Na een aantrekkelijke race heeft Ricciardo voor de derde keer dit seizoen de race gewonnen.
Vooraf hadden maar weinigen gedacht dat Ricciardo kans zou maken op de overwinning. In de trainingen en de kwalificatie lieten de Mercedessen opnieuw zien dat ze de snelsten zijn. Dat de race niet door een Mercedes gewonnen zou worden is voornamelijk aan Hamilton en Rosberg zelf te danken. De rivaliteit tussen Hamilton en Rosberg zal hierdoor zeker niet minder zijn geworden.
Rosberg startte van pole, met naast hem Hamilton, maar Hamilton zou als leider de eerste bocht doorkomen.
Lang zou Hamilton niet kunnen genieten van zijn leidende positie. Aan het begin van de tweede ronde probeerde Rosberg Hamilton voorbij te steken, maar er was te weinig ruimte. Rosberg reed zijn voorvleugel kapot op het achterwiel van Hamilton. Hamilton, met een lekke band, wachtte een lange weg terug naar de pits en daarmee waren alle kansen op een goede klassering verkeken.
Later in de race zou Hamilton uitvallen.
Mogelijk veel vroeger dan gehoopt zocht Rosberg de pits op voor nieuwe banden en een nieuwe voorvleugel.
Ricciardo, die al naar de 2e plaats was opgeklommen nam hierna de leiding over.
Redelijk onbedreigd reed Ricciardo naar de finishvlag toe, al kwam Rosberg in de slotfase met versere banden nog vrij dichtbij. Rosberg werd tweede en heeft door het uitvallen van Hamilton zijn leidende positie in het kampioenschap verder verstevigd. Bottas maakte het podium compleet.
Voor Lotus F1 was het een weekend om snel te vergeten. Grosjean en Maldonado haalden beide het einde van de race niet.
Lotus F1
Pastor Maldonado and Romain Grosjean were both forced to retire from today’s Belgian Grand Prix. Pastor was ordered to make an early retirement as a result of suspected exhaust failure, whilst Romain’s race was comprised due to damage on track.
Though it wasn’t result the Lotus F1 Team was hoping for, Romain’s E22 had a strong race at Spa, delivering impressive pace on the medium compound tyres despite the loss of downforce.
Romain Grosjean, DNF
“The car was pretty good; the pace was much better than expected, which is encouraging. Unfortunately the race was compromised early on.
We’re moving forward every weekend and learning a lot, though Monza is likely to be challenging too. Singapore should suit us a lot better.
It was always going to be a tough race at Spa-Francorchamps, but in true Enstone style, the team are undeterred by today’s result.”
First lap damage to Romain’s car forced a pit stop for a new front wing and new medium compound tyres, though it was damaged following his final pit-stop that caused the retirement.
“Unfortunately, he picked up some damage after his final pit stop which made his car a real handful for him – he radioed in that the car was dangerous, so the only sensible thing to do was retire,” Trackside Operations Director, Alan Permane explained.
Pastor Maldonado, DNF
“We were expecting a tough weekend – both here and Monza are challenging tracks for us – although the car seemed competitive and consistent today. It might have been possible to fight with Sauber and Force India during the race.”
“We will regroup between now and Monza of course, and do everything we can to improve further. We’ll also keep looking for that pot of good luck,” surmised Deputy Team Principle, Federico Gastaldi.
De volgende race is op 7 september in Italië.