5746498320_8061a00326Na wederom de kwalificatie met overmacht naar zich te hebben toegetrokken was de verwachting voor de race, dat het weer een Red Bull-feestje zou worden. 

Bij de start waren Webber, gestart van pole, en Vettel, gestart van de 2e positie, drukker met elkaar bezig dan met de rest. Niemand had dan ook rekening gehouden met Alonso. Na een superstart van de 4e startplek zou hij als eerste de eerste bocht induiken, gevolgd door Vettel en Webber.

 

Bijna 20 ronden zou Alonso de race leiden, voordat hij deze positie na zijn tweede stop zou verliezen. Vettel pitte een paar ronden eerder en wist met een paar snelle ronden Alonso, na zijn stop voor te blijven

 

 

Button viel door een slechte start helemaal terug naar de 10e plaats. Door een goede auto en door een pitstop minder kon hij beslag leggen op de laatste podiumplaats.

Webber kon de strijd om de kop aanvankelijk goed volgen, maar in een fel gevecht met Alonso verloor hij de aansluiting.

Vettel en Hamilton waren in de race een klasse apart en liepen steeds verder uit op de rest. Aan het einde van de race hadden ze Alonso en alles wat daarna kwam op een of meer rondes gezet. In hun onderlinge duel kwam Hamilton steeds dichterbij, maar telkens niet dichtbij genoeg. Tot nu toe in dit seizoen heeft Vettel het hardst voor deze overwinning moeten knokken.

Met zijn vierde overwinning dit seizoen heeft Vettel zijn leidende positie in het kampioenschap verder uitgebouwd. Hij leidt nu met 118 punten, gevolgd door Hamilton met 77 punten.

Ook voor Sauber was het een goed weekend met beide auto’s in de punten. Net als Heidfeld zou ook Kobayashi een sterke opmars door het veld maken. Door een lekke band moest hij na de eerste ronde als laatste aansluiten.

Schumacher wist eindelijk weer eens zijn teamgenoot Rosberg te verslaan. Schumacher werd 6e en Rosberg 7e.

Ondanks de nieuwe onderdelen heeft Williams nog steeds geen punten gescoord.

Lotus Renault

Een uitslaande brand in de laatste vrije training zorgde voor zoveel schade aan de auto van Heidfeld, dat hij niet meer staat was om zich te kwalificeren. Gestart vanaf de laatste plaats en met genoeg nieuwe banden wist hij toch nog punten te pakken met een knappe 8e plaats.

Door de slechte start van Button kon Petrov bij de start een plaatsje opschuiven naar de 5e plaats. Later in de race zou hij steeds meer terrein verliezen en net buiten de punten eindigen.

Vitaly Petrov, P11

“I am naturally disappointed not to make better use of my grid position and not pick up some points. It seems that my qualifying position had little effect for the race today, so we need to analyse in detail exactly why that happened. I managed to start ok and move up a position into fifth, but it was then difficult to get to the leading pack, which is where we want to be. But, this is one result and one result only and I want to put things right in Monaco, where qualifying will be extremely important. Of that there is little doubt. At least as a team we picked up some more points with Nick, so we must take the positives and move forwards.”

Nick Heidfeld, P8

“I’m satisfied with eighth after starting from last position. Just like in Turkey, with one or two laps more I could have gained one or two more positions from the two Mercedes, but it’s still a good result if you look at where I started and everything that happened to the car over this weekend. I had a good start then I had to fight through the field with many overtaking moves so it was good fun for me behind the wheel. It’s always encouraging to put in a strong performance, and I’m more happy and relaxed heading to Monaco.”

Eric Boullier, Team Principal and Managing Director

“I think frustrated is the right word to describe Vitaly’s result, because yesterday he could have been even faster on his qualifying lap. And then today, even when he was in a promising position at sixth on the grid, he dropped down some places, which was not what we expected. On the other hand, we are happy for Nick who came from the back of the grid to finish in eighth. He was chasing both Mercedes in the final lap, and he almost finished ahead of Nico (Rosberg), so all in all he had a good race.”

Team Lotus

Voor Team Lotus en Kovalainen was de kwalificatie in Spanje de beste in normale omstandigheden sinds het begin vorig seizoen. Niet alleen haalde Kovalainen de 2e kwalifcatiesessie, maar hij liet ook beide Force Indias achter zich. Hij startte vanaf de 15e plaats.

In de race waren Trulli en Kovalainen erg zichtbaar. Door langer door te rijden konden ze tot de 7e en 8e plaats opklimmen, al zouden ze daar niet lang blijven. Door een fout viel Kovalainen uit en Trulli finishte als 18e.

Jarno Trulli, P18

"The race was really good. It was another great start for me, another strong start this season, so that was very positive. I gained a number of positions and was right in the race in the beginning. Obviously with soft tyres our car was looking better than it did with the hard tyres and that gave us a very good first couple of stints. Unfortunately towards the middle of the race I felt I had a problem with the exhaust which affected the rear end of the car and meant that my performance was not as good as earlier. But all in all, it was a very good race for me. I fought like a lion and I’m happy with myself and felt that I really got the best out of the car today. There’s still a bit of work to do to catch up with the guys in front, but it’s fantastic that we’ve lapped the guys behind us once again. The overall aero package is good - we just need to focus on developing that for the future and increase the gap even more from the guys behind, and keep on closing the distance to the cars ahead."

Heikki Kovalainen, DNF

"It's a real shame my afternoon came to an end like that. I made a mistake on the entry to turn four and went off but up until that point the race was pretty good. Both Jarno and I were right in the mix early on and we were fighting in the midfield for a lot of the race but then the tyres started to go off and the early pace wasn't there for the later stages of the afternoon. Maybe we should have pitted earlier on but we've still learnt a lot from this weekend and can take that to Monaco where I think it will be a very interesting weekend for everyone."

Mike Gascoyne, Chief Technical Officer

"That was a long hard race that was all about managing the tyres. Both drivers started well but Heikki suffered some damage to his front wing that helped Jarno get past. From then on the pace was good. We were trying to stay on three stops and maybe stopped a little late in the first stint, but in the end it was a shame we were not able to get both cars to the flag. Heikki made a small mistake on lap 52 and then Jarno had a cracked exhaust which meant we had to keep an eye on that, but overall we have made real progress this weekend and have amassed a great deal of data on the new package that will help us learn how to get the most out of all the changes, so it is another positive weekend for the whole team."

De volgende race is  op 29 mei in Monaco.

176398 _q0c3722-0d349 _x5j6831-db836 176398 5746177429_6b5f155ca1 5746498320_8061a00326 5747113859_f49b33ab10 csp_1603-be499 csp_2288-ef036