De 1e editie van de Historic Grand Prix Zandvoort was een groot succes. Op zaterdag kwamen ruim 14.000 bezoekers en op zondag waren dat er 31.000! Dat is ongekend en is een signaal dat na 30 jaar gemis van de GP-sfeer in Zandvoort oude tijden kunnen herleven. Zowel het publiek als de rijders waren erg positief en het ligt in de verwachting dat het volgend jaar weer zo'n event gaat plaatsvinden. De rijders kwamen vooral uit Nederland, Engeland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, Luxemburg en Frankrijk maar er waren ook Amerikanen en Australiërs. Het F1 veld met de racewagens bestond uit een groep pre-'61, pre-'66, en de Grand Prix Masters.
Ook was er een groep Historic F2, Sports racing Master (Lola, GT40 e.d.) en uiteraard het NK Historische toerwagens & GT's. Elke groep was eigenlijk even spectaculair in zijn soort. Het was voor ons Lotus-enthousiastelingen mooi om te zien dat de Lotus 16 (lijkt een beetje op de fameuze Vanwall) racend snel over de baan ging en op zaterdag overtuigend de 1e race won. Op zondag moest de Lotus 16 vanaf de allerlaatste plaats van start gaan maar dat verhinderde rijder P. Walker niet om als 2e te eindigen achter een Amerikaanse Scarab. Bij de zware F1 klasse was het tweemaal de imposante groene Lotus 80 Martini met Mario Rossi achter het stuur die zijn F1 wagen overtuigend naar de eerste plaats reed en alleen wat aanvankelijke tegenstand ondervond van Mc Laren en de Arrows.
De JPS Lotus 76 reed redelijk vooraan maar kon geen echte racepotten breken. Dat gold ook voor de Lotus 25 maar dat deerde niemand want alleen al het zien en horen rijden van deze racewagens was een feest. Er werd nauwelijks schade gereden met uitzondering van een enkele pechvogel zoals Jos Stevens die met zijn Elan R26 pardoes van de baan werd gereden door de gele Corvette en waarbij de hele rechter zijkant aan gort werd gereden maar ook het stuurhuis werd ontzet. Een Fiatje Abarth kwam op zijn zij terecht en een F2 wagen schoot te enthousiast bij de Tarzanbocht in de grindbak. Het weer was fantastisch en dat was ook al op vrijdag zo waar getraind kon worden en de 1e kwalificaties werden gereden. Zaterdagavond reed een hele kolonne racewagens naar het Raadhuisplein om het publiek te laten meegenieten.
Aan iedereen was te zien en te merken dat dit geweldig in de smaak viel en zo ging dat 30 jaar geleden ook. Stel je voor dat je op het terras van een restaurant zit te eten en te drinken en even later ben je omringd door de meest fantastisch racewagens. Het deed mij erg denken aan de roadshow die jaarlijks aan het begin van Classic Le Mans wordt gehouden in de stad met ook die typische sfeer van verslaafde petrolheads want Zandvoort is feitelijk net zo. Ook de toegankelijkheid van de pitboxen en de trailers van de rijders met hun tenten trokken veel belangstelling en dat gold ook voor de vele stands met autospullen.
Kortom een aanrader voor iedereen die dit jaar niet in de gelegenheid was. Volgend jaar zullen er zeker nog veel meer inschrijvingen komen maar deze editie heeft haar bestaansrecht al meer dan bewezen dus hulde aan de mensen van CPZ.
Meer foto's in de galerij.