• Startpagina
  • Lid worden
  • Kalender
  • Informatie
    • Club detail informatie
    • Lid Worden
    • Aankomende Evenementen
    • Evenementen Archief
    • Contacten
      • Algemeen
      • Bestuur
    • Leden
    • Leden advertenties
      • Algemeen
      • Te koop
      • Gevraagd
    • Lotus Letters
  • Fotogalerij
  • Aanmelden
    • Lid worden
    • Aanmeld formulieren
    • Aanmeldingen
  • Lotus
    • Nieuws
    • Modellen
    • Wetenswaardigheden
    • Racing
    • Specials
    • Films
    • Links
  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Startpagina
  3. Lotus
  4. Modellen
  5. Elan
  6. Elan (1962-1973)

Lotus Seven (1957-1973)

Gegevens
Geschreven door: Webmaster
Categorie: Seven
Geschreven: 30 november 1999
Hits: 13580

Twee jaar nadat de productie van de 6 eindigde, kwam zijn opvolger in productie. De Seven werd vrijwel tegelijk met de Elite geïntroduceerd. Twee meer verschillende auto's zijn nauwelijks denkbaar. De eerste Sevens hadden Ford zijklep motoren. Ze werden geleverd als bouwpakket. Ruitenwissers en een dakje moest je er als extra bijkopen. Het chassis van de Seven lijkt erg op dat van de XI sports racer. In 1958 ontstond de Super Seven met Coventry Climax motor en vierversnellingsbak. In 1960 werd de BMC A-serie motor leverbaar. Met lange spatborden werd hij geëxporteerd naar de VS. De Seven werd direct een populaire racer. In Nederland was Tonio Hildebrand een bekende Seven-coureur.

Lotus Seven

Lotus Seven

Omdat de Elite productieproblemen kende, was de Seven een belangrijke bron van inkomsten voor Lotus. Het chassis, dat extern gefabriceerd werd, was echter duur om te maken. Dit werd opgelost door de introductie van de Series 2, die een sterk vereenvoudigd chassis had. De motor uit de Ford Consul Classic was nu leverbaar, met Cosworth cylinderkop en dubbele carburateurs. Later werd ook de Cortina-motor in het gamma opgenomen. De neus was anders, de wielen waren kleiner geworden en voor had de auto schijfremmen gekregen. Er werden ongeveer 250 Serie 1 en 1350 Serie 2 Sevens geproduceerd. Begin jaren '60 werd de Seven slachtoffer van zijn eigen succes op het circuit: hij werd verbannen uit de productiesportwagenracerij en kreeg zijn eigen klasse: de Clubmans. De ultieme Clubmans-Seven was de Lotus 37, ofwel three-seven (1965), superlaag met volledig onafhankelijke ophanging.

Lotus Seven

Lotus Seven

Eind 1966 verhuisde de fabriek naar Norfolk en was men bij Lotus eigenlijk wel klaar met de Seven. Maar Caterham Cars zag nog een goede markt voor de auto, verwierf het exclusieve dealerschap en zorgde ervoor dat de Serie 3 geboren werd. Het chassis werd weer wat verstevigd, want dat van de S2 was toch iets te fragiel, en de motor werd een Ford Cortina 1600. Ook de achteras kwam nu van Ford. Van de Serie 3 maakte Lotus er ongeveer 350, waaronder 13 met een Lotus Twin Cam.

Lotus Seven

Inmiddels was Lotus met de Elan +2 begonnen om meer upmarket auto's te maken. De Seven paste hier niet in. Daarom werd de Serie 4 ontwikkeld. Een luxere Seven, die ook nog eens goedkoper te produceren was. De bedoeling was om een breder publiek aan te spreken, maar het werd geen succes. Vooral de vormgeving sprak in vergelijking met de oudere modellen niet aan. Dat er toch nog 625 gemaakt zijn, was vooral het gevolg van optimistische inschattingen over de verkoop: de stapel chassis die al geproduceerd was, werd opgemaakt.

Lotus Seven

Lotus Seven

In 1973 stopte Lotus met de productie van de Seven. Sinds die tijd wordt de Seven gebouwd door Caterham. Die begonnen met de S4, maar grepen al gauw weer terug op de oude S3-styling. Dat de Seven nog steeds zeer veel mensen aanspreekt blijkt wel uit de hoeveelheid replica's. Er zijn zo'n 60 verschillende producenten bekend en er komen nog steeds nieuwe bij.

Lotus Club Holland logo

mm logoJe kan doneren op de Maarten Memorial website via deze link:

Nieuwsflits

Lotus CookiesOok wij maken gebruik van Cookies omdat anders de site niet kan functioneren. Wil je meer weten, lees dan onze Cookies verklaring.

Leden Advertenties

  • Gezocht: AC benzinemeter
  • Te koop: jaargangen Club Lotus clubblad

Aankomende Evenementen

18 apr 2023
08:00 - 17:00
Lotus on track - Mettet (B)
05 mei 2023
Jim Clark Revival
06 mei 2023
Jim Clark Revival
06 mei 2023
08:00 - 17:00
HARC Historic Zandvoort Trophy
07 mei 2023
Jim Clark Revival

Recente Artikelen

  • Rollenbank testdag - 27 mei
  • Inschrijving Spa-Classic 2023 - 12-14 mei
  • Voorjaarsrit 2023 in de regio West-Brabant - 14 mei
  • Ypres Lotus Day - 18 mei
  • 17e editie van MaartenMemorial - 24 mei

Who's Online

We hebben 144 gasten en geen leden online

Disclaimer: Aan deze Lotus Club Holland website is de grootst mogelijke zorg besteed. Maar ... de redactie, de inzenders van de kopij noch de bestuursleden van Lotus Club Holland kunnen op enigerlei wijze aansprakelijk worden gesteld voor enige directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan door het gebruik van de hierin aangeboden informatie. Het copyright van alle artikelen berust bij de betreffende auteurs en Lotus Club Holland en de inhoud mag zonder hun toestemming niet worden hergebruikt. Zie ook de disclaimer.

© - Lotus Club Holland - Cookieverklaring - Sitemap