In een spannende race vol inhaalacties en uiteenlopende strategieën heeft Hamilton op geweldige wijze Vettel in een direct gevecht verslagen.
Vettel startte nog wel van pole, maar het waren de beide McLarens, die bij de start het beste weg kwamen. Button ging als eerste de eerste bocht in, gevolgd door Hamilton.
Webber kwam in het verhaal nog niet voor. Door foute keuzes tijdens de kwalificatie kwam hij de eerste sessie niet eens door. Hij startte van de 18e plaats, maar zou snel door het veld heen op stomen.
Rosberg, dan rijdend op de 4e plaats was de eerste, die een stop maakte. Niet lang daarna volgden Button en Vettel. Button blunderde door bij het verkeerde team, dat van Red Bull, te stoppen. Hij corrigeerde snel, maar verprutste hiermee toch zijn leidende positie. Vettel en Button kwamen na Rosberg de baan weer op. Snel daarna kwam ook Hamilton, in leidende positie, binnen voor nieuwe banden. Na zijn stop was het echter nog steeds Rosberg, die aan de leiding ging.
De pitstop van Alguersuari van Torro Rosso ging ondertussen minder goed. Hij vertrok met een loszittend achterwiel en niet lang daarna stuiterde het wiel in het rond. Hij zou hiermee de enige uitvaller worden van de race.
Rosberg reed een andere strategie, dan Vettel en de McLarens en na zijn 2e stop pakte Vettel dan toch de leiding. Hij zou tot vlak voor het einde aan de leiding gaan. De McLarens waren een beetje weggezakt met hun 3 stops, maar door het versere rubber en daardoor snellere rondetijden kwamen Hamilton en Button snel terug. 7 ronden voor het einde was het gedaan met de leidende positie van Vettel. Na een paar mislukte inhaalpogingen kon Vettel Hamilton niet meer voorblijven. Hamilton zou de leiding niet meer af staan en zou verdiend winnen, gevolgd door Vettel op de tweede plaats.
De strijd om de laatste podiumplaats ging na een lange inhaalrace in de slotfase naar Webber. Een erg knappe prestatie gezien de namen, die hij op de baan passeerde. Niet alleen Button moest er aan geloven. Voor hem waren al de uitstekend rijdende Rosberg, maar ook beide Ferrari’s de sigaar.
De opmars van Webber laat duidelijk zien hoe belangrijk de banden in dit seizoen zijn. Door zijn slechte kwalificatie had hij de beschikking over extra setjes banden, die hij op magistrale wijze wist in te zetten. Webber finishte slechts minder dan 8 seconden na Hamilton. Wie weet wordt slecht kwalificeren nog een keuze.
De Mercedessen waren er in China goed bij, met beide coureurs in de punten. De Ferrari’s hebben de aansluiting met de top nog niet gemaakt en eindigde op de plaatsen 6 en 7. De Torro Rosso’s kwalificeerden beide in de top tien, maar wisten dat niet in punten om te zetten. En Williams is intussen helemaal de weg kwijt. Kobayashi pakte met zijn Sauber het laatste puntje.
Lotus Renault
Na 2 fantastische races steekt deze race schril af, hoewel er toch een paar punten werden gescoord door Petrov.
Vitaly Petrov, P9
“To be P9 and take two points for the team is still good, given that we did not qualify in high positions. However, we are still a bit disappointed that we did not challenge higher up the order and gain even more points. The strategy was OK, but we must now see where we can improve. We will analyse the data and see what went wrong, and we will try to repeat the results we had in Australia and Malaysia when we reach Turkey.”
Nick Heidfeld, P12
“I’m not happy with where I finished, even though I started P16. The start was very poor, but I went aggressive into the first corner and made up a few places. After a few laps I started having problems with the KERS and couldn’t use the full power all the time, which made overtaking and defending quite difficult. I think our pace in the second stint on the soft tyre was not too bad, but it was still hard to attack the cars ahead of me. That’s why we made an early stop for hard tyres in the hope that we could get some clean air and jump the cars ahead of me. Unfortunately Perez and Sutil stopped on the same lap, and it meant I couldn’t really show our pace in the final stint.”
Eric Boullier, Team Principal and Managing Director
“Starting where we did, it was always going to be difficult to repeat the results we have had already this season. In the end, it turned out to be quite a frustrating afternoon for us and we didn’t really make the progress we expected in the race. Part of the reason was that overtaking was not as easy as we thought it would be, even with the DRS. Also, we need to review our strategy because it wasn’t easy to make the calls today and it’s clear you need to switch tyres at exactly the right moment. Still, it’s good to pick up more points with Vitaly and we now have three weeks to regroup before Turkey to make sure we can be fighting closer to the front.”
Team Lotus
Nu heeft Team Lotus voor het eerst het gat met het middenveld gedicht op pure snelheid. Hoewel niet de hoogste klassering tot nu toe is dit wel de sterkste prestatie tot nu toe.
Heikki Kovalainen, P16
"That is our best ever performance. It's not the highest place we've had but today we beat two midfield cars in a straight fight so I am very happy, with my performance and the performance of the whole team. We knew we would struggle in the cool conditions yesterday but today the temperatures rose and we expected to be able to put in the sort of race that would do justice to the pace that is in the car. We will keep working hard to improve the car's behaviour in the cooler conditions and we can only get better from here."
Jarno Trulli, P19
"I had a good start and then Heikki and I were able to pull away from the cars behind and keep to the strategy to fight with the guys ahead. My first stop wasn't great and I'm still having a few issues with the tyre degradation but really today is about the team result. We have shown we are developing exactly as we want to and that's a huge motivation for everyone."
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer
"That was an absolutely fantastic race from both drivers and from the pitcrew who performed brilliantly under huge pressure. It is very satisfying to have beaten two other midfield teams on track on pace and strategy and to be able to show that we have bridged the gap to the established teams. Both drivers made a good start and with the higher track temperatures we knew our race pace would be good, and so it proved. With the tyre degradation we were able to stick to two stops, which was always our plan and that allowed us to jump a couple of people, giving us our strongest race in F1. Additionally, we were only lapped once, right towards the end of the race, so I am very proud of the whole team today.”
De volgende race is op 8 mei in Istanbul.