De eerste race in Rusland zit er op en met een 1-2 overwinning heeft Mercedes het constructeurskampioenschap binnen gehaald.
Ook deze race bezetten Hamilton en Rosberg de eerste startrij, al was Bottas er tijdens de kwalificatie dichtbij om voor een verrassing te zorgen. Een foutje in zijn laatste snelle ronde hield hem van de pole af.
Bij de start pakte Hamilton de leiding, maar bij de tweede bocht werd het even spannend. Met een rokende uitremactie pakte Rosberg kortstondig de leiding over. Dat hij hierbij de bocht af moest snijden betekende dat hij de leiding sowieso aan Hamilton moest teruggeven. Het uitremmen van Rosberg had zoveel van zijn banden gevergd, dat hij na de eerste ronde al naar binnen moest voor nieuwe banden. Als laatste sloot Rosberg weer aan.
Hamilton reed van hieruit onbedreigd naar de overwinning toe. In Rusland scoorde Hamilton zijn 8e overwinning dit seizoen. Bottas kon nog korte tijd aanhaken, maar langzaam maar zeker zag hij Hamilton aan de horizon verdwijnen.
Rosberg was ondertussen bezig aan een knappe inhaalrace. Perfect asfalt zorgde ervoor dat voor Rosberg als voor de meeste andere coureurs 1 stop genoeg was. Een voor een hengelde hij zijn voorgangers binnen totdat op de tweede plaats was aangekomen. Bottas werd best of the rest met een verdiende 3e plaats.
Lotus kon geen potten breken in Rusland. Grosjean haalde nog het tweede gedeelte van de kwalificatie, terwijl Maldonado niet verder kwam dan een teleurstellende 20e kwalificatietijd.
De laatste races is Lotus steeds verder naar achteren geschoven. Volgens berichten heeft het team de focus gelegd op de ontwikkeling van de auto van volgend jaar. Een auto, waar vanaf volgend jaar een Mercedesmotor in zal liggen. Hopelijk gaat het dan beter.
Lotus F1
Romain and Pastor both completed the first Russian Grand Prix at the impressive Sochi Autodrom, with Romain taking seventeenth as Pastor followed in eighteenth.
It wasn’t an easy start to the race, with Romain starting fifteenth and Pastor further down in twentieth. Making a clean start, the duo avoiding the early pitfalls of the long straight and challenging early corners.
The team took the conventional one stop strategy, with both drivers stopping early on. Romain was first in, pitting the car and swapping his soft compound tyres to new mediums on lap 20. Pastor pitted the following lap and changed from mediums to new softs.
From there, the drivers settled into a rhythm only disturbed by a slight touch from Romain on Sauber’s Adrian Sutil. The move led to a questionable five second penalty for the Frenchman.
He recovered from the setback to take seventeenth at the finish, while his untroubled team-mate followed him across the line.
It was a strenuous Sochi for the team, with both E22s struggling for grip and performance on the challenging circuit throughout the 53 laps. However, both drivers expertly handled the balance of fuel and energy consumption along their race pace.
It may not have been plain sailing, but the Russian experience has the team looking forward to a return in 2015.
Romain Grosjean, P17
“The main challenge was the race start. It was hard to get the tyres up to temperature over the first few laps, so much so that I thought I had a puncture at the beginning. After that, it was a straight-forward race aside from the incident with Adrian Sutil.
“Sutil was on the softer tyres and had a lot more grip than me going into T3,” explained Romain. “That corner closes up a bit on exit and he didn’t want to go too much off the racing line. I was already on the maximum for the braking zone and we just touched a little. It felt more like a racing incident to me.”
Pastor Maldonado, P18
“The Sochi Autodrom is a fantastic circuit. I can’t wait to return next year in a faster car with a different tyre allocation as there is fantastic potential here.”
"We ran a split tyre strategy on our cars but we struggled with both approaches,” said Trackside Operations Director Alain Permane. “It’s no secret that this circuit didn’t suit our car with the tyre allocation too hard for us.”
“Our performance today was nothing to write home about which is a complete contrast to the facility here and the reaction we received to Formula 1 on our first visit to Russia,” reflected Deputy Team Principal Federico Gastaldi. “Both our drivers kept focused and brought their cars home, but we share their frustration at the performance level here this weekend.”
De volgende race is op 2 november in America.