Na een geweldige race heeft Hamilton niet alleen de race op zijn naam geschreven maar eveneens voor de derde maal het kampioenschap.
Lange tijd zag het er niet naar uit dat Hamilton zou gaan winnen. Bij de start kwam hij net wat beter weg dan de van pole vertrekkende Rosberg. In de eerste bocht drong hij Rosberg naar buiten en pakte de leiding over. Rosberg viel terug naar de 4e plaats achter de Red Bulls van Ricciardo en Kvyat.
Op de nog natte baan hadden de Red Bulls geen probleem om de Mercedessen bij te blijven. Sterker nog Ricciardo pakte voor korte tijd de leiding.
Naarmate de baan droger werd en er gewisseld kon worden naar de slicks werden de verschillen weer duidelijk zichtbaar en waren de Red Bulls geen partij meer voor de Mercedessen. Rosberg ging Ricciardo voorbij voor de leiding en Hamilton ging eerst voorbij aan Kvyat en daarna aan Ricciardo.
Rondrijdend op zijn 2e positie en een 3e positie voor Vettel was het kampioenschap voor Hamilton nog niet veiliggesteld. Totdat Rosberg een paar ronden voor het einde een fout maakte en Hamilton de leiding in de schoot geworpen kreeg en ook niet meer afstond. Doordat Rosberg voor Vettel finishte was het kampioenschap van Hamilton een feit.
Verstappen reed een superrace. Door uitvallers, maar ook door pure snelheid klom hij op van zijn 8e startpositie naar de vierde plaats. Korte tijd reed hij rond op de derde plaats, maar Vettel was net een maatje te groot.
De race kenmerkte zich door de vele actie op de baan. Veel gevechten om posities, om de leiding en daarachter, maar ook een aantal crashes, met 2 virtual safety car-periodes en 2 safety car-periodes als gevolg. Al met al voor de kijker misschien wel de beste race van het seizoen.
Lotus F1
Pastor Maldonado left it late to climb the order, with several moves near the end securing him eighth in the United States Grand Prix in Austin after Romain was the victim of early contact and subsequent retirement.
Romain’s race was dealt a blow in the opening corner, suffering contact as he turned in at the top of the famous incline.
“I’ve not seen any footage yet, so I’m not sure what happened,” he said. “I had a good start, turned left and got hit in the middle of the corner.”
A quick pitstop followed and Romain moved onto new intermediates, but it was to little avail as the damage from the collision forced an early retirement before he could progress up the order.
“We got hit at the first corner and the tyres broke the floor and the rear brakes cooling were damaged, then the brakes got massively hot and we had to retire on safety grounds,” he rued.
Meanwhile Pastor had been able to avoid the incidents that a still slippery circuit threw up in a race that quickly began to feature high attrition.
“I didn’t want to take risks at the beginning of the race and it was about being consistent, even though I felt we should have been quicker,” he said.
There was still to be plenty of opportunities for some prime Pastor passing as several safety car periods helped the E23 Hybrid into the cusp of the top ten.
Metaphorically rolling up his sleeves, it was too slippery for any one hand on the wheel driving, Pastor quickly caught up to an enthralling battle taking place from fifth down to tenth.
Keeping his cool as the battle played out in front of him, patient Pastor managed to sneak his way into the points with a succession of impressive passes to climb into eighth late on.
“We are in the points once again which is the main positive thing for the team,” he said. “It was quite a busy race with a lot of fighting around me, and even some fighting with the car as it didn’t quite perform as expected. It was a little bit strange because we are normally quite strong in the races; better than in qualifying in fact.”
While more points were a welcome return on a disrupted weekend, Trackside Operations Director Alan Permane felt there was a chance for more.
"It was an eventful race but we weren’t able to capitalise on all the opportunities,” he said. “Unfortunately we had to retire Romain very early as his rear floor and brake cooling was damaged in the contact at the first corner. We tried to keep racing but it wasn’t safe to continue.”
“Pastor scored useful points but we weren’t able to fight higher unfortunately."
Deputy Team Principal Federico Gastaldi took time to praise Lewis Hamilton on his third Formula 1 World Championship title.
“Firstly congratulations to Lewis Hamilton, a deserving world champion who took his title in the best way possible. He and the entire Mercedes AMG F1 team have done a fantastic job this year.”
De volgende race is op 1 november in Mexico.