Na een teleurstellend resultaat in Melbourne is Heidfeld ijzersterk teruggekomen met een 3e plaats in Maleisië, in een race die de op naam van Vettel de boeken in gaat. Zijn tweede overwinning dit seizoen. En wederom een glansrijke overwinning.
Als vanouds stond er weer een Red Bull op pole. Al was de marge op nummer 2 Hamilton een stuk minder groot als in Australië. Webber vertrok van de derde plaats.
Bij de start kwam Vettel als eerste weg, maar het was Heidfeld, die het meeste indruk maakte en met een superstart opklom van de zijn 6e startplaats naar de 2e positie. En ook Petrov deed goede zaken bij de start. Hij klom op naar de 5e plaats achter de McLarens en voor beide Ferrari’s. Grote verliezer was Webber. Door een niet-werkend Kerssysteem kwam hij vermogen tekort bij de start en viel hij terug naar de 9e plaats.
De eerste ronden verliepen zonder grote problemen en Vettel was alweer druk bezig een ruime voorsprong op te bouwen op Heidfeld en Hamilton. Petrov kon de Ferrari’s niet lang voor blijven en zakte terug tot de 7e plaats.
Als snel volgde de eerste serie pitstops en hierbij verloor Heidfeld terrein en klommen Hamilton en Button op naar plaatsen 2 en 3.
Door de stops en de verschillende strategieën waren er de nodige positiewisselingen en inhaalacties te zien. Zo ook Hamilton, die door een slechte 3e stop achter Button weer de baan op kwam. Hierna ontstond een gevecht met Alonso, waarbij Alonso na een paar inhaalpogingen zijn neus kapot reed op de Hamiltons achterkant en weer naar binnen moest. Na de race zouden beide heren hiervoor 20 seconden tijdstraf krijgen.
Ondertussen had Hamilton teveel van zijn banden gevraagd, met oplopende rondetijden als gevolg en hier zouden Heidfeld en, de inmiddels opgeklommen, Webber van profiteren. Hamilton zou later weer opnieuw nieuw banden halen en zou na Alonso op de 7e plaats finishen.
Voor Petrov eindigde de race op spectaculaire wijze. Door een stuurfout raakt hij naast de baan en bij het terugkomen op de baan lanceerde hij zich op de kerbs als een rallyrijder met 4 wielen van de grond. Met een gebroken stuurinrichting was het einde oefening, maar wat een oefening!
Vettel en Button gingen onbedreigd als 1 en 2 op de eindstreep af, maar de strijd om de laatste podiumplaats bleef spannend. Mazzel voor Heidfeld en pech voor Webber was nog steeds het defecte Kers. Webber kwam met versere banden snel dichterbij, maar zonder Kers was het net te weinig om een echte bedreiging te vormen. Heidfeld bleef Webber voor en legde beslag op de 3e plaats; een goede prestatie!
HRT heeft in de twee weken tussen Melbourne en Sepang duidelijk progressie geboekt. Beide coureurs wisten zich ruim te kwalificeren voor de race, al zouden ze de race niet uitrijden. Voor Williams was het wederom een dramatisch weekend. Maldonado en Barrichello vielen al vroeg uit.
En ook voor Mercedes was het een mager weekend. Met een zuinige 9e plaats van Schumacher werden er wel punten gescoord, maar dit was toch niet wat ze ervan verwacht hadden.
Na de diskwalificatie in Melbourne scoorde Kobayashi de eerste punten voor Sauber met zijn verdiende 7e plaats.
Lotus Renault
Nick Heidfeld, P3
“I had a great start just like in Australia, and did not expect to make up so many positions. I moved up to P2, making up four places. After that I did my best to follow Sebastian (Vettel) but he was much quicker. Then, I noticed some drops of rain and my tyres were going off but I stayed out. I lost a couple of places at my first pit stop, but it’s clear we had really good pace and we were able to fight with the cars ahead. I got lucky with Fernando (Alonso) having a problem, but it was great fun fighting and getting ahead of Lewis (Hamilton). In the final few laps Mark (Webber) was close behind me but we had the pace to stay ahead. It’s another great result for Lotus Renault GP and it’s clear the team has taken a big step forward this year.”
Vitaly Petrov, DNF
“First of all I am happy for the team as we got another podium, so we can consider this a great start to the season for us. It was a strong performance by the team in an unusual race. I made a small mistake which shouldn’t have had the consequences it had. I went wide and the car took off on the curb, landing hard. Both cars should have been in the points today, but the good news is that we clearly have the pace needed to compete this season.”
Eric Boullier, Team Principal and Managing Director
“That was a tough race with a lot of pit stops, a lot of strategy changes and honestly I don’t believe everything was going according to plan for anybody but as a team we reacted very well.I’m pleased of course for Nick but I’m also pleased for the whole team. It’s another great reward for us, especially after the tough start to the weekend. It’s good to be on the podium again, although it is disappointing to have lost one car with less than ten laps to go. There’s no doubt the car is competitive although it is not currently quick enough to be winning races. So, we need to push hard on the development side, but scoring two podiums in a row is definitely very satisfying.”
Team Lotus
Het gat met de directe concurrentie wordt kleiner en kleiner. Het gat tussen Kovalainen en de Williams van Maldonado tijdens de kwalificatie bedroeg minder dan 4 tienden.
Heikki Kovalainen, qualified 19th, P15: "That was a pretty good race all round. The balance was good on both sets of tyres and I think the strategy worked well for us - we pitted at the right times and we didn't have any problems all afternoon. I think we can be pleased that after a difficult Friday we showed the sort of performance that the winter tests had given us hope we could do so now it's about continuing development of the car and keeping up the pressure on the guys ahead. China will be a good test of how the car behaves in cooler conditions so the goal will be to repeat this kind of performance there and keep on pushing."
Jarno Trulli, qualified 20th, DNF: "Unfortunately a clutch problem brought my race to an early end which is pretty bad luck as we were looking ok at our home grand prix. I had a tricky start with the anti-stall kicking in but I recovered and then after the first pitstop I locked a front wheel coming out and had to make up ground again. I got past Timo but then the clutch gave up, which is a shame as we looked like we have started to show what the car is really made of."
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer: "A very strong race from both drivers although unfortunately Jarno stopped in the garage with a clutch sensor problem. We looked to do a two stop strategy with both cars. We might have struggled with Jarno as his tyre degradation was slightly higher, but it worked well with Heikki. Overall our pace was very good at the end, particularly when we were with the leading cars, and we were very close to passing one of the Torro Rossos as we came over the line which shows how we have progressed. This weekend has been by far our strongest race performance since we came back into Formula One, so it is good to be racing again.”
Tony Fernandes, Team Principal: "Well I think we can officially say we were racing today! It was a real shame about Jarno as I really wanted two cars to come home but Heikki drove a fantastic race and it is exciting that he was really pushing the Toro Rossos in the final few laps - maybe with a couple more laps he would have passed one of them. He kept pace with cars that were much faster than us during qualifying so I’m thrilled that we have recorded 15th at what was a very tough circuit, so huge congratulations to the whole team and well done to everyone."
De volgende race is op 17 april in Shanghai, China.