Het succes van Hamilton blijft maar doorgaan. Voor de vierde keer op rij heeft hij de race gewonnen.
En ook het succes van Mercedes blijft maar doorgaan. Met 5 overwinningen uit 5 races en 4 1-2 finishes is het team nog dominanter dan Red Bull vorig seizoen.
Hamilton startte ook deze race van pole met ook nu weer Rosberg naast hem. Beide gingen goed van start, maar het was Hamilton die de leiding nam. De hele race zou hij aan de leiding blijven, op korte afstand gevolgd door Rosberg. Dit klinkt nu al saai en voorspelbaar, maar spannend werd het toch.
Hamilton en Rosberg hadden ieder een andere bandenstrategie. Dit zorgde ervoor dat Hamilton de race zou eindigen op de harde banden, op zijn hielen gezeten door Rosberg op de snellere zachte banden. Ronde na ronde werkte Rosberg de achterstand weg tot hij dichtbij genoeg was om zijn DRS te gebruiken. Het kwam allemaal net te laat en veel verder zou het niet meer komen en moest hij genoegen nemen met de 2e plaats.
Door zijn overwinning is Hamilton de nieuwe leider in het kampioenschap.
Grosjean heeft met zijn 8e plaats de eerste 4 punten voor Lotus gescoord. Door een goede kwalificatie kon hij vanaf de 5e plaats van start. Een positie die hij tot halverwege de race kon verdedigen. Hierna kon hij de Ferarri’s niet meer van zich af houden en verloor hij posities. Ook de zeer sterk rijdende Vettel moest hij voor zich laten.
Door problemen met zijn versnellingsbak kon Vettel geen tijd zetten in het laatste deel van de kwalificatie en na het wisselen van de versnellingsbak kwam daar nog 5 plaatsen gridstraf bovenop. Gestart van de 15e plaats wist hij door te stomen naar de 4e plaats achter zijn teamgenoot Ricciardo, die deze keer zijn podiumplaats wel mocht houden.
Maldonado had een teleurstellend en kleurloos weekend. Op zaterdag crashte hij zijn auto in de muur nog voordat hij een tijd had gezet. Vanaf de hieruit resulterende laatste startpositie wist hij als 15e te finishen, maar niet nadat hij een stop-and-go straf kreeg voor het veroorzaken van een aanrijding.
Lotus F1
Lotus F1 Team registered its first points of the 2014 season in the Spanish Grand Prix thanks to a sterling drive from Romain Grosjean from fifth on the grid to eighth come the chequered flag despite being down on power for more than three quarters of the 66 lap race around the Circuit de Barcelona-Catalunya.
Romain celebrated his 50th Grand Prix start with one of his hardest drives as he tried to stay in the battle with both Ferraris – a fight he was unable to win – but managed to keep the two stalking Force Indias at bay.
Romain Grosjean, P8
“It’s been a tough battle for us to get points this season and that was certainly one of the hardest races I’ve contested in a long time. I did everything I could to drive around the power unit issues, which really made things difficult when battling the other cars.
It’s good for all the crew at the track and at Enstone to finally get a reward for all their hard work. There are still a lot of areas where we can improve and certainly the car wasn’t as quick today as it was yesterday, with the different track conditions as well as the other issue. It’s Mothers’ Day in Switzerland so this one’s for my mum!"
Pastor meanwhile could reflect on a relatively uneventful race, with seven places made from 22nd to 15th come the chequered flag.
Pastor Maldonado, P15
“We made a step forward in terms of pace with the car this weekend, it was much more competitive than 15th but the lack of top speed meant we weren’t able to attack even if we had a quicker car than others around us. We need to keep working on that and to be faster on the straights. Today’s result is a bit disappointing but my race had been already compromised by starting at the back the grid. At least we saw the chequered flag and collected more data for the team to keep on developing the car."
The team was pleased to get its first points, but eager for more, with a two-day test to follow for the team in Barcelona on Tuesday and Wednesday.
"We are very pleased for the team and for Romain to have scored our first points today,” said Deputy Team Principal, Federico Gastaldi.
“It’s certainly been a long road to get to this place. It’s not all a sweet taste as we were expecting to have finished further up the grid. We had some issues with the power unit again so we need to keep working with Renault Sport F1 to ensure we can keep fighting for as many points as possible. We have two days of testing coming up and our target is to carry on making improvements in performance and reliability.”
Deze week wordt er nog 2 dagen getest in Spanje. De volgende race is op 25 mei in Monaco.