• Start

Formule 1 deel 3 (1983-1994)

92 (1983)

Het verbieden van de beweegbare skirts bracht een nieuwe innovatie op gang. De 92 was de eerste raceauto met volledig actieve wielophanging. Tevens was dit de laatste Lotus die werd aangedreven door de Cosworth DFV V8.

92 1a

93T (1983)

Een 92, maar met een conventionele wielophanging en de eerste toepassing van een turbomotor door Lotus: de Renault EFI 1492cc V6.

93

94T (1983)

Na het overlijden van Chapman werd Gerard Ducarouge aangetrokken als ontwerper. De 94T was een noodoplossing: een versterkte en gewijzigde 91 monocoque met de Renault Turbo motor en een aangepaste ophanging.

94

95T (1984)

Het eerste volledige Ducarouge ontwerp, nu met pull-rod voorwielophanging.

95

97T (1985)

Verbeterde 95T, o.a. vanwege aangescherpte veiligheidseisen. Elio de Angelis won er de GP van San Marino mee en Ayrton Senna haalde er ook twee overwinningen mee.

97

98T (1986)

Een nieuw en veel strakker gevormd chassis, dank zij een betere verwerkingstechniek van het koolstofvezel die modelleren mogelijk maakte. Nieuwe Renault EF15B turbo motor en volledige pull-rod ophanging.

98

99T (1987)

De terugkeer van de "Active suspension", waar Lotus in de tussenliggende jaren aan doorontwikkeld had. Nu volledig actief, zonder veren, schokdempers of stabilisatorstangen. Honda RA166-E V6 turbo motor en 6-versnellingsbak. Ayrton Senna won de GP's van Monaco en de Verenigde Staten, de laatste overwinningen van Lotus in de F1.

99

100T (1988)

Actieve vering was nu verboden, dus terug naar een conventionele ophanging. Nieuwe Honda RA168E turbo motor.

100

101 (1989)

Frank Dernie was de nieuwe ontwerper bij Lotus. Turbomotoren waren met ingang van dit seizoen niet meer toegestaan, daarom voorzien van een 3,5 liter Judd V8.

101

102 (1990-1992)

Aangepaste 101, eerst met Lamborghini V12. In 1991 doorontwikkeld als 102B met Judd V8 en in '93 als 102D met Ford HB V8. In 1991 debuteerde Mika Hakkinen in de F1 met een 102B.

102

107 (1992-1993)

Medio '92 was er eindelijk een nieuw chassis, wederom voorzien van de Ford HB V8. Johnny Herbert scoorde er enkele vierde plaatsen mee.

107b 1a

109 (1994)

De laatste Formule 1 Lotus, met Mugen V10. De Australische GP op 13 november 1994 was de laatste keer dat een Lotus deelnam aan een Grand Prix.

109 2