Na een weinig spannende race is de spanning verder opgelopen in de stand om het kampioenschap.
Tot vreugde van de Tifosi wist Alonso de thuisrace van Ferrari te winnen. Mede hierdoor heeft hij de aansluiting met de koplopers in het kampioenschap gevonden.
Na de start was er vreugde en verdriet bij McLaren. Button had een goede start en nam meteen de leiding over van Alonso, die van pole vertrokken was. Een paar ronden verder overschatte Hamilton zichzelf door te enthousiast Massa te proberen in te halen. Hierbij reed hij zijn rechtervoorwielophanging kapot. Einde oefening voor Hamilton.
De Vettel en Webber in de Red Bulls hadden als doelstelling de schade zoveel mogelijk beperkt te houden. Dit omdat het circuit van Monza de Red Bull niet goed ligt.
Ondanks dat had Webber nog de vierde startplaats gekwalificeerd. Vettel vertrok van de 6e plaats; zijn slechtste kwalificatie dit seizoen.
Het beperken van de schade viel nog niet mee. Webber had een slechte start en zou direct al veel plaatsen verliezen. Na de eerste ronde kwam hij als 9e door.
Halverwege de race had Vettel last van wel heel tijdelijke motorproblemen, waardoor hij Webber voor moest laten. Webber finishte uiteindelijk als 6e, waarmee hij de leiding in het kampioenschap weer heeft overgenomen van Hamilton.
Door alle stops voor hem was Vettel opgeklommen naar de 4e plaats. Door te blijven pushen op zijn zachte banden kon hij een gat slaan met Rosberg, dat net groot genoeg was om bij het ingaan van de allerlaaste ronde zijn verplichte pitstop te maken en Rosberg voor te blijven.
Goed beschouwd is de missie geslaagd om de schade te beperken. Niet alleen gaat Webber aan de leiding bij de coureurs, ook in het constructeurskampioenschap is Red Bull een paar punten uitgelopen.
Ondertussen aan de kop had de top 3, Button, Alonso en Massa een gat geslagen met de rest van het veld. Button en Alonso bleven lange tijd op korte afstand van elkaar rijden, waarbij Button in het ene gedeelte van het circuit uitliep en Alonso in het andere gedeelte weer dichterbij kwam. Tot inhaalpogingen kwam het echter niet.
De zachte banden hielden het goed uit zodat Button pas in de 38e ronde binnenkwam voor zijn verplichte pitstop. Alonso zou hiervan gebruik maken door nog even flink te pushen en een paar ronden later zijn stop te maken. Hij bleef na zijn stop Button net voor en daarna zou zijn leidende positie niet meer in gevaar komen. Button werd 2e en Massa werd 3e.
Het kampioenschap blijft spannend tot het einde. Na Monza staan in het klassement de eerste 5 coureurs binnen 24 punten van elkaar. Met 25 punten per overwinning kan elk van deze 5 met nog 5 races te gaan kampioen worden!
Deze race was Glock in de Virgin de snelste van de nieuwe teams, geholpen door de problemen van Trulli.
Gestart van een mooie 17e positie zou Trulli, door problemen met zijn versnellingsbak 7 ronden voor het einde uitvallen.
Jarno Trulli: “It was a very good race until the gearbox problem meant I had to stop. I lost second gear and even though I continued running without second, it gave up completely which ended the race. But I must say that the race had been very satisfying until that point. I was pulling away from Timo and the guys behind and was increasing the lead with every lap, and the car felt great right from the start. But this seems to be the story of the season – we’ll go to Singapore and hope my luck improves there.”
Kovalainen startte van de 18e positie en na de hele race in de staart van Glock te hebben gekeken zou hij ook als 18e finishen.
Kovalainen 18th: “I lost a few positions at the start, managed to get in front of di Grassi but then was stuck behind Timo. I didn’t have the straight line speed to get past him so didn’t have the chance to make a move. It’s a shame because I couldn’t get the true potential out of the car after a good weekend, but that’s life. We haven’t lost anything in terms of the Championship so all in all it’s not too disappointing.”
Tony Fernandes, Team Principal: “One has to be philosophical after today’s race, and focus on the fact we had a very good weekend. It’s obviously disappointing that we had yet another gearbox failure on Jarno’s car as he was comfortably pulling away from his nearest rivals until he had to pull over. Heikki had an unfortunate start, and that meant his whole race was compromised as he was stuck behind Timo and couldn’t pass. Despite that, it’s been a good weekend for the team. We’ve made some important decisions about next year, and we’ll build on what we’ve learnt here and come back fighting.”
De volgende race is op 26 september in Singapore.