- Gegevens
- Geschreven door: Webmaster
- Categorie: Elise
- Geschreven:
- Hits: 7058
Vandaag hebben Jan-Bart Broertjes en Ruud de Ridder de nieuwe Elise 2010 (S3) eens aandachtig bestudeerd en gefotografeerd. Bij aankomst bij van der Kooi Sportscars in Lochem werden we door Mart van der Kooi hartelijk ontvangen met verse koffie. Of je nu naar Lochem of Amsterdam gaat, je bent altijd welkom bij Mart en Jan.
De Elise R in Storm Titanium kleur stond klaar en we konden haar goed vergelijken met dezelfde kleur 111R van Ruud. Op de foto's in de galerij zijn de verschillen duidelijk te zien als de auto naast elkaar gefotografeerd zijn. Het meest opvallende is de nieuwe neus van de Elise S3 die overigens ook op het S2 model past.
- Gegevens
- Geschreven door: Webmaster
- Categorie: Elise
- Geschreven:
- Hits: 23473
Op de Salon van Frankfurt in 1995 werd de Elise gepresenteerd. Eindelijk weer een auto volgens het "oude" Lotus recept: een relatief kleine motor met een redelijk vermogen in combinatie met een uiterst gering gewicht en een formidabele wegligging. Het geëxtrudeerde en gelijmde chassis wordt gemaakt bij Hydro Aluminium. De carrosserie is van composiet kunststof, gemaakt volgens het vertrouwde VARI-procedé. De vormgeving bevat retro-elementen zoals de richtingaanwijzers van de Europa. De motor is de Rover K-serie, met 118 pk. En dat is ruim voldoende, want de Elise weegt maar 690 kilo. Van 0 tot 100 in 5,5 seconden en een top van 200 kilometer per uur. De Lotus Type 111 werd direct goed verkocht in voor Lotus ongekende aantallen. Uiteraard volgden er in de loop der jaren detailverbeteringen en snellere versies zoals de 111S, de 140 en de 160.