Het seizoen 2012 is eindelijk weer van start, met zoals elk seizoen weer een aantal veranderingen.

Vanaf dit seizoen is de off throttle blown diffuser verboden. Met dit systeem konden de uitlaatgassen gebruikt worden om de aerodynamica te beïnvloeden. Red Bull had hiervan erg veel voordeel en heeft een rol gespeeld in het binnenhalen van het kampioenschap.

Een andere in het oog springende verandering is een verlaging van de maximale hoogte van de neus. De meeste teams hebben deze wijziging verwerkt in een toch wel lelijke knik in de neus. Alleen McLaren en Marussia (het vroegere Virgin) hebben er nog iets moois van weten te maken.

Op het rijdersvlak zijn er ook de nodige nieuwe en oude namen terug in de F1 en hebben we afscheid moeten nemen van een aantal andere.

Nieuw en terug zijn o.a. Nico Hülkenberg voor Force India, Pedro de la Rosa voor HRT, Charles Pic voor Marussia en Jean-Eric Vergne voor Torro Rosso.

Vertrokken zijn dit jaar Rubens Barrichello en Jarno Trulli.

Voor Lotus zullen Kimi Räikkönen en Romain Grosjean uitkomen.

Het belooft dit jaar weer een spannende strijd te worden, met een sterker deelnemersveld dan ooit tevoren. Niet minder dan 6 voormalig wereldkampioenen binden de strijd aan. En het F1-circus gaat weer terug naar de VS met een race in Austin Texas.

De race in Australië liet een keer niet de dominantie zien van Red Bull en Vettel. De minder dominante rol van Red Bull en Vettel is wellicht tijdelijk, maar Button beheerste van begin tot het einde de race.

Hamilton had op zaterdag nog de pole binnengehaald voor Button, maar het was Button, die meteen bij de start de leiding pakte.

Grosjean startte van een knappe derde positie, maar raakte in het gedrang bij de start al meteen een paar plaatsen kwijt aan Schumacher, Rosberg en de slechts als zesde gestarte Vettel. En het zou nog slechter worden voor Grosjean. Nog voordat de eerste ronde voorbij was raakte Maldonado en Grosjean elkaar. Met een gebroken voorwiel was het einde oefening voor Grosjean. Maldonado hield er weinig schade aan over en kon gewoon door.

Ook voor Schumacher was de race door een kapotte aandrijving na een paar ronden alweer voorbij. Vettel stootte daardoor alweer door naar de derde plaats, nadat hij eerst Rosberg al voorbij was gegaan.

Aan de kop consolideerde de posities zich al snel. Button was er als een speer vandoor gegaan, op afstand gevolgd door Hamilton en Vettel.

Räikkönen, gestart vanaf een magere 17e startpositie was al snel opgeklommen naar de middenmoot.

De reguliere pitstops zorgden niet voor hele grote veranderingen in het veld. De spanning kwam weer helemaal terug in de wedstrijd door het stilvallen van Petrov in zijn Caterham. De gevaarlijke positie waar zijn auto stil kwam te staan, aan het begin van het rechte stuk, noodzaakte het uitrukken van de safety car. Een hele serie pitstops was het gevolg, met als gelukkige winnaar Vettel.

Door meteen naar binnen te duiken kon hij de tweede plaats van Hamilton overnemen.

De herstart leidde niet meer tot verrassingen in de kop van de race. Button ging nog steeds aan de leiding en zou die niet meer afstaan in de rest van de race. Vettel lag nu tweede en werd ook tweede, gevolgd door Hamilton en Webber.

In de laatste ronde van de race speelden zich nog wel een paar drama’s af. In zijn jacht op de vijfde plaats van Alonso maakte Maldonado een stuurfout en crashte in wat een uitstekende start had kunnen zijn voor Williams.

En ook Rosberg reed de race niet uit vanaf zijn pas verworven 6e plaats.

Lotus

Räikkönen verprutste zijn kwalificatie en moest als 17e van start. Ondanks dat reed hij een goede race. Hij klom snel op en finishte uiteindelijk op de 7e plaats.

Grosjean had een geweldige kwalificatie met een derde startpositie. Helaas werd hij in de eerste ronde al uit de race gereden, maar het belooft nog veel goeds.

Kimi Räikkönen, P7

“It feels like I’ve never been away. Yesterday we made some mistakes which cost us quite badly so it could easily have been better in the race. I made a good start but then there was an accident in front of me at the first turn, so we lost a few places there as I had to almost stop and move onto the grass to avoid it. That made the race harder again as we had the speed, but a lot of traffic to get through. When you look at all these things we could have finished in a much better position. We had the safety car which I think actually hurt us a bit as well. Overall the weekend was far from ideal, but the car feels good and to come back to 7th means we at least come away with some points.”

Romain Grosjean, DNF

“I think we could have achieved a great result today. It’s frustrating as I really wanted to make the chequered flag and even the podium, but on the positive side the car is performing very well. I was keeping pace with the guys in front of me and everything was looking good. My start wasn’t great so we’ll need to have a look at the data. Then of course there was the collision with Pastor (Maldonado). From what I saw he braked far too late and hit my right front wheel which broke the steering and that was it; my race was over. The team deserved better because they have been working very hard, but by tomorrow morning it will all be a memory. We’ll move on to Malaysia now which is one of my favourite circuits and focus on getting a result there.”

Eric Boullier, Team Principal

"We should be leaving Australia with mixed feelings, but actually we all have a little grin on our faces tonight. Yes, we had great expectations from Romain after his third position in qualifying, and seeing another car taking him out of the race early on was very disappointing. But on the other hand, the performance shown by the E20 this weekend makes us optimistic for the rest of the season. The team has produced a very solid car, responsive to set-up changes, and quick. It has been a tough winter, and I’d like to congratulate everybody at Enstone for their hard work which seems to have paid off. I’m proud to be part of a team that can take blows like we suffered in 2011 and still bounce back to show what we are made of. Kimi has been able to demonstrate that we have more than just single-lap pace; gaining 11 places in his first race after a two-year break is certainly a satisfying performance. We’re now all looking forward to Sepang, a completely different track, where we hope we’ll be able to put on another decent show. We think there’s definitely more to come from us."

De volgende race is op 25 maart in Maleisië.