• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Start

Lotus Eletre

Lotus EletreVandaag presenteert Lotus de Eletre. Wij mochten hem twee weken geleden al in het echt bekijken tijdens een sneak preview.

Afgelopen weken was Nederland de “hotspot” voor een belangrijke stap in de ontwikkeling van het Lotus merk, de sneak preview en onthulling van de type 132! Op een verborgen en zwaar beveiligde locatie in Vianen konden wij kennismaken met de eerste SUV van Lotus, en Lotus Letters was erbij. Na het gebruikelijke ondertekenen van een “non disclosure” en inleveren van mobiele telefoons en dergelijke was eerst het woord aan Niels, CEO Lotus Europe en uiteraard Willem namens van der Kooi Sportcars. De gelikte presentatie met geluid- en lichteffecten was inmiddels al bezocht door de Europese dealer en pers maar nu ook door de eerste potentiële klanten. De parkeerplaats stond vol met zowel SUV’s alsmede potente sportscars, dat zegt wel iets maar daarover later meer.

What’s it like, behalve groot 5,10 m lang dus huge, heeft hij duidelijk een geheel eigen designtaal welke hem ook wel optisch minder groot maakt. Dit zet zich door in het gehele design welke ook weer in lijn is met dat van de Evija en de Emira. Veel (functionele?) sleuven en gaten in de carrosserie om luchtstromen te beheersen en te geleiden alsof het een supercar is. Met een begrensde top van 260kmh misschien geen slecht idee en ook de actieve achterspoiler past heerlijk in dit plaatje. Ook niet eerder gezien op een SUV, staggerd banden setup in deze 285/35 voor en maar liefst 325/30 Pirelli P zero achter dus Kwik Fit ook weer blij.
Uiteraard luchtvering, onafhankelijke wishbones en stabilatorstangen om het geheel goed op de weg te houden. Door het specifiek ontwikkelde onderstel voor de 132, dus geen of the shelf Volvo part, kon het zwaartepunt laag gehouden worden wat weer gunstig is voor het rijgedrag. Laden gaat allemaal volgens de laatste techniek, geloven we uiteraard, maar die is waarschijnlijk al weer verouderd als de auto volgend jaar uitkomt.
Numbers, 600-1000pk in de diverse varianten, 0-100 in 2,9 sec, +/- 2500kg. (helaas niet de beloofde light in class) range 600km?.
En ja, gaat wat kosten van instap €120.000 tot €180.000 top of line voor Koning toto.

Blijven de 2 belangrijkste vragen, voegt de Lotus SUV iets toe en is het een echte Lotus? Antwoord: ja en nee en eigenlijk ook te verwachten. Momenteel zijn 1 op de 2 verkochte auto’s een SUV-achtigen en het aanbod is inmiddels gigantisch, van klein naar groot en van betaalbaar naar exclusief. Dan is positionering cruciaal en daar heeft Lotus toch een “sweetspot” gevonden met zowel design als prijsstelling. Oké alles is relatief maar er zijn nu eenmaal mensen die zich willen onderscheiden en dat gaat met de type 132 helemaal lukken. Hilarisch was wel het geijkte marketing bruggetje naar de link dat Colin Chapman naast zijn Lotus ook al een SUV reed, yeah right.  Is het een Lotus, mwoah zou Kimi zeggen maar als je de designtaal van de Emira (en Evija) mooi vindt dan ga je dit ook heel geslaagd vinden. Heeft het iets te maken met Lotus tot zeg vorig jaar en het roemruchte verleden, nou nee dat is nu definitief verleden tijd. Daar kan je wat van vinden maar Colin was een pionier en Lotus creëert nu ook weer een nieuw tijdperk met uitdagende voertuigen. Simplify your mind zou je kunnen zeggen.

P.S. Willem heeft intussen al 3 bestellingen genoteerd.

Foto's en filmpje:

01 Lotus Eletre Yellow Studio F3404 Lotus Eletre Yellow Studio Profile08 Lotus Eletre Yellow Studio Rear09 Lotus Eletre Yellow Studio Front