In deze race met typisch Engels weer heeft Alonso zijn eerste en verdiende overwinning van het seizoen binnengehaald.
Dankzij een plensbui voor de start ging het hele veld van start op intermediates. Ook nu weer was de eerste startrij voor de Red Bulls, met Webber op pole. Gevolgd door de Ferrari’s en Button op 5. Hamilton, toch al geplaagd door tegenslag, had een slechte kwalificatie met zijn 10e startplaats.
Na de start begon de race als vanouds. Vettel leidde de race, na een verprutste start van Webber. Alonso plaatste meteen een aanval, maar Webber kon hem nog net voorblijven.
Vooraan in de top 3 bleven de verschillen klein. Om de vierde plaats werd volop gevochten door Button, Massa en de snel opgerukte Hamilton.
Button begon snel tijd en plaatsen te verliezen. Eerst pakte Massa de vierde plaats over en al snel moest Button ook plaats maken voor Hamilton. Hierna ging de strijd om de vierde plaats tussen Hamilton en Massa, die in het voordeel van Hamilton werd beslist. Niet veel later ging Hamilton ook Alonso voorbij voor de derde plaats.
Schumacher gleed op de nog natte baan en botste op Kobayashi. Dit koste hem eerst zijn neus en later werd hij hiervoor gestraft met een stop-en-go-penalty. Hiermee was zijn kans op een goede klassering verkeken.
Schumacher was niet de enige met een straf. Ook Kobayashi kreeg een stop-en-go-penalty. Bij zijn pitstop raakte hij Maldonado bij het wegrijden.
Na een klein half uur racen werden de intermediates ingeruild voor slicks.
Van de top ging Webber als eerste naar binnen en hij liet al meteen snellere rondetijden noteren, waarna de rest snel volgde.
Ondertussen was Alonso Hamilton weer voorbij gegaan door goed gebruik te maken van het DRS-systeem. Hierna dook Hamilton voor de tweede keer de pits in.
Bij hun tweede stop doken Vettel en Alonso tegelijk de pits in. Doordat Vettel veel tijd verloor kwam Alonso als eerste de baan weer op. Vettel kwam na Hamilton als derde de baan weer op.
Alonso kreeg hierna vleugels en zou zijn voorsprong steeds verder uitbreiden en zou onbedreigd de wedstrijd uitrijden. Een verdiende overwinning.
Na de derde serie pitstops werd Alonso op ruime afstand gevolgd door Vettel en Hamilton. Button was inmiddels uitgevallen door een loszittend wiel na zijn derde stop.
Hamilton kreeg een bericht, waar geen racer op zit te wachten. Hij moest rustig aan gaan doen, omdat hij te weinig brandstof bleek te hebben. Hierdoor was het gemakkelijk voor Webber om Hamilton voorbij te gaan voor de derde plaats. Ook Massa kwam steeds dichterbij en in een nek-aan-nek-race tot in de laatste bochten bleef Hamilton Massa net voor.
Ook om de tweede plaats werd het spannend. Webber was Vettel al dicht genaderd en in de laatste ronden negeerde hij teamorders in zijn poging de tweede plaats over te nemen, wat niet lukte.
Vettel eindigde als tweede, dicht gevolgd door Webber.
Lotus Renault
Met een 14e startpositie voor Petrov en een 16e voor Heidfeld hebben beide heren zich slecht weten te kwalificeren. Uiteindelijk heeft Heidfeld nog een opmars naar de 8e plaats weten te maken.
Na een fantastische start van het seizoen is het de laatste races alleen maar achteruit gegaan.
Vitaly Petrov, P12
"Het was niet moeilijk, maar de intermediates liepen niet echt super. Op slicks bleek de beweegbare achtervleugel helemaal niet zinvol. Ze hadden de DRS-zone beter op een andere plek op het circuit kunnen plaatsen, op de Hangar Straight. Ik kon weinig beginnen, hoewel ik verre van langzaam was."
Nick Heidfeld, P8
"Zaterdag wisten we al dat het een moeilijke race ging worden. De start was goed en ik kwam zonder kleerscheuren door de eerste bochten. Ik wisselde op het juiste moment naar slicks, maar had daar weinig voordeel van. Hierna was het een interessante race en moest ik soms aanvallen en verdedigen tegelijk. Mijn voorzichtigheid met de banden werd beloond met waardevolle punten."
Team Lotus
Het weekend begon goed, met name voor Kovalainen met een knappe 17e startpositie. Helaas vielen Kovalainen en Trulli al in de beginfase van de race uit met technische problemen.
Jarno Trulli, DNF
“I had a decent start and was getting set to pass Timo but then had the call to stop the car to prevent any damage to the engine because of an oil leak. It’s obviously not how we wanted the race to go but our reliability record has improved dramatically this season and this is just one of those blips. I’m sure we’ll bounce back at the Nurburgring where we may well have similar weather conditions, so we’ll move on and make sure we learn the lessons from this weekend.”
Heikki Kovalainen, DNF
“What a shame! I had a really good start but then lost fourth gear and had to retire the car. The conditions out there were exactly what they should be for real drivers - a mix of two types of circuit, one wet, one dry, exactly what I love racing in and the type of race we could have taken advantage of. But these things happen so we'll move on to Germany and keep on pushing.”
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer
“That is obviously a disappointing end to what had been a very encouraging weekend for the team. It looks like Heikki suffered an electrical problem on his gearbox which caused him to lose fourth gear so we had to pull him in and retire him. It was definitely not a problem with the gearbox itself so we need to take a close look at what went wrong on our side and make sure it does not happen again. On Jarno’s car we instructed him to stop as he had an oil leak and lost pressure so we had to end his race early to ensure we did not damage the engine. Sometimes races end like this but we have been working very hard to minimise these sorts of problems, so we will regroup and come back stronger in Germany at the next race.”
Tony Fernandes, Team Principal
"That is such a shame. This weekend held huge promise for us after we had performed well on Friday, and especially well on Saturday, and in conditions like these we know both our drivers have the talent and experience to take whatever opportunities present themselves. We have worked very hard on improving the reliability of the cars throughout the season but you can never account for everything that might happen and unfortunately this just turned out to be one of those races that we have to move on from. Despite that, the whole weekend has been very encouraging, particularly for me seeing the huge support we have in the stands where there is a growing legion of fans wearing green and yellow, so now we will do our best to give them something to cheer for in Germany and Hungary before we head into the summer break.”
De volgende race is op 24 juli op de Nurburgring.