5969575952_87b72113c1Na een spannende race op de koude, maar droge Nurburgring heeft Hamilton zijn tweede race van het seizoen gewonnen.

Gestart van de tweede plaats nam Hamilton meteen de leiding over van Webber. Alweer een race, waarbij Webber zijn pole verspeelde. Maar ook Alonso had een goed start. Als vierde gestart nam hij de derde plaats over van Vettel.

Over en weer werd er door de 4 koplopers aangevallen en verdedigd. Na een spin van Vettel waren er nog maar 3, want Vettel was niet meer in staat om het snel oplopende gat dicht te rijden.

De race ontpopte zich als een race tussen de top 3, op ruime afstand gevolgd door de rest. Door de pitstops wisselde de leiding in de race een aantal keren. Nadat Hamilton voor de tweede keer gestopt was ging Alonso nog even aan de leiding. Alonso kwam na zijn tweede stop nog net voor Hamilton op de baan, maar hij kon hem niet voorblijven. Gevreesd werd, dat de prestaties van de harde band ver achter zouden blijven bij die van de zachte banden. Maar ook na de het wisselen naar de harde gaf Hamilton de leiding niet meer uit handen. Na een sterke race was het Hamilton, die verdiend won, gevolgd door Alonso en Webber als derde.

Ook achter de kop was het spannend, met name de strijd om de vierde plaats ging door tot het einde.
Hoewel Massa een goede start had viel hij door verkeer terug tot achter Rosberg naar plaats 6. Even leek het erop, dat Massa veel tijd zou verliezen achter Rosberg, maar na een paar pogingen was hij er toch voorbij.
Al snel kwam de tegenvallende Vettel in het vizier. En ook Vettel werd vervolgens een prooi  voor Massa. Hierna ontstond een gevecht, dat tot het einde van de race zou duren.
Geen van beide durfde het aan om als eerste naar binnen te gaan voor de wissel naar de harde band. Daardoor duurde het tot het einde, met nog 1 ronde te gaan, voordat beide rijders naar binnen gingen.
De strijd om de 4e plaats werd hierdoor in de pits beslist. Door problemen met een wielmoer duurde de stop van Massa net wat langer en ging de 4e plaats aan zijn neus voorbij.
Ook met deze vierde plaats blijft Vettel in het kampioenschap nog steeds heel ruim aan de leiding.

Lotus Renault

In de beginfase van de race zorgde een incident voor de eerste uitvaller: Heidfeld. Bij een poging om Buemi te passeren werd Heidfeld door Buemi van de baan afgedrukt, waar Heidfeld werd gelanceerd richting de grindbak. Pas na de race is Buemi hiervoor bestraft met 5 startplaatsen terug bij de volgende race.

Petrov haalde met zijn 10e plaats het laatste puntje binnen. Al met al een mager weekend voor Lotus Renault.

Vitaly Petrov, P10

“Well, it’s another point gained today, but really we need to analyse exactly why we lost positions out there, and why we didn’t come in to the pits earlier to fight with the group in front. The start was good and I had some decent battles, including with Jenson (Button) and Michael (Schumacher), but the main thing is we need to look at why the likes of Sauber and Force India are finishing higher than us, and correct it as soon as possible. We must now concentrate on Hungary and getting some good points there before the summer break.”

Nick Heidfeld, DNF

“I was squeezed at the start and sandwiched in the second corner. Heading into the third corner Paul di Resta was on the outside. I locked up my front wheels and tried to avoid him but just slid into him as there was nowhere to go. After that I was trying very hard to make up positions and I overtook some cars before I was behind Sébastien Buemi. He blocked the left hand side, as he is allowed to do, but when I went to his right hand side he just moved over on me. He must have known I was there. I had a lot more speed than him and was on my way to pass. He just didn’t give me any room and pushed me on to the grass and after that there was nothing I could do. It was an accident which couldn’t be avoided. It’s never nice being up in the air in one of these cars and it could have been dangerous.”

Team Lotus

Om Chandhok meer race-ervaring op te laten doen heeft Trulli in Duitsland plaats gemaakt voor Chandhok. Trulli zal er waarschijnlijk met gemengde gevoelens aan terug denken, wetende dat hij het wellicht beter had gedaan.
Na eerst een jaar te hebben gereden HRT en als testrijder voor de vrijdagen te hebben gefunctioneerd werd de dus veel ervarener Chandhok zelfs door Ricciardo in zijn tweede race in een langzamere HRT op een ronde gezet.

Heikki Kovalainen, P16

“I think that was a pretty good race. For me everything was working well in the car but honestly it was a bit lonely out there! We’re not quite with the guys ahead, and we’re well clear of the teams behind, so I wanted to make sure I could push as hard as possible over the full race distance, not make any mistakes and get the car home in one piece. We are progressing in the right direction, and it will take time to be able to really fight with the guys in front, but we’ll get there.”

Karun Chandhok, P20

“That’s a full race distance completed and an awful lot of learning under my belt. Honestly, that probably wasn’t the race I wanted -I had a couple of high speed spins and I think I need more time to get used to the tyres. When they start to go off there’s very little give compared to last year’s rubber, but that’s all part of the learning process and I’m glad I got the car home and did the best job I could.”

Mike Gascoyne, Chief Technical Officer

“Good to get both cars home over the line. Heikki had good pace, particularly on the options and he was able to keep up with the cars ahead throughout most of the race. Karun acquitted himself pretty well, despite having a couple of moments he got on with the job and has definitely learnt a lot from his time in the car here this weekend. The whole team has worked very hard to make sure we could have a two car finish, so well done to them and now we can move straight on to Hungary where the aim will be the same – progress little by little and keep moving forward.”

Tony Fernandes, Team Principal

"The main aim today was to bring two cars home and to make sure Karun could learn as much as possible over a full race distance. It is good that he finished the full 60 laps and showed some reasonable pace and I am very pleased with Heikki’s speed on the options – we obviously have a lot of work to do but this is another platform to build on, so overall I am pretty happy.”

De volgende race is op 31 juli op de Hungaroring.

5967041598_ea22e7a1b8 _A8C7348A _D1E1073 _Q0C0330 _Q0C1565 _Q0C9652 5967041598_ea22e7a1b8 5967048938_94cbe38675 5969019231_20b12e7a1b 5969655229_4750574a19