Q0C3397Weer een verrassing in dit nog jonge seizoen. Voor het eerst sinds de jaren 50, de jaren van Fangio, heeft er weer een Mercedes een GP-overwinning behaald.

De verassing begon al op zaterdag met een onverwachte pole voor Rosberg. Ook al de eerste sinds de jaren 50. En een derde kwalificatietijd voor Schumacher, het beste resultaat sinds zijn come back. Hamilton kwalificeerde nog wel als tweede, maar door een straf, vanwege een bakwissel, werd hij 5 plaatsen teruggezet.

 

Beide Mercedessen namen daardoor beslag op de eerste startrij, gevolgd door Kobayashi en Räikkönen. Vettel kwalificeerde zich op slechts de 11e plaats.

Beide Mercedessen kwamen goed weg bij de start. Gevolgd door Button, die 2 plaatsen won en door Räikkönen.

Rosberg begon al snel een voorsprong op te bouwen op Schumacher en de rest.

Al vroeg in de wedstrijd maakte Webber de eerste pitstop. Snel volgden de andere coureurs. Räikkönen en Hamilton kwamen vanaf de 4e en 5e plaats samen de pits in. Het werd erg close tussen de twee, maar Hamilton wist net voor Räikkönen de baan weer op te komen. Räikkönen werd daarna meteen voorbij gestoken door Webber. Even kon hij zijn auto er nog naast zetten, maar Webber had net meer gang in zijn Red Bull en kon Räikkönen voorblijven.

Toen was het de beurt aan Rosberg en Schumacher om hun eerste stop te maken. Schumacher stopte als eerste en bij het wegrijden werd al duidelijk, dat er iets niet goed was gegaan. Een paar bochten verder parkeerde hij zijn Mercedes langs de kant. Een voorwiel bleek niet goed vast te zitten. Rosbergs stop verliep zonder problemen en hij kwam achter Perez en Massa als derde weer de baan op, gevolgd door Button, Hamilton en Webber.

Na de stop van Perez en een inhaalactie op Massa nam Rosberg de leiding weer over.

Button, Hamilton en Webber hadden een drie-stop-strategie en doken al snel weer voor de tweede keer de pits in voor verse banden.

Op de verse banden begonnen de achtervolgers, aangevoerd door Button, in een snel tempo de achterstand op Rosberg in te lopen.

Na zijn tweede stop kwam Rosberg achter Button weer de baan op. Button had hierdoor een ruime voorsprong op Rosberg, maar nog niet genoeg voor een stop. Toen ook Rosberg nog snellere tijden begon te noteren was het moment daar om Button naar binnen te roepen. Door problemen met een achterwiel verloor Button veel tijd in de pits en had Rosberg nu een comfortabele voorsprong op zijn concurrenten. Deze voorsprong kwam in het restant van de race niet meer in gevaar en Rosberg behaalde hiermee zijn eerste en zeer verdiende overwinning.

De race was echter nog niet over. Door andere strategieën waren Räikkönen en Vettel opgeklomen naar de 2e en 3e plaats. Meer verrassingen leken in de lucht te hangen, maar het mocht niet zo zijn.

Räikkönen bezweek onder de druk van Vettel en hij moest uitwijken over het vuile gedeelte van de baan. Doordat Räikkönen al het beste van zijn banden had gevraagd had dit uitstapje dramatische gevolgen. Binnen 2 ronden viel hij 10 plaatsen terug! Een gevalletje gegokt en helaas verloren.

Ook Vettel was de tweede plaats niet gegund. 5 ronden voor het einde werd Vettel eerst door Button te grazen genomen. En zelfs de derde en vierde plaats waren niet voor Vettel. Eerst nam Hamilton hem de derde plaats af en daarna verdrong Webber hem van de 4e plaats.

Grosjean pakte met zijn 6e plaats zijn eerste punten van het seizoen.

Lotus

In de dagen voor de race werd bekend gemaakt, dat Group Lotus stopt als titelsponsor van Lotus.

Naar verluid mag het team de naam Lotus nog tot 2017 gebruiken. Of dat ook gaat gebeuren is nog maar zeer de vraag. De naam van het team is tenslotte een aantrekkelijk item waar een prijskaartje aan gehangen kan worden.

Kimi Räikkönen, P14

“We tried to run two stops as it looked to be the fastest strategy and up until the last ten laps it was looking good, but we ran out of tyre performance at the end. I was stuck behind Felipe (Massa) for quite a while and couldn’t get past as I wasn’t fast enough in the right parts of the track to make a move. Even if I’d got past I don’t think it would have made the greatest amount of difference to the final result. We had good pace in the race, we tried a different strategy and it didn’t pay off today; it’s as simple as that.”

Romain Grosjean, P6

“It was a very good race, I really enjoyed it. Unfortunately I made a little mistake fighting with Mark (Webber) but overall it was a good performance. The car felt great and the team did an amazing job to give us such a big improvement from Friday, so I’m especially happy for the guys to be able to finish the race and get some good points on the board. To be up there fighting with McLaren and Red Bull is a great feeling and I’m happy to have got my season started properly. We’ve had high hopes since P3 on the grid in Melbourne, and now after a few setbacks it’s time to aim higher. There’s always room to improve and hopefully from here we can aim for the top five and eventually podiums. We’ll take things step by step but I’m feeling confident for the rest of the season ahead.”

Eric Boullier, Team Principal

"It is getting more frustrating for us as we are clearly very close to achieving a very good result. Twelve laps before the end of today’s race we had one car in P2 and one car in P5 with no more pit stops to go. Unfortunately, we were a little bit too aggressive with our strategy. As soon as we understood some cars were doing three stops it was clear there was potential for us to finish on the podium, but we were not expecting the tyre wear to be as high as it was. For Romain the strategy worked; for Kimi it did not. The positives from this weekend are that we continue to show good qualifying and race pace with the E20, and we were capable of fighting for a podium finish with Kimi. Also, it was a very good first full race for Romain. One slow stop and one mistake when fighting with Mark (Webber) for position meaning he ran on the marbles cost him two positions. He recovered very well from this and his pace was very consistent."

De volgende race is op 22 april in Bahrein.

_A8C1992  _X5J8543 _X5J8928 GU5G0527