Met groot gemak heeft Hamilton voor de derde keer dit seizoen de race op zijn naam geschreven.
Bij de start pakte de van pole gestarte Hamilton meteen de leiding voor Vettel. Daarachter streden Rosberg en Raikkonen om de derde plaats. Raikkonen pakte even de derde plaats om deze niet veel later weer aan Rosberg te moeten afstaan.
Door alle strijd om hem heen bleef Hamilton, afgezien van de pitstops, comfortabel aan de leiding van de race en reed hij overtuigend op de overwinning af.
De strijd om de tweede plaats bleef spannend tot het einde. Met de pitstops bleef het stuivertje wisselen tussen Vettel en Rosberg. Na zijn laatste stop kwam Rosberg achter Vettel de baan weer op, maar hij kon Vettel onder druk blijven zetten. En Vettel bezweek onder de druk. Voor het rechte stuk nam hij de bocht te ruim en beschadigde hij zijn neus op de curbstone en moest hij opnieuw de pits in. Achter Bottas kwam hij als 5e de baan weer op en daar hij ook zou finishen.
Door wegvallen van Vettel voor hem nam Rosberg de tweede plaats over. Maar het was nog niet gedaan. Raikkonen reed de race met een andere strategie. Door de harde band te gebruiken in een lange middenstint kon hij de race afsluiten op de snellere zachte band. Na zijn laatste stop kwam hij met een ruime achterstand op Rosberg de baan weer op. In een hoog tempo maakte hij de achterstand goed tot hij een paar ronden voor het einde in de staart van Rosberg zat. Een remfout van Rosberg verder en de tweede plaats was een feit voor Raikkonen. Rosberg moest genoegen nemen met de derde plaats.
Verstappen reed een kleurloze race. Bij de start kreeg hij een tikje van Maldonado, waarna hij voor een nieuwe neus de pits in moest. Daarna volgde een race in de achterhoede totdat hij met motorproblemen uitviel, net als teamgenoot Sainz een paar ronden daarvoor.
Grosjean scoorde met zijn 7e plaats opnieuw punten. Maldonado was hard op weg om er een dubbele puntenfinish van te maken. Een geweldige 2e pitstop bracht het zicht op punten snel dichterbij. Direct achter Massa en Nasr dook hij de pits in. Een snelle bandenwissel en zij aan zij stormden ze op de baan af, waarbij Maldonado de anderen net voor bleef en in een klap 2 plaatsen won. En bij een dramatische 3e pitstop ging alles weer verloren. Doordat de software de motor liet stoppen moest hij de motor resetten en opnieuw starten. De verloren tijd kon hij niet meer goedmaken.
Lotus F1
Romain Grosjean made it two points-scoring races in a week, again taking seventh, as a potential double points return for the team ended after Pastor Maldonado suffered an issue during his last pitstop, ending up an eventual 15th.
Both drivers made strong getaways from the line at the race’s start, with the superior straight line speed of the E23 Hybrid allowing both drivers to make up places on the opening series of corners.
While Romain was able to slip into the top ten comfortably, Pastor’s early race five-second penalty meant the Venezuelan saw his progress halt as he swapped tyres and served his penalty.
He quickly set about a recovery drive, clocking the then fastest lap of the race with a time of 1min 38.495secs on lap 13, and after battling his way through the midfield returned to the top ten at the halfway point of the race.
“I pushed as hard as possible at the start on the medium tyres whilst everyone around me was on the grippier soft compound rubber,” he said. “Once I moved to the soft tyres I was able to set the race’s then fastest lap so things looked good with our strategy.”
Pastor’s second stop was dramatic, as he expertly kept his cool at the tight pit exit while running with the duo of Williams’ Felipe Massa and Sauber’s Felipe Nasr, before continuing to push towards the top ten.
Once Romain had completed his second stop of the race, the two team-mates were ninth and tenth comfortably.
As the race entered the last quarter, both drivers were running smoothly in seventh and eighth, suggesting Pastor was on course for his first points of the season and the team for its first double points weekend of 2015.
The final stop for Pastor ended those hopes. Pastor did well to cling on after an issue entering the pitlane but after pulling in to change tyres, engine-kill activation meant he had to reset and restart his E23.
He was able to re-join the track, but lost considerable race time, returning to finish 15th.
“That was a frustrating race for me,” he said. “Unfortunately the engine anti-kill triggered when I came in to make my final pit stop which cost me a lot of time.”
“It’s frustrating as we should have finished strongly. My focus is now Barcelona where I’ve delivered very strongly in the past."
Romain ran well ahead of his nearest rivals and completed his second seventh place in a week as the E23’s race pace once again impressed.
“It had been a tough weekend until now for me, so it was really great to get another strong seventh position,” he said. “It was quite difficult to manage tyres, especially with the rears so I think we did a good job to make the two-stop strategy work.”
“We only had new medium compound tyres for the race, the rest were scrubbed, so it really was a great job by the team.”
“It’s was good recovery from Friday and Saturday’s session and I’ll happily take seventh place as my birthday gift for myself and the team.”
Deputy Team Principal Federico Gastaldi believed the second points scoring weekend of the season was testament to the work started back at Enstone.
"Congratulations to Romain once more for a strong race and thank you to the race team for some great pit work as well as engineering over the weekend to get the car to Romain’s liking so he could deliver today,” he said. “It’s thanks to the hard work of everyone at Enstone that we can score points like we did here in Bahrain.”
De volgende race is op 10 mei in Spanje.