5771243873_a8cd558906Na de kwalificatie stond er weer opnieuw een pole voor Vettel, gevolgd door Button en Webber. Het begint al bijna gewoon te worden. Opvallender was de harde crash van Perez. Net voorbij de tunnel bleef hij steken in de bandenstapel. Met een hersenschudding en een gekneusd dijbeen werd hij in het ziekenhuis opgenomen en hij zou dan ook niet van start gaan.

Na een goede start kwam Vettel als eerste weg, op de voet gevolgd door Button en Alonso, die de derde plaats van Webber gepakt had. Al snel begon Vettel met het uitbouwen van een voorsprong.

Vettels grootste concurrent Hamilton startte als negende en na de start kreeg hij het al snel aan de stok met Schumacher, die door een slechte start ver teruggevallen was.

De race leek zich te stabiliseren en het begon er al saai uit te zien, totdat er veel dingen misgingen. Hamilton, Vettel en Webber verloren allemaal tijd tijdens de pitstop. En Vettel raakte hierdoor de leiding in de wedstrijd kwijt aan Button. Button profiteerde hierdoor optimaal van zijn snellere banden en bouwde gestaag een voorspong op.

 

Hamilton was ondertussen opgeklommen naar de 11e plaats achter Massa. Maar het ging hem niet snel genoeg. In de hairpin probeerde hij Massa aan de binnenkant te passeren, daar waar geen plaats is. Dat dat slecht moest aflopen bewees Di Resta even daarvoor op dezelfde plek. Hij reed zijn neus kapot op de Torro Rosso van Alguersuari. Di Resta werd hiervoor bestraft met een drive trough.

Na de touche tussen Hamilton en Massa liep het slecht af. Massa had schade opgelopen aan zijn Ferrari en moest daardoor in de tunnel van zijn lijn af. Door gebrek aan grip op het vuile gedeelte knalde hij de vangrail in. Safety car!

Hamilton zou net als Di Resta hiervoor met een drive trough bestraft worden.

Vlak voor de safety car was Button gestopt voor nieuwe banden en had Vettel de leiding weer overgenomen, gevolgd door Alonso, met net weer versere banden als Vettel.

Tot verbazing van iedereen bleef Vettel maar doorrijden op zijn steeds slechter wordende banden. Vettel was slecht 1x gestopt, in tegenstelling tot Alonso 2x en Button 3x. Met minimale verschillen tussen de top 3 beloofde het spannend tot het einde te worden.

Totdat de top een kluitje achterblijvers passeerde. Sutil kreeg een lekke band nadat hij door Webber was gepasseerd. Met chaos alom als gevolg. Alguersuari reed op de staart van Hamilton, waardoor Petrov geen kant meer uit kon en hard in de vangrail reed. 6 ronden voor het einde betekende dit opnieuw een safety car en een rode vlag; dat de race werd stilgelegd.

Deze tijd kon mooi gebruikt worden om de achtervleugel van Hamilton te repareren, maar werd helaas ook gebruikt om banden te wisselen. We zullen dan ook nooit weten of Vettel de leiding had kunnen houden op zijn oude banden. Of Alonso de race had kunnen winnen.

Na de herstart voor 6 ronden volgde een processie naar het einde van de race, met Vettel als winnaar, gevolgd door Alonso en Button.

Voor Maldonado eindigde de race in een teleurstelling. Na een uitstekende race was hij hard op weg naar een finish in de punten. Hij werd echter onaangenaam verrast door Hamilton, die hiermee zijn tweede aanrijding veroorzaakte. Maldonado eindigde in de muur en Hamilton zou hiervoor na de race met 20 strafseconden worden bestraft, al had dat geen invloed meer op zijn klassering.

Barrichello heeft uiteindelijk de eer van Williams gered met het behalen van de eerste punten van het seizoen.

Mercedes beleefde een teleurstellend weekend. Schumacher had al een slechte start en later, bij de eerste safety car zou hij voor de ingang van de pits stilvallen. Rosberg reed de race wel uit, maar werd slechts 11e.

Kobayashi had met zijn Sauber een goed weekend en met zijn 5e plaats haalde hij zijn beste klassering tot nu toe.

Lotus Renault

Hoewel de verwachtingen vooraf hooggespannen waren konden Heidfeld en Petrov dit niet waarmaken. Beide haalde de laatste kwalificatiesessie niet, waardoor een goede klassering een stuk moeilijker zou worden.
Hoewel Petrov er hard vanaf ging en moeilijk uit zijn auto kon komen lijkt achteraf alles erg mee te vallen.

Vitaly Petrov, DNF

It’s been a big crash but I’m ok. First of all, I would like to thank all my fans for all their well wishes, the medical teams at the circuit, the hospital for their efficient and friendly assistance, and the team for their concern. After the impact, I could not feel my legs very well. I thought it was best for the medical team to assist with removing me from the car as it was difficult for me to move and my legs were trapped in the cockpit. I did not lose consciousness but I was in quite a lot of pain when I was inside the car. 

Nick Heidfeld, P8

Firstly, I’m glad that Vitaly was ok following the crash he was caught up in. Fortunately he did not break or fracture anything, so it’s good to see him in good spirits and that it is nothing too serious. He was unlucky because he was in a strong position at that point and could have been heading for fourth. From a personal point of view, I am at least glad I could pick up four more points for the team. We should be competing higher, we know that, but given how we qualified on Saturday at least we managed to get something from the race.

Team Lotus

De Engelse rechter heeft in eerste aanleg beslist dat Team Lotus ook Team Lotus mag heten.

Voor Team Lotus eindigde Monaco met een 13e en 14e plaats als de beste race van het seizoen.

Jarno Trulli, P13

“That was a great result for the team, the best of the season so we’re all pleased with that. I had another great start – I wish I had made starts like that in previous seasons as I think I would have won several races with starts like that. After that I was holding position and keeping up with the cars ahead but the safety car hit our race strategy hard. The gap we had was wasted behind slower cars and even though I passed D’Ambrosio the second safety car pretty much defined the rest of the race.”

Heikki Kovalainen, P14

“Finishing 13th and 14th is a very good team result, but that was a bit of an average race for me. I lost a position at the start and that was pretty much the end of my race. The first stint was pretty difficult and on the second stint I couldn’t really find a rhythm as I kept having to let cars past. After the second stop I was able to start pushing but by then I couldn’t really do much. Having said that, it’s been a good weekend overall and we’ll keep fighting in two weeks time in Montreal.”


Mike Gascoyne, Chief Technical Officer

“A strong result for the team and it was good to get both cars over the finish line. Both drivers drove very strong races and we gave them a chance to fight with a two stop strategy, starting both cars on options. We switched Heikki to the prime for the last two stints because he had higher degradation but kept Jarno on the options until the second pitstop and even thought they were held up by slower cars we are very pleased with 13th and 14th.”

Tony Fernandes, Team Principal

“I watched the race from Bali and that capped off an incredible week for us. This time last year neither car finished the race but today both cars crossed the line in 13th and 14th places. Our pace was good but most importantly both cars finished the race, we brought the Team Lotus brand home and we won the first of the GP2 races in Monaco. That constitutes a very good weeks work at the office. Now we go to Montreal and as we keep moving forwards to the rest of our history, our heritage and our destiny with Caterham. Thank you all for one hell of a ride.”

De volgende race is op 12 juni in Montreal.

5767643503_4217a80ca7 img_7115-8594d _q0c8897-e20a6 _q0c9377-2-301db   5772174133_504841191b 5772735046_3a60d8c780 5772761670_be001e89c0 c27c8366-82395 c27c8851-a97a7