• Startpagina
  • Lid worden
  • Kalender
  • Informatie
    • Club detail informatie
    • Lid Worden
    • Aankomende Evenementen
    • Evenementen Archief
    • Contacten
      • Algemeen
      • Bestuur
    • Leden
    • Leden advertenties
      • Algemeen
      • Te koop
      • Gevraagd
    • Lotus Letters
  • Fotogalerij
  • Aanmelden
    • Lid worden
    • Aanmeld formulieren
    • Aanmeldingen
  • Lotus
    • Nieuws
    • Modellen
    • Wetenswaardigheden
    • Racing
    • Specials
    • Films
    • Links
  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Startpagina
  3. Lotus
  4. Modellen
  5. Cortina

Lotus Cortina (1963-1966)

Gegevens
Geschreven door: Webmaster
Categorie: Cortina
Geschreven: 30 november 1999
Hits: 18225

De type 28 is de eerste "homologatiespecial" uit de geschiedenis. Deze sportieve saloon is het resultaat van een samenwerking tussen Lotus en Ford. De Lotus twin-cam motor is gebaseerd op het Ford kent onderblok en past er dus probleemloos in. De close-ratio versnellingsbak uit de Elan is eveneens gebaseerd op Ford-delen. De ophanging werd aangepast, o.a. met een A-frame achter. Deuren, motorkap, kofferdeksel, koppelings- en differentieelhuis zijn van aluminium. De auto kon, als er 1000 van geproduceerd werden, worden ingezet in Groep 2-wedstrijden. En dat gebeurde dus vanaf 1964. Vooral Jim Clark werd beroemd, in volledige drift de hoek omgaand met een voorwiel van de grond. De Lotus Cortina won het Engelse toerwagenkampioenschap dat jaar en, met Sir John Whitmore aan het stuur, het EK toerwagens in 1965. Op Zandvoort maakte Jacky Ickx indruk in gevecht met de BMW's 1800 TISA en Alfa's GTA. Ook in rally's was de Lotus Cortina succesvol, zo werd onder andere de RAC rally gewonnen.

Lotus Cortina

Lotus Cortina

De auto werd al snel versimpeld, de aluminium delen verdwenen grotendeels en de bladveren keerden terug op de achteras. Tony Rudd ontwikkelde een BRM-versie van de twin-cam motor met meer vermogen. De overwinningen bleven komen. Vandaag de dag is de Lotus Cortina (of een replica ervan, ze zijn eenvoudig om te bouwen) nog steeds een winnaar in het EK voor historische toerwagens. In 1966, er waren er bijna 3000 gemaakt, werd de productie stopgezet. Ford bleef echter Lotus motoren gebruiken, eerst in de Cortina mk. 2 en later in de Escort twincam en RS 1600. Deze auto's werden echter niet bij Lotus gebouwd en hebben daarom ook geen Lotus typenummer

Lotus Cortina

 

Lotus Club Holland logo

mm logoJe kan doneren op de Maarten Memorial website via deze link:

Nieuwsflits

Wij sturen regelmatig een
e-mail aan de leden met het laatste nieuws van de club. Als je deze niet ontvangt hoef je slechts één e-mail te sturen aan e-mail update .

Leden Advertenties

  • Gezocht: AC benzinemeter
  • Te koop: jaargangen Club Lotus clubblad

Aankomende Evenementen

18 apr 2023
08:00 - 17:00
Lotus on track - Mettet (B)
05 mei 2023
Jim Clark Revival
06 mei 2023
Jim Clark Revival
06 mei 2023
08:00 - 17:00
HARC Historic Zandvoort Trophy
07 mei 2023
Jim Clark Revival

Recente Artikelen

  • Rollenbank testdag - 27 mei
  • Inschrijving Spa-Classic 2023 - 12-14 mei
  • Voorjaarsrit 2023 in de regio West-Brabant - 14 mei
  • Ypres Lotus Day - 18 mei
  • 17e editie van MaartenMemorial - 24 mei

Who's Online

We hebben 50 gasten en geen leden online

Disclaimer: Aan deze Lotus Club Holland website is de grootst mogelijke zorg besteed. Maar ... de redactie, de inzenders van de kopij noch de bestuursleden van Lotus Club Holland kunnen op enigerlei wijze aansprakelijk worden gesteld voor enige directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan door het gebruik van de hierin aangeboden informatie. Het copyright van alle artikelen berust bij de betreffende auteurs en Lotus Club Holland en de inhoud mag zonder hun toestemming niet worden hergebruikt. Zie ook de disclaimer.

© - Lotus Club Holland - Cookieverklaring - Sitemap