Gelezen op autoblog.nl onderstaande reactie op de investering van 900 miljoen in de revival van Lotus door Proton.
Ja, 900 miljoen want het ontwikkelen van vijf nieuwe modellen is niet gratis. En daarom heeft Proton (de eigenaar van Lotus) zo’n 18 maanden geleden besloten om £770 miljoen in het Britse merk te investeren.
En dus werd er in Parijs een (zeer) uitgebreid voorproefje gegeven van de toekomst van Lotus.
Het verhaal schijnt allemaal zo’n 1,5 jaar geleden begonnen te zijn toen Proton twijfelfde over wat ze met Lotus moesten doen. Verkopen of toch houden? En dus begonnen ze in het geheim onderhandelingen met Dany Bahar, die op dat moment verantwoordelijk was voor marketing bij Ferrari.
Hij had er wel oren naar om Lotus nieuw leven in te blazen. En dus werd hij een jaar geleden aangesteld als nieuwe CEO van Lotus. Maar hij kwam niet alleen, hij nam oa Donato Coco (designer) mee van Ferrari. En daarnaast nog een hele stoet managers van andere grote merken zoals Porsche en Aston Martin.
En het resultaat van een jaar plannen maken was dus vorige week te zien in Parijs. Lotus moet opstoten in de vaart de volkeren en zich gaan meten met merken als Ferrari, Porsche en Aston Martin. De komende jaren zal Lotus vooral achter de schermen bezig zijn met ontwikkelen van de nieuwe modellen, opbouwen van het dealernetwerk en ongetwijfeld een groot marketingoffensief. Ook zal er meer aandacht komen voor motorsport (Le Mans, Indycars, GP2 etc).
En in Parijs was al duidelijk te merken dat Lotus graag schermt met bekende namen. Voor de onthulling van de Elise, Esprit, Elan, Eterne en Elite werden namelijk onder andere Brian May, Naomi Campbell, Mickey Rourke en Steve Baldwin uit hoge hoed getoverd. Ook heeft Lotus nog een zogenaamde Advisory Council opgericht met daarin oa Tom Purves (ex-BMW & Rolls-Royce) en Bob Lutz.