lr_G7C1804-cacebb30Het raceweekend begon super voor Lotus en Virgin! Doordat tijdens de kwalificatie de regen met bakken tegelijk uit de hemel viel wisten Kovalainen en Glock (Virgin) zich voor het eerst te kwalificeren voor het tweede gedeelte van de kwalificatie. Uiteindelijk zou Glock op plaats 16 en Kovalainen zelfs op plaats 15 kwalificeren.

Dit is zeker een superresultaat! Sneller dan de Ferrari's en McLarens!

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit, in normale omstandigheden, nooit was gebeurd. Maar het waren geen normale omstandigheden en het gaat zo toch de boeken in.

De Pole was voor Webber, met Rosberg naast zich.

Ondanks alle voorspellingen bleef het toch een droge race.

Na de start pakte Vettel meteen de leiding, gevolgd door Webber. En eigenlijk heeft niemand ze, tot de finish, meer terug gezien.

Als je de eerste 3 races bekijkt heeft Vettel eindelijk de overwinning gekregen die hij wel verdiende. Met 2 keer uitvallen in leidende positie kun je je de vraag stellen of we hier kijken naar de nieuwe wereldkampioen? Het seizoen is natuurlijk nog lang en zwaar, maar op dit moment is Red Bull het te kloppen team. Als ze tenminste niet uitvallen.

De meeste acties waren gedurende de wedstrijd verderop in het veld te zien. Door de dramatische kwalificatie van de Ferrari's en McLarens waren ze wel aan hun stand verplicht om zich naar voren te rijden. En zo gebeurde ook!

Button, gestart van plaats 17 wist op te klimmen naar plaats 8. Massa van 21 naar 7. En Hamilton wist van plaats 20 naar 6 op te klimmen, waarbij Massa akelig snel dichterbij kwam. 

Alonso had minder geluk. Het ontbrak zeker niet aan de nodige dramatiek. Tijdens de race kwamen er bij langzame bochten al rotte geluiden uit zijn motor. Na een ultieme inhaalpoging op Button ging Alonso strijdend ten onder in een flinke rookwolk.

Voor Lotus verliep de race minder goed.

Kovalainen wist de goede startopstelling niet uit te buiten en viel na de start meteen verschillende plaatsen terug. En na een inhaalactie op DiGrassi liep hij een lekke achterband op, waarvoor hij de pits moest opzoeken.

Door motorproblemen moest hij later weer pitten, maar kon de race later weer vervolgen.

Hij kwam als 18e aan de finish, maar door de achterstand werd hij niet gekwalificeerd.

Dit zei Kovalainen er zelf van: “It was still a very positive race for us, despite the issues. My start wasn’t fantastic and it meant I dropped immediately to the back. After that I got into a good rhythm, but started to see some issues on the dash. I tried to make a move on Di Grassi, but clipped his front wing when I was going past and damaged my left rear tyre, so had to come in to pit. Even with the problems we had the car was competitive and I was very comfortable. Compared to the other new teams our times are very competitive indeed, so I’m not going to let this race trouble me – we learned a lot and now we’ll move on and look ahead to China.”

Trulli verging het ook al niet zo best, al was het beter dan Kovalainen. Na van plaats 18 te zijn gestart werd hij slachtoffer van een spin van Glock. Hierdoor liep hij meteen al achterstand op en in het verloop van de race verloor hij nog meer terein. Trulli kwam als 17e over de streep.

Het commentaar van Trulli: “We made a good start, but then on the second lap I was hit by Glock, which made me spin, and from then on my race was compromised. Despite that I got the car home to the end and that shows our focus on reliability has been worth the effort.”

Het commentaar van Trulli is enigszins geflatteerd. Virgin en HRT deden het op Sepang een heel stuk beter. Senna finishte als 16e met 1 ronde voorsprong op Trulli en DiGrassi (14) en Chandhok (15) hadden zelfs 2 ronden voorsprong op Trulli.

Hoewel vooraf de vooruitzichten op 3-0 goed waren, blijkt toch weer dat niets zeker is in de racewereld.

De volgende race is op 18 april in Shanghai, China.

lr_26Y5179-fa1f72balr_26Y9650lr_G7C1804

_26Y8163_resizelr_26Y0164-b1e1987dCIMG1789_resize