Evaluatie: Dutch GT4 Competition

Dutch-GT4-CompetitionCor Euser is in juli jl. zwaar gecrasht op Circuit Zolder in zijn Marcos V8 na de dag ervoor nog gewonnen te hebben. Hij zou dit raceseizoen niet meer rijden. Afgelopen zondag was de Formido Finale voor de Dutch GT4 Competition. Pim van Riet was eerder al ingevallen voor Euser terwijl intussen Dick Freebird zich heeft teruggetrokken vanwege het zo vaak uitvallen van de Evora GT4.

 

Afgelopen zaterdag wilde Cor Euser zelf de sprintrace rijden die hij op magistrale wijze won van de Camaro's, Corvette, Porsche en BMW's. Hij kon vanaf de 4e positie starten door een goede kwalificatie. Dat tweemaal de safetycar moest worden ingeschakeld was voor Euser een welkome adempauze want zijn conditie is nog lang niet op orde.

 

De 2e sprintrace op zaterdag werd gewonnen door Pim van Riet waarmee de dag voor de Lotus GT4-rijders niet meer stuk kon. Op zondag werd de finalerace gereden met een rijderswissel. Pim van Riet startte vanaf pole-position maar andere rijders gingen eerder van start dan hij waardoor hij als 4e de Tarzanbocht inging om meteen daarna al weer naar voren te rijden. Om de banden tijd te gunnen op te warmen zakte hij toch even naar de 4e plaats om daarna rond na ronde in te lopen op Duncan Huisman met de Camaro. Inmiddels had hij de kop overgenomen waarna hij het stuur overgaf aan Cor Euser. De wissel bracht Euser tijdelijk op de 4e plaats maar met zijn aanvallende maar tactische rijstijl waren zijn banden goed genoeg om op de Camaro's, en BMW's in te lopen en als 1e te eindigen. De Aston Martins reden helemaal achteraan en bleken niet opgewassen te zijn tegen het tempo terwijl de Nissan 370Z GT4 het heel goed deed.

Groot was de vreugde dan ook in het kamp van Cor Euser om zo het raceseizoen af te sluiten. Zelfs Lotus Racing stuurde een sms met felicitaties. Dat later hem de overwinning werd afgenomen, omdat de katalysator niet goed werkte, deed niets af aan het wapenfeit want iedereen sprak in superlatieven over deze bijzondere overwinning. Ook Duncan Huisman en Max Braams bleken in de Camaro geen goed werkende katalysator te hebben en werd hierdoor zijn 3e plaats ontnomen. Kijk op de site van http://www.dutchgt.nl/index.php voor meer informatie. In de fotogalerij van de LCH zijn meer foto's te vinden.