• Start
  • Evenementen
  • Evenementen voor 2016
  • Evenementen 2009

Slalom tweede ronde - 8 maart

ImageWe hadden weer geluk want om 12:00 scheen de zon en de baan was dus snel droog. Wederom heb ik (webmaster) heerlijk genoten op de tribune en was het weer gezellig met Cees, Jean, Arend, Nick en twee nieuwe snelheidsduivels Kim Kaspers en Dennis van Dommelen. Nu maar hopen dat ze lid worden zodat ze ook mee kunnen strijden voor de prijs van van der Kooi. De broertjes van der Kooi waren er helaas niet omdat er de avond daarvoor wat anders te vieren was geweest.

Lees meer

Slalom eerste ronde - 14 februari

Mart had er zin inHet was gewoon heerlijk. Het weer zat mee, de baan werd steeds sneller, er waren weer diverse leden en het broodje bal en blikje fris dat aangeboden werd door de club smaakte voortreffelijk.

De foto's staan in de galerij, op de laatst 3 is duidelijk te zien dat de tijd van 1.09' naar 1.06' ging en ja, wederom was Arend daar schuldige aan. Ook is te zien dat de Excel van Jan-Bart niet helemaal compleet is.

Lees meer

Van der Kooi Sportscars LCH Slalomkampioenschap 2009 regelement

Plaats van handeling is zoals altijd het Midland Circuit in Lelystad en de organisatie is in de capabele handen van Team Wimedo. Een laagdrempeligere, goedkopere en veiligere manier van autosport bestaat niet. Kom een keertje kijken en probeer het eens. Laat je niet ontmoedigen door de jongens met de snelle spullen…die kan jij ook kopen, maar het hoeft niet. Om te beginnen rijd je alleen tegen jezelf. Een Elise is ook niet verplicht, want ook met een klassieke(re) Lotus kan je prima slalommen. Het gaat er immers om dat je de grens van je auto (en jezelf als rijder) leert kennen. Voor diegenen die het een keertje willen proberen volgt hier een korte uitleg.

Wat is een slalom?
Een slalom is een snelheidsevenement op een afgesloten parcours. Je rijdt individueel tegen de klok. Het parcours is aangegeven met pylonnen in twee kleuren. De rode moet je links passeren en de gele rechts. Het Midland circuit is een combinatie van een Oval-circuit en een kartbaan, dus verwar dit niet met een behendigheidsproef op een parkeerterrein. De snelheden liggen zo hier en daar behoorlijk hoog. Belangrijk pluspunt is dat het risico op schade aanzienlijk kleiner is dan op een circuit (waar je samen met anderen rijdt) of een heuvelklimparcours zoals vroeger in Vaals.

Kan dat met mijn Lotus?
Meestal wel. De eisen zijn:

  • Een auto met een vast dak of een rolbeugel (allebei mag ook); een serieuze ruitstijl (M100) telt ook als rolbeugel.
  • Een uitlaat die niet overdreven veel geluid maakt
  • Een valhelm
  • Een stukje racetape om de pluspool van je accu af te plakken
  • Een milieuzeiltje voor onder je auto (mag gewoon een simpel stukje plastic zijn)

Alle losse spullen uit je auto halen, je gordel strakker zetten (als dat kan), eventueel de bandenspanning wat verhogen en je bent er klaar voor.

Wat kost dat?
Kosten: 20 Euro voor de verzekering, verkenningsronde plus drie starts en 3 Euro voor elke volgende start. Je kan lid worden van Team Wimedo (de organiserende club) voor 30 euro per jaar. Dan kost een wedstrijd je 14 euro voor de verzekering plus de eerste drie starts en elke volgende start kost je 3 euro. Als je slalommen een beetje leuk vindt, heb je je lidmaatschap in 5 dagen terugverdiend. Hoe dan ook, goedkopere autosport dan dit bestaat niet.

Hoe werkt het?
Je kan zelf bepalen wanneer je rijdt, afhankelijk van de drukte staat er soms een rij en soms kan je zo de baan op. De wedstrijd duurt ongeveer van 11 tot 17 uur, maar als je van te voren de baan wil verkennen moet je er om een uur of 10 zijn. Het is heel zinvol om tevoren even over de baan te lopen waarbij meestal wel een ervaren rijder bereid te vinden is om de ideale lijn toe te lichten en vragen te beantwoorden. Verder kan je ook altijd een (gratis) een aantal proefrondjes rijden.

Waar?
Het Midland Autospeedway circuit is makkelijk te vinden. Neem de N302 van Harderwijk naar Lelystad (of als je van de A6 komt, van Lelystad naar Harderwijk). Neem op de A302 de afslag naar het vliegveld. Voorbij het vliegveld rechtsaf. Het circuit staat met borden aangegeven (Midland Speedway).

Het Lotus klassement
Ook in 2009 stellen we een eigen Lotus-klassement op. Geklasseerd wordt iedereen die lid is van de LCH en deelneemt met een Lotus. Daaronder verstaan we ook Opel Speedsters (die zijn immers in Hethel gebouwd) en Sevens mits ze aantoonbare Lotus-afstamming hebben (Botermannen en Caterhams derhalve, en een hele vroege Donkervoort of mooie Westfield 11 jagen we zeker niet weg). We blijven werken met een handicapformule, maar hebben hem weer iets versimpeld: Het klassement is alleen opengesteld voor APK legale auto’s (let op, dat is wat anders dan APK-goedgekeurd); slicks, ook opgesneden, zijn niet toegestaan. Als je rijdt op Yokohama A048’s tellen we 2 % bij je snelste tijd op. Als je met een aangepast onderstel (dempers, stabi’s) rijdt, tellen we 2 % bij je snelste tijd op. Bij een pk/gewicht verhouding van meer dan 200/ton tellen we 1 % bij je snelste tijd op. Maximaal 6 resultaten van de in totaal 9 wedstrijden tellen mee. De puntentelling werkt als volgt: de winnaar krijgt 8 punten, de nummer twee 7, enzovoort. Bij meer dan 8 deelnemers krijgen de deelnemers die op de 8-ste plaats en lager finishen krijgen allemaal 1 punt. We rijden voor de lol dus we houden het gezellig. Uiteraard moet je ook voldoen aan alle eisen die de organisator Team Wimedo (www.wimedo.nl) stelt. Dat betekent geluid, veiligheid, milieuzeil en je gedragen zoals van je verwacht wordt. Diskwalificatie door Wimedo betekent ook geen punten in het Lotus Slalomkampioenschap. Voor het aparte Rookie-klassement komen LCH-leden in aanmerking die op peildatum 14 februari aan vijf Wimedo-slaloms of minder hebben deelgenomen.

De prijzen
De winnaar van het klassement krijgt een beker van de club en een prijs van onze sponsor Van der Kooi Sportscars. Van der Kooi biedt een stoomcursus hard rijden aan (in je eigen Lotus) in de vorm van gratis inschrijving tijdens een trackday inclusief één uur 1 op 1 instructie van een race-instructeur tijdens deze dag om meer circuit ervaring te ontwikkelen. Voor de Rookie of the year is er een aparte beker. Ieder clublid dat in de wedstrijd van start gaat krijgt boevndien een tegoedbon voor iets te eten en te drinken in de kantine op het circuit.

Wedstrijddata: zie de kalender