image 7d291b61Met ruim 30 auto’s gaf de Lotus Club Holland weer een mooi visitekaartje af tijdens dit bijzondere evenement voor het goede doel. Het enige verbeterpunt betreft het te strikte beleid ten aanzien van meerijden, wat toch wel enkele sippe gezichten opleverde in het Lotus-kamp. Om het nog even extra in te wrijven werd de baansessie voor de Britse sportwagens uitgebreid met een afvaardiging van de Mercedes-Benz club waaronder een S-klasse inclusief chauffeur met pet! Maar dat werd allemaal ruimschoots gecompenseerd door het mooie feestje van auto’s, vliegtuigen en lekker eten… een patatje en een ijsje maken al veel goed!

De dag begon op diverse plaatsen in het land met heftige regenval, maar het klaarde bijtijds op, al zorgde een stevige bries ervoor dat het best fris bleef. Harald zat al voor dag en dauw klaar om de kaarten uit te delen. Zoals gebruikelijk bij Van der Valk Gilze-Rijen, waar de deelnemers letterlijk binnendruppelden. Willem en Ronald zorgden ondertussen dat de Lotus-parking een Lotus-only parking bleef, zonder hinderlijke indringers van andere merken. Top werk mannen!

In de paddock was een uitgelezen verzameling (race)auto’s te zien, van de 1907 Züst Targa Florio van onze voormalige voorzitter tot de fonkelnieuwe DeBruyn Ferox V8, inclusief ontwerper Maarten de Bruijn himself om de bestellingen op te nemen. Naast onze eigen club waren er onder meer fraaie line-ups van Ferrari’s, Aston Martins, Jaguars en Donkervoorts. Hoofdthema was 75 jaar Abarth en een bijzondere collectie van deze Italiaanse bommetjes was bijeengebracht in de aparte Abarth paddock. Uiteraard ging al het moois ook het circuit op om gedemonstreerd te worden. Op het lange rechte stuk kon het gas even goed ingetrapt worden. Dat deden onder andere Jan en René Lammers in de MP Motorsport tweezitter en Formule 4. De DVSCC bracht een vloot vooroorlogse sport- en racewagens op de baan. Voor de liefhebber van obscure raceauto’s (ik dus) had Ig de Bakker zijn contacten in Frankrijk aangesproken die een aantal nooit eerder vertoonde monoposto’s meebrachten. Wel eens gehoord van een BBM, Ailef of Manic? Natuurlijk waren er ook Bugatti’s, Ferrari’s en Maserati’s. Net als in 1955 zagen we een 1-clilnder Cooper 500 in de bochten een Ferrari Mondial opjagen. Brute V8 geluiden kwamen onder meer van de Ford GT40, Marcos, IMSA Corvette en de McLaren M8. De Lotus-inbreng tijdens de race-demo’s was deze keer beperkt: Klaus Weber in zijn blinkend gepoetste Lotus XI en Jean-Marie Schilling in de Lotus 69 Formule Ford. De harde wind maakte de vliegdemo’s tot een uitdaging, maar daar hadden de piloten geen boodschap aan: er werd gewoon gevlogen met de fraaie oude toestellen. En dan waren er nog de halsbrekende toeren van de stuntvlieger! Al met al een bijzondere happening die ook nog eens flink wat heeft opgeleverd voor het Stichting Hoogvliegers, het Zeldzame Ziekten Fonds en het Slokdarm- en Maagkankerfonds. 

Meer foto's in de galerij