• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Start
  • Lotus Nieuws
  • Archief 2005

Archief 2005

Lotus Europa S

Vanaf juli 2006 rolt hij van de band: de Lotus Europa S. Met een gewicht van 995 kilo en 203 pk sprint hij van 0 naar 100 in 5,5 seconden en haalt 225 km/u. Leverbaar vanaf 65.000 euro. In de toekomst wordt nog een zescilindervariant verwacht.

Image

Image

Image

Lotus Circuit Car

Lotus presenteert zijn Circuit Car tijdens de Shelsley Walsh Hill Climb in Engeland. Het betreft een prototype, hij is gebaseerd op de Elise maar biedt in principe plaats aan één coureur, een tweede stoel behoort echter tot de optiemogelijkheden. De Circuit Car weegt maar 650 kg, waarmee het de lichtste, op het Elise ontwerp gebaseerde, sportwagen is met een aluminium onderstel. Hij is zelfs 75 kilo lichter dan de 340R uit 1999. De Circuit Car beschikt net als de 340R niet over een dak of deuren en dit keer is ook de voorruit achterwege gelaten. Wel heeft de Circuit Car een stevige rolbeugel. Voor de aandrijving zorgt de 1,8 liter VVTL-i 4 cilinder Toyota motor, normaal goed voor 192 pk en met turbo 245 pk sterk. De laatste versie heeft voor de acceleratie naar 96 km/u (60 mijl) minder dan 4 seconden nodig; 160 km/u wordt bereikt in minder dan 9 seconden.
Lotus heeft tot op heden nog geen prijzen van de Circuit Car bekend gemaakt.

Lotus Circuit Car
Lotus Circuit Car

Lotus Circuit Car
Lotus Circuit Car

Elise 111 en 111S uit productie

Lotus heeft de Elise’s met Rover-aandrijving met onmiddellijke ingang uit productie genomen. Dit besluit is natuurlijk ingegeven door het ten onder gaan van Rover, waardoor de levering van nieuwe motoren op losse schroeven is komen te staan. De onderdelenvoorziening is overigens wel gegarandeerd.

Lotus Sport Exige 240R

De nieuwste creatie van Lotus Sport is een Exige die in een beperkte oplage van 50 exemplaren gemaakt zal worden: de 240R. De naam is afgeleid van het motorvermogen, want dank zij een supercharger plus intercooler levert de motor 247 pk plus een puist trekkracht.Hij weegt 930 kilo en dat brengt de pk/gewicht verhouding op 266 per ton. De 240R acceleert in minder dan 4 seconden naar 60 mijl (96 km/uur) en bereikt de 100 mijl (160 km/h) binnen 10 seconden. De topsnelheid bedraagt 249 kilometer per uur. De Sport Exige 240R is geen zelfstandig model, maar een conversie op basis van de normale Exige. Deze keuze is natuurlijk gemaakt vanwege allerlei regelgeving rond typegoedkeuringen enzo. Er zullen er naar verwachting 40 in Europa verkocht worden in 10 in Japan. De 240R wordt op bestelling gemaakt in is leverbaar in slechts twee speciaal ontwikkelde kleuren: geel (Sport Yellow) of zwart (Sport Black). De gele heeft zwarte velgen, en de zwarte doet het met zilveren, in alle gevallen voorzien van Yokohama A048 banden. Het interieur is zwart met gele leren accenten en er is natuurlijk een genummerd typeplaatje. De adviesverkoopprijs is 62.000 Euro.

Image

Nieuwe Lotus modellen

Onlangs verschenen in de Duitse pers (Auto, Motor&Sport) enige berichten over de nieuwe modellen die bij Lotus in de pijplijn zitten. De opvolger van de Esprit zou al voorjaar 2006 op de Salon van Geneve voorgesteld moeten worden en het jaar daarop in productie gaan. De eigen Lotus-V8 komt er niet in te hangen, maar er wordt door de Duitsers een heel rijtje alternatieven genoemd: Toyota, Volkswagen, waar men via Proton een ingang heeft, of een V8 van General Motors. Mercedes (zie LL april 2005) wordt niet genoemd. De motor zou zo’n 450 pk moeten leveren. Een eventueel vermogenstekort tegenover de concurrentie (Gallardo, F430, 911 Turbo) wordt gecompenseerd door een streefgewicht van slechts 1300 kilogram. Binnen dat gewicht denkt Lotus ook nog vierwielaandrijving te kunnen realiseren. De auto wordt 1 meter 90 breed, krijgt meer binnenruimte dan de oude Esprit en kopklampen achter glas in plaats van opklappers. Het voorziene productieaantal is 1000 tot 1500 stuks per jaar en de prijs zou (in Duitsland…) 100 tot 120 duizend euro gaan bedragen. De naam is nog geheim.
Tussen de Elise en Esprit zou de afgebeelde coupé gepositioneerd worden, volgens het Duitse blad als concurrent van de Audi TT en Nissan 350Z, bedoeld voor Lotusrijders die de Elise ontgroeid zijn en meer comfort wensen. Hij biedt meer binnenruimte, meer bagageruimte, elektrische ramen en airco en meer actieve en passieve veiligheid. Onze Zuiderburen weten te melden dat de krachtbron de Opel 4-cilinder turbo uit de Speedster zal worden. Die levert 200 pk, slechts 8 meer dan de Toyota uit de Elise, maar wel veel meer trekkracht. Dat lijkt toch erg onwaarschijnlijk, wij denken dat er een V6 in komt. Iets dergelijks heeft Chris Arnold zich op de RAI ook laten ontvallen…hij sprak het in elk geval niet tegen. Deze auto zou voorjaar 2006 klaar moeten zijn en als prijs noemt men 60 tot 80 duizend euro.

Image

Image