F1 Monaco30 jaar na zijn vader heeft ook Nico Rosberg de race in Monaco gewonnen. Daarmee is het de eerste keer dat een vader en zoon dezelfde race hebben gewonnen in de F1.

Rosberg was het hele weekend al de snelste en het lag in de lijn der verwachting, dat hij ook de pole binnen zou halen. Wat ook lukte. Naast hem stond teamgenoot Hamilton, gevolgd door Vettel en Webber. Räikkönen startte als vijfde.

Bij de start sprintte Rosberg als eerste op de eerste bocht af, enigszins geholpen door Hamilton, die Vettel afhield. Zonder kleerscheuren volgde ook de rest van het veld door de eerste bocht.
Lange tijd gebeurde er niets bijzonders in de race. Door het banden sparen lag het tempo niet al te hoog en waren de onderlinge afstanden klein.

De spanning in de race werd niet veroorzaakt door spannende inhaalacties, die waren er maar een paar, maar door de crashes en de daarop volgende safety car-situaties en de herstarts.
Eerst crashte Massa op zowat dezelfde plaats als tijdens de laatste training. Voor de eerste keer dit seizoen was er een safety car-situatie.
Velen zochten de pits op voor nieuwe banden. De stop van Rosberg verliep goed. Als leider kwam hij de baan weer op. Hamilton had minder geluk. Hij liet een te groot gat vallen met Rosberg en hij verloor daarbij zoveel tijd, dat hij 2 plaatsen verloor en als 4e achter Webber de baan weer op kwam.

Een paar ronden later was het weer raak. Maldonado werd gelanceerd op het achterwiel van Chilton en met behoorlijke snelheid boorde hij zich in de barrière. Doordat door de crash de baan werd versperd, werd de race stilgelegd.

Maar het was nog niet voorbij met crashes en safety cars. Na het uitkomen van de tunnel reed Grosjean hard op de achterkant van Ricciardo. Voor Ricciardo was het meteen einde oefening. Grosjean wist de pits nog te halen om een nieuwe neus te laten monteren, maar hij zou het einde van de race niet meer halen.
Na de race kreeg Grosjean een gridstraf van 10 plaatsen voor de volgende race.

Ook Räikkönen liep schade op. Bij een overmoedige inhaalpoging knalde Perez op de achterkant van Räikkönen. Räikkönen viel hierop ver terug, maar hij wist zich in de laatste rondes van de race nog terug te knokken naar de tiende plaats.

Rosberg won de race, met naast hem op het podium Vettel en Webber.
De uitslag krijgt mogelijk nog een staartje. Na de race in Barcelona heeft Mercedes 3 dagen banden getest met de banden van dit seizoen en de auto van dit seizoen. Dit is iets wat normaal gesproken niet toegestaan is. Reden voor Ferrari en Red Bull om bezwaar aan te tekenen.

Lotus F1

Kimi Räikkönen salvaged a solitary point on the final lap of an incident-rich Monaco Grand Prix after a late puncture forced him to pit from fifth place. Having re-joined the field in thirteenth, Kimi made back three places in the last two laps to take his tally of unbroken points scoring races to 23.

Romain Grosjean's race ended early following damage to his car after making contact with the rear of Daniel Riccardo's Toro Rosso on lap 62. Kimi remains second in the Drivers' Championship, but is now 21 points behind leader Sebastian Vettel. The team remains in third place in the Constructors' Championship, now eleven points from Ferrari.
Today was Kimi's 34th consecutive race finish – 26th consecutive with Lotus F1 Team - and 23rd consecutive Grand Prix points finish; the latter leaving him just one shy of Michael Schumacher's record

Kimi Räikkönen, P10

"It was a really disappointing day. Because of one stupid move from Sergio [Perez] we've lost a lot of points to Sebastian [Vettel] in the Championship and you can't afford to lose ground like that. He hit me from behind and that's about all there is to it. If he thinks it's my fault that he came into the corner too fast then he obviously has no idea what he's talking about. It's not the first time he's hit someone in the race; he seems to expect people to be always looking at what he might do, then move over or go straight on if he comes into the corner too quick and isn't going to make it without running into someone. Not the ideal weekend but there's nothing we can do about it. At least we got one point back at the end."

Romain Grosjean, DNF

"Daniel [Ricciardo] seemed to be really struggling with his rear tyres and they looked to have a lot of graining. I'd been following him for almost all of the 61 laps but I was caught out by him braking early in the middle of the circuit and there was nowhere for me to go. It's a frustrating end to the weekend, but the real damage was done in qualifying when I didn't get through to Q3. That was Daniel again who I was held up by, but it certainly wasn't my intention to end my race in the back of his car! Now we just press the reset button and head to Canada hopeful of a better weekend all round."

Eric Boullier, Team Principal

"This is certainly not the weekend we wanted. Kimi was impeccable all weekend once more and his race was ruined by another driver making unnecessary contact with his car. This caused a puncture and basically ruined his race. Romain had a difficult weekend, but showed fantastic pace when he had a clear track in front of him. We've lost ground in both the Constructors' and Drivers' Championships this weekend so we'll be pushing twice as hard when we get to Canada to make amends. On a more positive note, we were extremely proud to have Daft Punk – making only their third public appearance in twenty years – join the team for the race, and would like to express our gratitude to Columbia Records for helping make this concept a reality. The team has a truly unique brand image, and we're keen to continue this unorthodox approach moving forwards."

De volgende race is 9 juni in Canada

F1 Monaco  F1 Monaco F1 Monaco F1 Monaco F1 Monaco