Alweer de vierde overwinning van Webber in een verrassende race in Hongarije. En met deze overwinning heeft hij de leiding in het kampioenschap van Hamilton overgenomen. Bij de constructeurs gaat Red Bull nu aan de leiding.
Vettel vertrok van pole, gevolgd door Webber. Bij start wist Alonso de 2e plaats over te nemen van Webber. Afgezien van het uitlopen van Vettel op Alonso en de rest gebeurde er niet zoveel. De Grand Prix van Hongarije staat nu eenmaal niet bekend om de spectaculaire inhaalacties.
Een kapotte neus van een Force India leidde tot meer spanning in de wedstrijd door de inzet van de safety car. De meeste coureurs besloten hierop de pits te bezoeken, wat op haar beurt tot chaotische taferelen leidde. De Renault van Kubica werd te vroeg weggestuurd door de pitcrew en haalde zo de net insturende Force India van Sutil uit de race.
Kubica zou hiervoor bestraft worden met een stop-and-go-penalty. Bij het stopgedeelte van de straf zou het uiteindelijk blijven; zijn auto had teveel schade opgelopen.
Maar er gebeurde meer in de chaos. Rosberg werd weggestuurd met een loszittend wiel. En dit wiel stuiterde door de pits heen, totdat het hardhandig werd gestopt door een monteur van Williams. Gelukkig kwam hij er met slechts een gebroken rib vanaf. Voor Rosberg was het vanzelfsprekend einde race.
Doordat Vettel en Alonso beide binnen waren geweest had Webber de leiding in de wedstrijd overgenomen.
Op het moment dat de safety car binnen zou komen zat Vettel echter te slapen. Hij liet een groot gat vallen met Webber, waardoor Webber na de herstart meteen een gat van secondes kon trekken.
Voor zijn middagdutje zou Vettel bestraft worden met een drive-trough. Het gat dat hij liet liggen was royaal meer dan de reglementaire 10 autolengtes. Omdat Webber op dat moment nog voor nieuwe banden naar binnen moest heeft dit Vettel de overwinning gekost.
Na zijn straf kwam Vettel terug op de derde plaats achter Alonso, de plaats waarop hij de race ook zou eindigen. Hierbij werd Vettel geholpen door het uitvallen van Hamilton met versnellingsbakproblemen.
Webber intussen bleef op zijn zachte banden ronde na ronde zijn voorsprong op Alonso uitbreiden. Zoveel dat hij na zijn stop weer veilig voor Alonso de baan weer op kwam. In het vervolg van de race zou zijn leidende positie niet meer in gevaar komen.
In de race leek niet veel meer te gebeuren tot een paar ronden voor het einde Schumacher, in een poging om te voorkomen dat hij ingehaald zou worden, zijn oud-teamgenoot Barrichello op zeer gevaarlijke wijze bijna de muur inboorde. Dit had heel erg slecht kunnen aflopen.
Schumacher is hiervoor terecht gestraft met 10 startplaatsen terug bij de volgende race en volgens niet de minsten had hij nog veel strenger gestraft moeten worden.
Derek Warwick, als oud-coureur deze race assistent van de wedstijdleiding, heeft na de race laten weten, dat als de race langer had geduurd, Schumacher een zwarte vlag had kunnen krijgen voor zijn actie.
De nieuwe teams deden het deze race uitstekend. Voor het eerst wisten alle 6 de coureurs te finishen, geleid door Lotus als beste nieuwe team met Kovalainen en Trulli op de 14e en 15e plaats.
Heikki Kovalainen: “A great day for the team, and a great job from everyone to get us home in 14th and 15th. I think that was the maximum we could have hoped for, so we’re all really pleased. Despite starting behind Timo we were confident we could overtake him, and that’s how it panned out. My own race was fairly straightforward. I dropped a few places at the start but when the safety car came in I was brought straight in to pit and it worked out well as I jumped a couple of guys ahead. From then I was controlling my pace to the end, and making sure I didn’t make any mistakes. We head into the break very satisfied with how we performed today, and that’s great for the whole team.”
Jarno Trulli: “It’s a great day for the team. All weekend I’ve been strong, and today’s two car finish shows how hard the team’s been working. I made a very good start and managed to gain three places, and once I got ahead of Timo it was pretty comfortable staying in front. I lost out to Heikki in the strategy call during the safety car period, but that was in the best interests of the team, and as we are again ahead of our nearest rivals, we’ve achieved what we set out to today.”
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer: “An excellent two car finish and once again we’re the best of the new teams. Both drivers drove strong races and Jarno had a particularly good start. Once the safety car came out we made a strategy call to keep Jarno out as we knew it would be a short period behind the safety car and this was the right strategy for the team. Unfortunately this meant Jarno lost a place to his teammate, so apologies to him, but we got the call right for the team. Heikki drove a good strong race to the end. He was bottled up behind Di Grassi at the start, but once he’d got past he was very comfortable running to the flag. All in all a really good result, and a very good day for the team.”
De volgende race is op 29 augustus op Spa-Francorchamps.