Na een spectaculaire race in Melbourne heeft Lotus met Kovalainen op een 13e plaats een knappe prestatie geleverd. Al had het niet veel gescheeld of hij was 11e geworden.
Helaas zou Trulli niet van start gaan. Toen zijn auto al op de grid stond werd er een hydraulisch probleem geconstateerd. Ondanks alle inspanningen van het team kon het probleem niet meer opgelost worden en moest Trulli van de zijkant toekijken.
Vooraf was er nogal wat angst voor weer een saaie race als in Bahrein. Zeker geholpen door de regen bleek al snel na de start dat niemand meer hoefde te vrezen voor een Bahreinoptocht.
Nog voor de eerste ronde in de regen voorbij was was de startopstelling al aardig door elkaar geschud en waren de eerste rijders al uitgevallen.
Massa en Hamilton hadden een goede start en maakten grote sprongen naar voren.
In de eerste bocht liet Alonso te weinig ruimte over voor Button, met als gevolg dat Alonso spinde en de rest van het veld in de ogen kon kijken. Button verloor een aantal plaatsen en Schumacher moest zich, na het ontwijken van deze opstopping, in de pits melden voor een nieuwe neus.
Een paar bochten verder was het weer raak. Kobayashi verloor zijn voorvleugel en was stuurloos. In het vervolg kegelde hij hardhandig Hulkenberg en Buemi van de baan af.
Hoewel de weersvooruitzichten nog meer regen voorspelde, maar bij een, op dat moment opdrogende baan, was Button de eerste, die het aandurfde om over te gaan op slicks. Een geweldig uitpakkende beslissing, zoals later zou blijken.
Met aanzienlijke snellere rondetijden dan de rest van het veld, dat nog op intermediates reed, was voor de rest duidelijk, dat ze ook over moesten gaan op slicks. In processie kwam iedereen dan ook binnen.
Als kijkers werden we vervolgens getracteerd op de ene na de andere inhaalmanouvre, waarbij vooral Hamilton de ene na de andere liet zien.
Kovalainen lag op dat moment op een verdienstelijke 13e plaats, waarbij hij aardig wat ronden achter Schumacher heeft gereden. Toch geen slecht plaatje.
Button was inmiddels opgeklommen naar een 2e positie. Na wederom pech voor Vettel, hij racete de grindbak in door remproblemen, pakte Button de leiding om deze niet meer af te staan.
Door allerlei fouten was Webber in de loop van de wedstrijd steeds gefrustreerder geworden. Dit culmineerde in de staart van de wedstrijd. Net op het moment dat Hamilton zich opmaakte voor een inhaalpoging op Alonso remde Webber veel te laat en reed achter op Hamilton. Beide konden de race nog vervolgen, maar Webber was toe aan een nieuwe neus.
Hamilton zou terugvallen naar plaats 6 en Webber zou uiteindelijk nog 9e worden.
Van de nieuwe teams wist ook Chandhok van HRT te finishen op plaats 14. Senna viel al vroeg in de wedstrijd uit en Virgin wist helaas met beide coureurs niet aan de finish te komen. Hoewel dat door de te kleine brandstoftanks ook niet verwacht werd, heeft het uitvallen van de beide Virginrijders daar niets mee te maken gehad .
Het commentaar van Kovalainen: "I enjoyed it today, I had good fun out there. Our target was to finish the race and from the start we were quite comfortably ahead of the new teams. When Glock dropped I just focused on keeping up a decent rhythm, not making any mistakes and bringing the car home. It's difficult to say whether a different strategy would have worked better - if we'd stopped once more and put a fresh set of tyres on, that might have been better way to go, but our target was to finish the race and we achieved that again. Now we go to Malaysia with a good feeling and we're all looking forward to that."
De volgende race is de thuisrace van Lotus: Maleisië op 4 april 2010