• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Evaluatie Winterfair: De Sint en de Emira

Lotus EmiraJa, ja,beide zijn dit weekend aangekomen in Nederland!. Voor de Lotus Emira zijn eerste optreden op het vasteland na een roadtour met 50 events in Engeland. Alleen op Goodwood vonden in 4 dagen 25.000 geïnteresseerden hun weg naar de Lotus stand!. Maar ook van der Kooi mag met deze primeur niet klagen, al voor dit weekend zijn 20 orders geboekt inclusief aanbetaling. De 20 gelukkigen kregen zondag de kans hun blind gekochte aankoop te bewonderen en konden hem dan ook verder configureren.

Naast gebruikelijke opties gaat het er volgens Lotus om hoe je de auto gaat gebruiken. Voor de sportievelingen is er een wat hardere gedempte set-up met de Michelin cup 2 banden, fenomenaal op droog wegdek maar bij nat weer een beetje tricky. De toerijder cq de dagelijkse gebruiker kan kiezen voor een iets comfortabel afgestelde demping en voor Lotus specifiek ontwikkelde Goodyear Eagle F1 banden met een brede range compound. Scott van Lotus Hethel gaf een verdere toelichting mn waarom de aërodynamica zo bijzonder is, de vele hoeken zoals de “boemerang” op de front clam en gaten in zij- en achterkant geven vortexen langs de zijkant en wervelingen aan de achterkant die weer terug in de motorruimte gaan?!.

Oké, zal wel maar dat hij zonder spoiler veel downforce kan genereren is iets wat we graag geloven. Het chassis is zoal we dat kennen, de aluminium tub in het midden en 2 afzonderlijke delen voor en achter. Bij de AMG motor is ook het achterste chassis gedeelte van aluminium. De stijfheid van het chassis is 2,5 maal zo hoog in vergelijking met de huidige generatie auto’s waardoor een optimale afstelling mogelijk is voor een perfecte wegligging. Hopelijk verbloemd dit het toch wel hoge gewicht van 1400 kg en stuurt hij zoal we van Lotus gewend zijn!.

Deze Emira, een dummy zonder motor, gaat verder op tour in Europa en zal veel interesse generen ook bij niet Lotus rijders. Volgens Lotus zijn de orderboeken meer dan goed gevuld wat mooi is gezien de enorme investering van Geely maar een levertijd van 2 jaar is minder goed nieuws?!. De eerste Emira’s,met de V6, worden volgend jaar rond april verwacht, van der Kooi heeft er 2 besteld als demo dus dan gaan we het echt weten.

Misschien toch nog even met de Sint praten…..?

Foto's van Henri staan in de galerij.