• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Start

Evaluatie: Schloss Dyck

Schloss DyckDeze keer op aanraden van clubleden ook maar eens naar Schloss Dyck gereden op zondag 6 augustus en dat was zonder meer de moeite waard. De toerit betekende lang in de file staan in de brandende zon buiten het landgoed. Voor een aantal auto's was dat teveel en stond menigeen met pech langs de weg.

Eenmaal op het terrein zoeken naar het juiste vak tussen de eindeloze bamboo-percelen. Het terrein is enorm groot en als je alles goed wil bekijken dan is een dag eigenlijk net te weinig.

Het evenement voelt heel intiem aan door de vele goed verzorgde veldjes met espressobars, frietkotten, broodjes specialisten, wijn en bierterrassen en in en om het kasteel zelf restaurants. Veel kleding, schaalmodellen, merken schilden, tijdschriften en boeken en een heuse autoveiling met vraagprijzen voor bijzonder mooie nieuwe en klassieke exemplaren en zelfs een RIVA speedboot. Adviesprijzen van een tot drie ton waren geen uitzondering. Bij het Concours d'Elegance werden ongekend fraai gerestaureerde klassiekers bekroond met bekers, auto's die werkelijk als nieuw eruit zagen zoals een Nash Healey gebouwd door Pininfarina of een Facel Vega met V8 motor.

Lotus was zeer bescheiden vertegenwoordigd en clubleden heb ik samen met mijn zoon Hidde niet aangetroffen. Wel stonden elders nog twee verdwaalde Nederlandse Elises die ik niet herkende als clubleden maar verder waren het allemaal Duitsers. De Sevenclub Duitsland was daarentegen zeer goed vertegenwoordigd met een flinke vloot Caterhams, en zelfs de onlangs uitgebrachte Seven Sprint in licht olijfgroen met de 3-cilinder Kawasaki motor stond er te pronken.

Sensationeel was het zien rond denderen van de V16-cilinder Auto-Union racewagen met dubbele achterwielen. Onvoorstelbaar dat al vóór WOII deze monsters 350 km/uur en meer reden en dat ook de banden dat uithielden. Destijds ook van dit automerk werd ook een erg fraaie Horch cabrio getoond. Er stonden meer exoten zoals heel veel Bentleys maar ook een Lyon, een CMAF uit Cananda, een paar originele AC's tot en met een Wartburg Polizei auto uit de DDR. Leuk Walter Rörhl eens in levende lijve te zien, de rallycoureur die beroemd is geworden met de wereldkampioenschappen met de Audi Sport Quatro S1 in de jaren 90. Met zo'n auto reed hij ook een supertijd op Pikes Peak in 1987. Naast hem stond een voor mij onbekende Italiaanse rallycoureur handtekeningen uit te delen. Wie nog nooit dit festijn heeft bezocht wordt aangeraden dat zeker een keer te doen.

Foto's in de galerij.

Tags: Evenement