Wederom werden we getracteerd op een spectaculaire race! Geholpen door de weersomstandigheden werd Shanghai een race waarin het hele veld een aantal keer helemaal door elkaar geschud werd. Met als gevolg een onvoorspelbaar verloop en mooie inhaalacties.
Voor het begin van de race begon het al langzaam te druppelen. Te weinig nog om de slicks in te ruilen voor intermediates, al nam Glock de gok wel. Het heeft hem niet geholpen. Door een kapotte auto is hij niet van start gegaan. De eerste startrij werd gevuld door beide Red Bulls, gevolgd door Alonso op plaats 3. Na de start sprintte Alonso naar voren om als eerste door de eerste bocht te komen. Al snel bleek zijn sprint iets te snel geweest. Een valse start, wat hem later een drive through-penalty opleverde.
Al in de eerste ronde werd het veld opgeschud. Door een spin van Liuzzi en de daarop volgende crash, waar Kobayashi en Buemi helaas ook slachtoffer van werden, werd de safety car naar buiten gestuurd. Een groot deel van het veld maakte van deze situatie gebruik om de slicks in te ruilen voor intermediates. Een aantal coureurs, waaronder Rosberg, Button, de Renaults en Kovalainen, besloten om buiten te blijven op slicks. Gezien de opmars van de mannen op intermediates leek een bandenwissel in eerste instantie de beste keuze, maar omdat de regen niet doorzette was de opmars van korte duur. Terug naar slicks maar weer! Hamilton en Vettel maakte het hierbij erg bont, door zij aan zij door de pits weg te rijden. Na de race zou dit beide heren een waarschuwing opleveren. Deze serie bandenwissels leverde degenen, die op de slicks gegokt hadden, een behoorlijke voorsprong op. Kovalainen wist zelfs een korte tijd op de 6e stek rond te rijden! Het was te verwachten, dat hij gestaag terug zou vallen en zo gebeurde het ook.
Na de wissel terug naar slicks raceten Hamilton, de Red Bulls en de Ferrari's op spectaculaire wijze door het veld heen om een deel van hun achterstand goed te maken. Button reed inmiddels aan de leiding, gevolgd door Rosberg en de Renault's. Inmiddels was het ook weer harder gaan regenen, waardoor nu het hele veld op intermediates ging rijden.De race leek gereden, totdat Alguesuari zijn voorvleugel kapot reed. Doordat de brokstukken niet zomaar van de baan gehaald konden worden, kwam de safety car weer de baan op. De riante voorsprong, die de mannen vooraan hadden, was daarmee verdwenen.
Na de herstart ging Hamilton weer verder met zijn opmars naar de kop. Zijn pogingen liepen vast op Rosberg, die dan op de 2e plaats reed. Bij de volgende bandenwissel wist Hamilton Rosberg voorbij te komen en in deze volgorde zouden ze ook over de finish komen. Door zijn zege heeft Button de leiding in het kampioenschap overgenomen, verrassend gevolgd door Rosberg.
De resultaten van Lotus waren gemengd. Kovalainen reed een prima race en wist met zijn 14e plaats de Williams van Hulkenberg voor te blijven. Daarmee was hij tevens ook de snelste van de nieuwe teams.
Heikki Kovalainen: “This was a great way to round off our first four races. I think we had the correct strategy today in what were pretty tricky conditions. The pace was good – we were again ahead of the other new teams, and this time had a good battle with Williams. The decision to stay out early on dry tyres was made by me and the team together – it wasn’t wet enough to come in and as soon as the race started I could see the rain had calmed down so we agreed it was the right call to stick with the plan. The other cars on wet tyres were obviously struggling so that worked out very well. It might not always work out like this for us, but today it showed we’re a good team who make the right decisions, so I’m really pleased, for everyone in Lotus Racing, and all our fans.
Trulli had alweer de pech aan zijn kant. Door hydraulische problemen viel hij uit.
Jarno Trulli: “It was a tough day out there from the start, which is a shame because we’d had a trouble free weekend and I was able to push for quite a few laps. The conditions weren’t too bad and I was enjoying myself , but I had more hydraulics issues which brought me in on lap 18. The team did a good job to get me back out again but unfortunately the problems struck again and I had to retire. We’ve got a bit of time now before Spain to work on the new upgrades, so let’s see what happens when we reach Barcelona.”
Tony Fernandes, Team Principal: “I’m really happy today as we’ve accomplished what we said we’d do. We wanted to see at least one car cross the line for the first four races, and we’ve done that, but it’s kind of bitter sweet today. It’s obviously a great result for Heikki but a real shame for Jarno as he seems to take the brunt of the issues – it’s a bit odd as it does seem to be just his car. The conditions today made it very tense out there and it’s very satisfying, and shows how we’re progressing, that today we were racing Williams, who we beat on track.”
De volgende race is op 9 mei in Barcelona, Spanje. Dan zullen er ook de eerste grote updates op de Lotussen komen.