaan bedragen. De naam is nog geheim.
Tussen de Elise en Esprit zou de afgebeelde coupé gepositioneerd worden, volgens het Duitse blad als concurrent van de Audi TT en Nissan 350Z, bedoeld voor Lotusrijders die de Elise ontgroeid zijn en meer comfort wensen. Hij biedt meer binnenruimte, meer bagageruimte, elektrische ramen en airco en meer actieve en passieve veiligheid. Onze Zuiderburen weten te melden dat de krachtbron de Opel 4-cilinder turbo uit de Speedster zal worden. Die levert 200 pk, slechts 8 meer dan de Toyota uit de Elise, maar wel veel meer trekkracht. Dat lijkt toch erg onwaarschijnlijk, wij denken dat er een V6 in komt. Iets dergelijks heeft Chris Arnold zich op de RAI ook laten ontvallen…hij sprak het in elk geval niet tegen. Deze auto zou voorjaar 2006 klaar moeten zijn en als prijs noemt men 60 tot 80 duizend euro.

Image

Image