Na een spectaculaire race, die zelfs voor bijna een uur onderbroken werd door de hevige stortregens heeft Alonso laten zien wat hij uit een slechte Ferrari kan halen.
Bij de start zag het er zo nog niet uit. De race ging in lichte regen van start, met op pole wederom Hamilton met naast hem teamgenoot Button en Schumacher op plaats 3. Vettel ging slechts als vijfde van start.
Beide McLarens kwamen het beste weg bij de start, gevolgd door Grosjean, die een superstart had vanaf de 6e startpositie. In het geworstel op de natte baan moest Grosjean de derde plaats al snel prijsgeven en een paar ronden later raakten Grosjean en Schumacher elkaar en vielen beiden ver terug. Niet veel later spinde Grosjean van de baan en was zijn race voorbij
Ondertussen begon het steeds harder te regenen. Saubercoureur Perez besloot als eerste naar binnen te gaan voor full wets, snel gevolgd door de rest van het veld. Button was de eerste van de top, die voor de bandenwissel ging. En ook de rest van de top bezocht in sneltreinvaart de pits voor de full wets.
Na zijn stop kwam Hamilton vlak voor Button als leider de baan weer op. De grote winnaar tot dan toe was Perez, die nu al tot de derde plaats was opgeklommen. Na hem volgden Webber, Alonso en Vettel.
Door de aanhoudende regen werd de safety car de baan op gestuurd, maar de weersomstandigheden bleven te zwaar en de race werd stilgelegd. Räikkönen lag op dat moment op de 13e plaats.
Na bijna een uur kwam de race achter de safety car weer op gang.
Bij de herstart stond iedereen verplicht op full wets. De omstandigheden op de baan waren echter zoveel verbeterd, dat er weer op de intermediates gereden kon worden. Button ging als eerste hiervoor naar binnen, een ronde later gevolgd door o.a. Hamilton, Alonso en Webber.
Hamilton had een slechte pitstop, waar Alonso optimaal van profiteerde. Als leider kwam hij de baan weer op. Hamilton kwam pas na Button de baan weer op.
In zijn gretigheid om naar voren op te rukken reed Button zijn voorvleugel kapot op de HRT van Karthikeyan. Weg kansen op een goede klassering. In het restant van de race voerde Button een achterhoede gevecht.
Van de slechte stop van Hamilton kon ook Perez profiteren. Na zijn stop kwam hij als 2e voor Hamilton weer op de baan.
De omstandigheden verbeterden, zodat het DRS weer gebruikt mocht worden, maar de omstandigheden bleven nog een tijdlang erg zwaar. Rosberg viel in korte tijd terug van de 4e plaats naar de 7e plaats en ook Massa viel terug naar de achterhoede en leverde een aantal gevechten met Button.
Onder dreiging van nieuwe regenbuien werd de baan steeds droger, totdat het hele veld weer kon overstappen op slicks.
Perez had voor de slicks het gat naar de leider Alonso grotendeels dicht gereden. Alonso ging een ronde voor Perez naar binnen en sloeg daardoor weer een gat. Maar Perez was sneller en ook dit gat reed hij in korte tijd dicht. Even werd het spannend. Zou Perez de leiding overnemen van Alonso en zo voor een nog grotere verrassing zorgen? Een uitstapje buiten de baan van Perez zorgde ervoor dat binnenhalen van de 2e plaats de belangrijkste prioriteit werd.
De slotfase van de race had nog een verrassing in petto. Vettel, op dat moment rijdend op de vierde plaats, passeerde de HRT van Karthikeyan maar hij stuurde te snel in en reed zijn achterband kapot op de voorvleugel van Karthikeyan. Buiten de top tien kwam hij de baan weer op.
Van zijn het team kreeg Vettel verwarrende berichten. Eerst moest hij zijn Red Bull meteen stopzetten, vervolgens weer blijven rijden om weer acuut te moeten stoppen. Stoppen deed Vettel wel, maar wel pas nadat hij als elfde over de finish kwam.
De race eindigde met Alonso als de verrassende winnaar, maar met een nog verrassender Perez als tweede!
Lotus
Kimi Räikkönen, P5
“It was a bit difficult today. It was my first time on the wet weather Pirellis and I didn’t know how the intermediate or wet tyres would react – I had only completed one installation lap on them before. I just tried to stay on the road and push as much as I felt comfortable with. When I changed to the dry tyres it took a couple of laps to get heat into them, and my visor was pretty dirty so seeing the dry line was difficult. Once I found my way I could push much harder. It was difficult to have another mixed weather weekend. The conditions changed a lot today so it was always a case of adapting and looking for grip. Overall, we seemed to have a pretty strong package again this weekend, so I’m relatively happy. A fifth today was okay, but we’re always looking for better results.”
Romain Grosjean, DNF
“It felt like a perfect start off the line; I got a good jump on the others and with the KERS I managed to weave through the cars in front without touching anybody. Coming out of the first two corners I was up to third, which was an amazing feeling. In turn four Mark (Webber) managed to carry a bit more speed through the corner and edged in front. Michael (Schumacher) tried to follow him through but there was not enough space so we touched and I spun. From there things became really tough. The visibility was so poor I couldn’t see anything in front of me. We made the decision to stay out on the intermediate tyres but the rain got heavier and there was far too much water. I had massive aquaplaning into turn five and unfortunately ended up going backwards into the gravel.”
Eric Boullier, Team Principal
"Today’s result is a bit frustrating. Whilst it’s good to have a car finish in the top five after starting from tenth in conditions which were very tricky, we can’t help thinking that we could have achieved more from this race. Obviously, it’s disappointing for Romain, as it’s another DNF for him in the early laps of the race. He had never driven in the rain with these intermediate tyres so we have to take that into account. He had a very good start off the line, but the contact with Michael ruined his race. At the restart, we recovered well from our position and on the plus side, the car looked strong again. Kimi had a flawless race. He was very consistent in all conditions and his best lap shows what could have been without his grid penalty. I’m sure when we have a ‘standard’ weekend - without bad weather, penalty or interruption – we will do very well."
De volgende race is op 15 april in China.