_26Y3985-9df555d5De geruchten waren er al dat het beroemde racelabel Team Lotus zou terugkeren in de F1; Tony Fernades kondigde de vrijdag voorafgaande aan de GP met gepaste trots aan de zo gelauwerde racenaam Lotus Racing door James Hunt was overgedragen. Voor alle Lotusliefhebbers is het belangrijkste dat het originele geel/groene Lotus embleem daarmee terugkeert. Of het zo gaat lopen met de claim van Group Lotus dat Lotus Racing die naam niet mag gebruiken zullen we zien. De terugkeer van het F1-circus naar Azië is toch een beetje de thuisbasis van Lotus Racing. Het moet ook voor Fairuz Fauzy een thuisgevoel geven, al is zijn deelname in de GP-races voorlopig beperkt geweest tot de trainingen.

 

Heiki Kovalainen kwam zaterdag tijdens de training zoals zo vaak tot de 19e plaats en Jarno Trulli eindige op plaats 21. Verrassend dat Alonso de pole pakte ten koste van Vettel en Hamilton. Webber kwam naar eigen zeggen niet goed in het ritme en eindigde op plaats 5 terwijl Massa als 24e eindigde a.g.v. een noodzakelijke motorwissel. In lap 6 kreeg Trulli een lekke band en later moest hij in lap 17 weer naar binnen maar nu in de pitbox voor nadere controle van zijn wagen. Hij kwam niet meer de baan op.

De GP-Singapore is een nachtrace bij kunstlicht en waar je normaal ’s morgens ontbijt ben je nu aan het slapen en als je normaliter zou slapen ga je nu dineren. Als je geen jetlag hebt dan krijg je hier wel een racelag. Bij de start op zondag kwam Alonso goed weg gevolgd door Vettel en Hamilton. Webber zette vanuit de 5e positie de achtervolging in en werd onverwacht geholpen door Liuzzi die van de baan raakte. De safetycar moest de baan op en daar profiteerde Webber meteen van door een stop te maken om op harde banden verder te rijden. Hij viel echter terug naar de 11e plaats maar er was nog hoop omdat de koprijders nog naar binnen moesten.

Kobayashi en Schumacher waren weer eens in gevecht geraakt en beiden moesten naar binnen; later kwam Schumacher in gevecht met Heidfeld. Schumi kon door rijden na een nieuwe neus te hebben laten monteren maar voor Heidfeld was het einde race. Toen de Japanner moest worden weggesleept ging de safetycar voor de 2e keer de baan op. Dat niet iedere oud wereldkampioen meteen weer kan pieken heeft ook Schumacher ervaren die een stuurfout maakte en gepasseerd werd waar Webber meteen gebruik van maakte. Kobayashi vloog in ronde 18 tegen de vangrail maar Bruno Senna in kon de Japanner niet ontwijken en ramde diens Sauber. Het was weer even spannend voor de andere coureurs om er zonder schade langs te komen.

Ongeveer halverwege de race kwam de top vier voor de bandenstop binnen. De McLarens van Hamilton en Button vielen terug tot achter Webber. Alonso behield bij de doorstart de eerste positie net voor Vettel, die hortend en stotend na de stop wegreed. Hamilton viel uit na getoucheerd te zijn door Webber maar hij nam ook wel erg veel risico.

Kovalainen was goed gestart en bleef aanvankelijk prima in de race maar een paar rondes voor de finish werd hij geraakt door Digrassi meen ik. Hij spinde naar de kant waarna ook zijn wagen in de brand vloog. Als koele Fin vroeg hij om een brandblusser om zelf de fikse brand te blussen. Daarmee vielen beide T127 racewagens uit. De gele vlag ging uit waardoor er niet meer mocht worden ingehaald maar Alonso kwam onbedreigd winnend over de finish al was Vettel hem tot op de hielen genaderd. Button eindigde tenslotte als 4e terwijl Kubica een zeer verdienstelijke 7e plaats wist veilig te stellen, achter Rosberg en Barrichello.

Na Monza was Alonso opnieuw de winnaar tot grote vreugde van de Tifosi en daarmee is hij nu terug in de kopgroep en hij zou zelfs als wereldkampioen kunnen eindigen.

GD5D1869-9d454b83ZD2J0166-d87ee721_26Y3819-da09c7e7

_26Y3940-9829c7a3_26Y5443-53dc00d8_26Y6539-e6d8db27

_A8C9386-78a54ba8_G7C8369-afbad8e0_G7C8449-26e0f199

_G7C8611-739b098c_O3Q3627-cb7aa848_O3Q3650-0f19c5fd

_O3Q3653-f9b395b3