• Start

Evaluatie: Historische Zandvoort Trophy

DSC8104 HZT 1 5 2016De Historische Zandvoort Trophy is inmiddels een begrip en trekt naast Nederlandse ook veel Belgische, Duitse en Engelse rijders aan. Prachtig gemêleerde deelnemersvelden in de NKHTGT en NK_GTTC klasse terwijl de nieuwe NK82_90 klasse ook al een leuk veld opleverde. Voor ons merk Lotus zijn Gerrit Jan van Leenen, Bert du Toy van Hees, Jos en zoon Bob Stevens, bekende verschijningen die heel vaak vooraan rijden en winnen.

Zaterdag was het al mooi zonnig maar nog wel erg fris op de duintoppen. Zondag was het stralend blauw en al wat warmer zeker op het erg gezellige terras van de HARC. LCH-leden zouden best eens een HARC-lidmaatschap erbij mogen overwegen als je bedenkt wat dat allemaal oplevert naast een zeer interessant raceblad RTL-GP.

Dat bleek wel tijdens het vrij rijden want er waren op zaterdag geen LCH-leden zover ik kon overzien en op zondag slechts een Elise en een Elan M100-rijder. Met slechts een handje vol deelnemers hadden de vrij rijders dus ruim baan om probleemloos hun bolide weer eens uit te laten.

Bert was nog bezig zijn Elite race-klaar te maken maar hem zullen we later dit jaar weer aan de start zien. Het meeste heb ik genoten van Bob Stevens die met zijn snelle Elan 26R in mooie vloeiende en snelle lijnen over het circuit raasde achter de koplopers David Hart en Hans Hugenholz. Dat je met een Elan 26R maar af en toe kunt winnen van de over powerde Cobra's mag duidelijk zijn. De Cobra's reden nu met orgelachtige uitlaatdempers die uit 8 delen bestaan en ongeveer 30 pk vermogensreductie tot gevolg hebben om aan de geluidsnormen te kunnen voldoen, maar aan de snelheid en het geluid was dat voor de toeschouwer niet waarneembaar!?

Jos Stevens reed met zijn oranje Elan 26R op een 7e plaats maar Bob haalde veel potente voorgangers in en reed zich al snel op een 3e plaats om die tot de finish niet meer af te staan. Echt genieten was het om te zien hoe soepel en ogenschijnlijk moeiteloos Bob zijn Elan door de bochten stuurde en anderen passeerde. Vaak een beetje driftend uit de Hans Ernst komend corrigeerde Bob zijn 26R elegant weer op rechte koers op weg naar de Kummo bocht. Bij de huldiging keken zelfs David Hart en Hans Hugenholz met complimenterende blik naar de jonge racer die naast hen op het podium stonden. Dat David Hart met 53 seconden vóór Hugenholz over de finish ging zegt ook iets over de rijderskwaliteiten van Hart.

Cor Euser was er tot mijn verrassing ook met zijn Evora om tijdens het vrij rijden zijn Evora GT4 te testen om in tip-top conditie te verschijnen bij de start van de 12-uurs van Zandvoort op 6 en 7 mei.

Meer foto's in de galerij