Vooraf was zeker een sterk optreden van Mercedes verwacht. Het snelst in de trainingen en het snelst in de kwalificatie. Hamilton op pole en Rosberg op 2. Maar dat de race zo zou verlopen had niemand verwacht.
Hamilton ging de race goed van start. Hij behield de leiding, met achter hem de als 3e gestarte Vettel, die de positie van Rosberg afsnoepte.
Webber, als 4e gestart, had alweer een slechte start. Links en rechts werd hij ingehaald en hij deelde nog een beuk uit aan Grosjean. Met een beschadigde neus viel hij terug tot een, normaal gesproken kansloze, 15e plaats.
Hamilton had een ruime voorsprong opgebouwd totdat een spontane klapband hieraan een voortijdig einde maakte. Strompelend wist hij de pits te bereiken om vervolgens achteraan weer aan te sluiten.
Een paar ronden later spinde ook Massa uit het niets met een gesprongen achterband van de baan af. Ook hij kon nog terugrijden naar de pits.
Dit was het startsein voor de eerste serie pitsstops.
Maar het was nog niet gedaan met uit elkaar knallende banden. Räikkönen haalde net teamgenoot Grosjean in toen vlak voor hem de achterband van Vergne uit elkaar knalde.
Toen de eerste banden kapot gingen werden de resten nog opgeruimd onder gele vlaggen. De lekke band van Vergne sloeg ook een deel van zijn bodywork kapot. De wedstrijdleiding besloot hierop om de safety car te laten uitrukken.
Räikkönen was inmiddels opgerukt naar de 3e plaats achter Vettel en Rosberg. De wedstrijd leek op slot totdat vlak voor het einde van de race Vettels versnellingsbak kapot ging. Omdat hij zijn auto op een gevaarlijke plaats op het rechte stuk parkeerde kwam de safetycar de baan weer op.
Een aantal coureurs, waaronder Rosberg, Webber en Alonso doken meteen naar binnen voor nieuwe banden.
Lotus F1 maakte hier een misser door Räikkönen niet naar binnen te roepen. Een misser, die duur betaald werd. Na de herstart kon hij zijn 2e plaats niet lang vast houden.
Maar voordat dat zover was was er weer een klapband. Nu was het Perez. Hiermee kwam de stand op 4 klapbanden in deze race, naast een gewone lekke band van Hülkenberg.
In de sprint naar de finish bleken Räikkönens banden te oud te zijn om de ontketende Webber, Alonso en Hamilton met hun nieuwe banden achter zich te houden. Räikkönen werd uiteindelijk 5e.
Webber en Hamilton revancheerden zich op knappe wijze van de pech uit de beginfase van de race.
Rosberg won de race, maar met slechts een kleine marge. Had de race 1 of 2 ronden langer geduurd, dan was Webber waarschijnlijk de winnaar geweest.
Door de klapbanden ligt Pirelli behoorlijk onder vuur. De teams eisen inmiddels direct maatregelen van Pirelli om de veiligheid te waarborgen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Lotus F1
Kimi Räikkönen set a new record for consecutive Grand Prix points placings [25] by taking fifth position in an eventful British Grand Prix at Silverstone today. Today was Kimi's 36th consecutive race finish – 28th consecutive with Lotus F1 Team – and 25th consecutive Grand Prix points finish
The Finn ran as high as second place in a race punctuated by safety car periods and characterised by an unusual amount of tyre failures.
Romain Grosjean had a more difficult race, from which he retired at the end due to a front wing failure. Kimi leaves Silverstone third in the Drivers' Championship while the team remains fourth in the Constructors' Championship.
Kimi Räikkönen, P5
"I tried to hold on at the end of the race, but with tyres that were maybe twenty laps older than the others' it was impossible to keep them behind. It's a shame as the race went pretty well until then; we had good pace and looked set for a pretty easy P2, but this is racing sometimes. It's three races now where we haven't had the result we maybe expect, but hopefully if we can have a bit more luck and also get rid of some of the mistakes we'll be able to get back to the front."
Romain Grosjean, DNF
"Towards the end of the race we lost quite a big part of the front wing meaning it became really difficult to drive, so in the end it was best to retire because of safety considerations. We don't know if it was caused by some debris or something to do with the fact that it was a new part; we will be working to find out the root of the problem. Before that my race wasn't going quite to plan and we were suffering with tyre performance. This was related to the front wing issue which started earlier in the race. The safety cars didn't really go our way either so it's a race I'd rather forget. Let's go to Germany and have a better weekend."
Eric Boullier, Team Principal
"The outcome of the race isn't rewarding with the amount of work that has been done by the team recently. Most of the upgrades we brought here seem to be working which is a positive sign, although we did struggle a bit in qualifying to generate good grip from the tyres. Our strategy was great today until the last safety car when we should have called Kimi in to save at least one position and make the podium. Unfortunately, we made the wrong call for which we apologise to Kimi and to the team. This sometimes happens and it isn't easy to manage when you have so many safety car periods. We will be in Germany in a few days' time where we're confident we will be competitive and aiming to make amends."
De volgende race is op 7 juli in Duitsland