Q0C7763Na een sterke race heeft Alonso zijn derde overwinning gehaald dit seizoen en daarmee zijn voorsprong in het kampioenschap een flinke boost gegeven.

Net als op Silverstone was er weer een kletsnatte kwalificatie. En wederom haalde Alonso de pole binnen, op de voet gevolgd door een serie Duitsers: Vettel, Schumacher en Hulkenberg, die alle goed wilden presteren in hun thuisrace.
De Lotusrijders Räikkönen en Grosjean beleefden een moeizame kwalificatie met een 10e startpositie voor Räikkönen en een teleurstellende 18e startpositie voor Grosjean.

Bij de start sprintte Alonso als eerste weg richting de eerste bocht. Onbereikbaar voor Vettel, die moeite moest doen om Schumacher van zich af te houden.
In de chaos van de start reed Massa zijn neus eraf en ook voor Senna en Grosjean, met lekke banden, was de race al snel beslist. Na een ongepland bezoek aan de pits moesten ze achter aansluiten.
Ook Hamilton reed lek. Het liefste had hij het bijltje erbij neergegooid om uit te huilen, maar het team stuurde hem met nieuwe banden weer naar buiten.

Aan de kop had Alonso moeite om weg te rijden van Vettel, terwijl Button voorbij Hulkenberg en Schumacher opstoomde naar de derde plaats.
Räikkönen was de eerste in de top, die een stop maakte. Nadat de rook van de pitstops verdwenen was en een paar inhaalacties op Hulkenberg en Schumacher verder was Räikkönen al opgeklommen naar de vierde plaats achter de leiders Alonso, Vettel en Button. Voor Räikkönen was dit ook meteen het maximale dat hij op eigen kracht kon bereiken.

Alonso voelde de hete adem van Vettel in zijn nek hijgen. Binnen schootsafstand van Vettels DRS moest hij alle zeilen bijzetten om aan de leiding te blijven. Ondertussen kon ook Button aanhaken bij Vettel.
Maar tussen Vettel en Button in zat nog een verrassing in de vorm van een Hamilton. Door zijn lekke band eerder had Hamilton een ronde achterstand opgelopen. Hamilton had net zijn tweede stop gemaakt en kwam tussen Vettel en Button terecht. En met verse banden reed hij sneller dan Vettel voor hem. Zoveel sneller, dat hij er met gemak voorbij kon. Woedende handgebaren van Vettel ten spijt reed Hamilton meteen de snelste raceronde. Daarna richtte Hamilton zijn pijlen op de leider in de race om zijn ronde achterstand goed te maken.

Toen was het tijd voor de top drie om voor de tweede en laatste keer te stoppen. Eerst ging Button naar binnen en in recordtijd weer naar buiten.
Een ronde later was het de beurt aan Alonso en Vettel. Samen gingen ze de pits in en samen gingen ze er weer uit. Maar bij terugkeer op de baan prikte Button zijn auto er precies tussen in.

Met nog 20 ronden te gaan kropen Button en Vettel dichter op Alonso. Ronde na ronde bleven de onderlinge verschillen klein, maar Button was niet in staat om een serieuze aanval op Alonso te plaatsen. Onbedreigd, maar zonder ruimte voor fouten reed Alonso af op zijn derde overwinning dit seizoen.
Met het afhaken van Button in de strijd om de leiding zag de snellere Vettel zijn kansen op de tweede plaats steeds dichterbij komen. Met nog een paar ronden te gaan nam Vettel zijn kans. In de hairpin ging hij Button buitenom voorbij voor de tweede plaats. Dat hij hiervoor volledig buiten de baan moest rijden zou hem na de race nog lelijk opbreken.
Gefinisht als tweede zou hij bestraft worden met tijdstraf waardoor hij terug zou vallen naar de 5e plaats.
Button kreeg zijn tweede plaats weer terug en Räikkönen kreeg hierdoor de derde plaats cadeau.

Lotus

Lotus F1 Team finished in a fighting fourth with Kimi Räikkönen at the German Grand Prix, whilst Romain Grosjean battled back from first lap wing and tyre damage to finish in eighteenth position at the Hockenheim circuit this afternoon. Despite having yet to join the list of seven race winners thus far this season, Kimi moves up to an impressive fourth place in the Driver's Championship whilst Romain drops a spot to eighth. The team also moves down one place to fourth in the Constructors' Championship, just one point off third position.

Kimi Räikkönen, P3
"We did the best we could today from the position we started. My start was okay, but then I think Lewis [Hamilton] had a problem in front of me and I had to slow down to avoid hitting the back of his car. This let Paul [Di Resta] through in the DRS zone and from there we had a big hill to climb as it was tricky to get back past. Maybe if we had found a bit more pace in the wet yesterday we could have started higher and pushed the leaders, but it is what it is. For sure we were hoping for a bit better here, but the car worked well all through the race and we still brought home some good points for the team so there are some positives to take to the next race."

Romain Grosjean, P18
"We were on the back foot from the outset after the grid penalty and nothing went right today. It's a shame as I had a good start and took a few places in the first corner. Then on the straight there was contact and that was the race pretty much ruined for me. I'm not sure exactly what happened – we'll have to look at the on-board footage to get a better idea – but my car was badly damaged with a broken front wing and a puncture. By the time I managed to get back to the pits the race was as good as over. You never want to have these kind of weekends, but it happens. It will make us enjoy the next good race even more."

Eric Boullier, Team Principal
"We saw a great recovery from Kimi after yesterday's issues. It was a very strong and experienced drive coupled with a good strategy from the team. Starting in tenth and nineteenth positions we were always going to have our work cut out, so it's good to see Kimi score big points again and display strong race pace. With Romain it was a difficult first lap and he had to fight with a damaged car from then on. We have all seen him have very good weekends, so we need to ensure that he has solid weekends even when circumstances mean he starts from the back of the grid. As a team we had the same pace as the frontrunners so there is no question about our capacity to score podiums and maybe a win one day."

De volgende race is op 29 juli in Hongarije.

_Q6I0083 _Q6I8871 _X5J4734 AF5D8751