Voor Vettel begon het raceweekend slecht met een crash tijdens de eerste verregende trainingssessie op vrijdag, maar hij kwam ijzersterk terug in de kwalificatie. In de kwalificatie kwam de overmacht van Vettel en Red Bull al duidelijk naar voren. Waar de andere teams een tweede sessie nodig hadden in het laatste deel van de kwalificatie, daar hadden Vettel en Webber zoveel vertrouwen, dat ze na 1 sessie niet meer de baan op kwamen. En het vertrouwen pakte goed uit, met de vierde pole op rij voor Vettel en voor Webber met de tweede startplaats.
Rosberg haalde knap de derde startplaats, gevolgd door Hamilton en Alonso.
Nadat de lichten uitgingen ging Vettel als een speer van start en van start tot finish zou hij onbedreigd aan de leiding gaan. Webber kwam slecht weg bij de start en werd gepasseerd door Rosberg. Lang zou Rosberg hier niet van kunnen genieten. Al snel wist Webber de tweede plaats weer terug te pakken. En niet lang daarna moest Rosberg ook Alonso voorbij laten gaan.
Halverwege de race zou Alonso Webber voorbij gaan voor de tweede plaats. In de slotfase van de race en met versere banden waren de rollen weer omgedraaid en dit zou tot het einde zo blijven. Istanbul leverde de eerste dubbelzege van het seizoen op voor Red Bull en ook Alonso lijkt met zijn eerste podiumfinish de weg naar boven weer te hebben teruggevonden.
Ook elders in de race was er weer meer dan voldoende actie. Volop inhaalacties, een massaal aantal pitstops en slechts 1 uitvaller.
Waar Hamilton in China de race nog domineerde was hij nu best of the rest en streed hij vooral met zijn teammaat Button. En Button moest uiteindelijk nog Rosberg aan zich voorbij laten gaan.
Schumacher had een ongelukkige race. Hij raakte al zijn neus kwijt in een touche met Petrov, maar ook daarna werd hem links en rechts de voet dwars gezet. Gestart vanaf plaats 8 eindigde hij op een teleurstellende 12e positie. Zijn 7 wereldtitels betekenen op dit moment niet veel meer en na de race zou hij aangeven, dat hij het plezier in racen nu even kwijt is. Zo bekeken zou dit seizoen wel eens echt zijn laatste kunnen zijn.
Net als in de vorige race behaalde Kobayashi ook nu weer het laatste puntje, al had hij er nu een inhaalrace vanaf de laatste startrij voor nodig.
Williams zit ondertussen nog zonder punten.
Door zijn derde overwinning is Vettel verder uitgelopen op zijn concurrenten en hij staat met 93 punten ruim voor op Hamilton met 59 punten.
Lotus Renault
Alweer punten voor Lotus Renault in deze race. En niet onverdienstelijk. Al zullen er waarschijnlijk buiten het zicht van de camera de nodige woorden gevallen zijn. Petrov en Heidfeld gunden elkaar te weinig ruimte, wat leidde tot duwen, trekken een touche en de nodige handgebaren.
Vitaly Petrov, P8
“It was an interesting race, and strategically it was challenging for all the teams. I think what really affected my position today was the collision with Michael early in the race. He hit my car and then I was stuck behind some slower drivers after the first pit stop. If this had not happened, my race would have been much stronger and I could have pulled away. However, I was pleased to overtake Sebastien (Buemi) at the end, which took me back into eighth. We must be positive, we have both cars in the points and it’s another ten points for the team.”
Nick Heidfeld, P7
"It’s always good to score points, but I think I could have finished even higher up today, even though I started in P9. I am not totally happy with the race -I was stuck in traffic for quite a while, overtaking was difficult and Vitaly made contact with me- but my pace was good, especially at the end of the race when the car was light on the soft tyres. I also think our strategy was the right one. Overall, to finish in P7 and take six points for the team is good, given that I did not qualify in a higher position.”
Eric Boullier, Team Principal and Managing Director
“Today, going for four pit stops was the right decision. There was no spectacular start from our cars but we pitted at the right time to ensure both drivers finished in the points. We definitely need to work harder on Fridays to understand the tyre degradation, which will allow us to know where we stand for the rest of the weekend. From here, we will push even more as the result today was not as strong as it could have been – we will be striving to get back into the top six. ”
Team Lotus
Team Lotus reed een weinig opvallende race. Afgezien van een andere volgorde eindigde de race op dezelfde posities, als waarvan gestart werd.
Jarno Trulli, P18
"That was a reasonably good race, particularly in the early laps. I had another incredibly good start but was blocked in the first corner so couldn't really exploit how well I'd got off the line. Early on I started fighting with the tyres so we changed to a three stop strategy which eventually worked out pretty well. However, the result today doesn't really show how we have improved our performance so I think that when we get to Barcelona with the whole new package on the car we'll really be able to fight with the midfield teams."
Heikki Kovalainen, P19
"That was a pretty tough afternoon. I had a couple of mechanical issues, with a small hydraulic leak which affected the DRS and the diff, and I think the strategy didn't work out how we would have liked. Despite that it's been another good weekend for the team and a two car finish was always a major goal here, but now it's about looking forward to Spain and we're all focusing on taking a big step forward there."
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer
"The key goal today was for both cars to cross the finish line and I am pleased we achieved that and it is pleasing to see that both drivers performed very well all weekend, and the whole team. With Heikki we tried to stick to two stops but the degradation of the tyres was higher than we expected so we switched Jarno to a three stop plan. Heikki's car then developed a hydraulic leak and we were concerned that he would not be able to get to the end, and that if his tyres went off he would be unable to stop again but we were forced to keep him on two stops and turn off the differential and clutch off which made his car very difficult to handle. Without that, I think we would have been able to beat Maldonado on the track. Jarno drove a good, strong three stop strategy but reported quite high tyre degradation so we have to look at why he is suffering more than Heikki. However, overall it is good to get two cars to the finish and we look forward to Barcelona where we will have our big update and I hope that we can take the fight to those in front.”
Tony Fernandes, Team Principal
"This has been a good weekend for us and we are all happy that we got two cars to the finish. Heikki had some hydraulic issues and if they had not affected his race I think he would have given Maldonado a much better fight. Looking at the laptimes I am very happy that we keep improving every weekend. The whole team is excited about the updates we have for Barcelona, but for now I am very pleased with this weekend. Here in Turkey last year neither car finished so this is another positive development in our growth. We keep making small steps and moving forward and that has always been the plan - grow in a measured, controlled way that gives us the best foundations for future success."
De volgende race is op 22 mei in Barcelona.