F1 SignaporeEen verrassende en aantrekkelijke race in Singapore. Voor de eerste keer dit seizoen stond er geen Mercedes op pole. Sterker nog, met een 5e en 6e startpositie voor Hamilton en Rosberg kwamen ze er deze race niet aan te pas.

Met overmacht had Vettel op zaterdag de pole binnengehaald voor Ricciardo en Raikkonen. Van start tot finish leidde Vettel de race en zeer verdiend sleepte hij zijn derde overwinning van dit seizoen binnen. Ook de twee safety cars gaven Ricciardo weinig mogelijkheid om een echt gevaar voor Vettel te vormen.

De eerste safety car-situatie werd nog door een normaal race incident veroorzaakt. Hulkenberg gaf Massa te weinig ruimte toen hij de pits uit kwam. Voor Hulkenberg was de race meteen over. Massa viel later uit.

De tweede safety car-situatie was wat minder voor de hand liggend. Een toeschouwer had een gaatje gevonden en liep over de baan.

Doordat Ricciardo en Raikkonen als tweede en derde finishten stond er voor de tweede keer dit seizoen geen Mercedes op het podium. Rosberg werd vierde en omdat Hamilton uitviel maakte hij een beetje goed van zijn achterstand.

Verstappen had enorme pech bij de start. Waar de rest als een speer vertrok bleef Verstappen met een afgeslagen motor staan. Vanuit de pits kon hij weer op weg, maar niet nadat hij al een ronde achterstand had opgelopen. Zijn race leek al in het putje, maar de eerste safety car gaf hem de gelegenheid om de ronde achterstand goed te maken.

Na een lange inhaalrace eindigde hij knap op de 8e plaats, waar hij ook gekwalificeerd had.

In de slotfase werd hij nog opgeroepen om plaats te maken voor zijn teamgenoot Sainz, waarvan werd gedacht dat hij nog een kans maakte om de 7e plaats van Perez te pakken. Deze oproep werd met een resoluut “nee” aan de kant geschoven.

Voor Lotus was het een puntloze race, maar het duurde tot in de slotfase voordat ook het laatste puntje uit het zicht verdween. Grosjean worstelde met zijn banden en kon de Sauber van Nasr niet meer van zich afhouden. Een late stop zorgde ervoor dat hij terugviel naar de 13e plaats, net achter Maldonado.

Maldonado is inmiddels bevestigd als rijder voor komend seizoen. Of dat dan nog steeds onder Lotusvlag zal zijn is nog afwachten. De geruchten worden steeds sterker dat het team over genomen zal worden door Renault, dat voor de keuze staat om opnieuw als constructeur in de formule 1 te stappen of er helemaal mee te stoppen. Doorgaan als motorleverancier lijkt niet te gaan gebeuren.

Lotus F1

Despite two impressive drives throughout the Singapore Grand Prix which saw both cars feature in the top ten, diminishing tyre performance late in the race for Romain and damage sustained after contact from Jenson Button’s car for Pastor rendered a pointless results for the team.

“It was a really difficult race,” said Pastor who crossed the finish line in twelfth place. “The contact from the McLaren was small but enough to break my diffuser. I was defending on the inside and I don’t know where Jenson wanted to overtake me. It’s a very narrow corner where it happened and there was no chance for him to overtake. The damage meant we lost performance at the rear at the time in the race when we wanted to preserve tyre life. Sadly it wasn’t possible to maintain the pace and the tyres so we had to make an additional, unplanned stop.”

An aggressive strategy for Romain saw the Frenchman run as high as P8. Points were not to be however, and his E23 Hybrid was eventually retired with two laps to go and a thirteenth place classification.

“I lost a lot of places on the first lap, there was quite a lot of sliding going on and, as we knew this wouldn’t be a great track for us – like Hungary and Monaco – we knew it would be difficult,” explained Romain. “There was nothing left in the tyres towards the end of the race and as soon as we were out of the points, we chose to retire the car as we had some concerns with the gearbox and didn’t want to risk a penalty in Japan.”

Technical Director Nick Chester concluded: "That was a long tough race for us. Romain lost positions at the start so we brought forward his stops to undercut and gain track position. Unfortunately this meant we missed out on a quick pit stop under the virtual safety car at the first stop. We suffered worse tyre degradation than expected on Romain's final stint which cost us in the last few laps. Pastor made up positions from his start but was compromised later on after the damage sustained from Jenson. We are now looking forward to Suzuka."

De volgende race is op 27 september in Japan.

F1 Signapore F1 Signapore F1 Signapore F1 Signapore F1 Signapore